(כז) ברכה וקללה, הברכה אם תשמעו והקללה אם לא תשמעו. כיוצא בו אתה אומר (בראשית ד ז) הלא אם תיטיב שאת אם תיטיב שאת ברכה ואם לא תיטיב שאת קללה, רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר מי לחשך אמרה תורה הברכה והקללה הברכה אם תשמעו והקללה אם לא תשמעו, כיוצא בו אתה אומר (משלי יח כא) מות וחיים ביד לשון ואהביה יאכל פריה האוהב את הטובה אוכל פירותיה והאוהב את הרעה אוכל פירותיה רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר מי לחשך אמרה תורה (תהלים לד יד) נצור לשונך מרע. כיוצא בו אתה אומר (משלי יא לא) הן צדיק בארץ ישולם אף כי רשע וחוטא רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר מי לחשך אמרה תורה (שם טז ד) כל פעל ה' למענהו וגם רשע ליום רעה. (Devarim 11:26-27) "blessing and curse": "blessing" — that you hearken; "curse" — that you do not hearken." Similarly (Bereshith 4:7) "If you (Cain) do right, you will bear (a blessing)," and if you do not do right, you will bear (a curse)." R. Eliezer the son of R. Yossi Haglili says: Who "whispers" to you that in "blessing and curse" the Torah meant that the blessing is your hearkening, and the curse, your not hearkening? Compare (Proverbs 18:29) "Death and life are in the power of the tongue; and those who love it will eat its fruit" — The lover of good will eat its fruit and the lover of evil will eat its fruit! R. Eliezer, the son of R. Yossi Haglili says: Who "whispered" it to you? Scripture states (Psalms 24:13-14) "Who is the man who wants life, who loves days to see good? Guard your tongue from evil and your lips from speaking deceit." Similarly, (Proverbs 11:31) "If there is retribution for the righteous one in the land, how much more so for the evildoer and the sinner!" R. Eliezer, the son of R. Yossi Haglili says: Who "whispered" it to you? Scripture states (Ibid. 16:4) "The L-rd created all for His own sake — even the evildoer for the day of retribution."
(כח) והקללה אם לא תשמעו, נמצינו למדים שלא צוה יעקב אבינו את בניו אלא משכלו ימיו משנטה למות משראה כל הנסים שנעשו לו אף משה רבינו לא הוכיח את ישראל אלא משכלו ימיו משנטה למות משראה כל הנסים שנעשו לו לכך נאמר (דברים א ד) אחרי הכותו את סיחון. "And the curse, if you do not hearken": From this we can learn that Moses did not command the Jews until his last days when he was about to die and had witnessed all the miracles. Therefore it states "After he had smitten...(Devarim 1:4)".
וסרתם מן הדרך, מדרך חיים לדרך מות. (Devarim, Ibid. 28) "And the curse, if you do not hearken … and you turn away from the way": from the way of life to the way of death.
מן הדרך אשר אנכי מצוה אתכם היום ללכת אחרי אלהים אחרים, מיכן אמרו כל המודה בעבודה זרה כופר בכל התורה כולה וכל הכופר בעבודה זרה מודה בכל התורה כולה סליק פיסקא "that I command you this day, to go after other gods": From here it was derived: If one acknowledges idolatry, it is as if he denies the entire Torah; and if one denies idolatry, it is as if he acknowledges the entire Torah.