אתה החלות, אתה התרת לי נדרי בשעה שאמרת לי (שם ג י) לך והוצא את עמי בני ישראל ממצרים, אמרתי לפניך איני יכול שכבר נשבעתי ליתרו שאיני זז מאצלו שנאמר (שם ב כא) ויואל משה לשבת את האיש, ואין הואלה אלא שבועה שנאמר (ש"א יד כד) ויואל שאול את העם. (Devarim 3:24) "O L-rd, G-d, You 'hachilotha'": You absolved me of my vow. When You said to me (Shemoth 3:10) "Go … and take My people the children of Israel out of Egypt," I said to you: I cannot, for I swore to Yithro that I would not leave him, as it is written (Ibid. 2:21) "Vayoel Mosheh to remain with the men," "ho'alah" being nothing other than an oath, as in (I Samuel 14:24) "And Saul beswore (vayoel) the people."
דבר אחר אתה החלות. אתה פתחת לי פתח שאעמוד ואתפלל לפניך על בניך בשעה שסרחו במעשה העגל שנאמר (דברים ט יד) הרף ממני ואשמידם, וכי משה תפוס היה בקדש אלא כך אמר לפניו, רבונו של עולם, אתה פתחת לי פתח שאעמוד ואתפלל על בניך ועמדתי והתפללתי עליהם ושמעת תפלתי וסלחת לעוונם הייתי סבור שאני עמהם בתפלה והם לא התפללו עלי והלא דברים קל וחומר אם תפלת יחיד על הרבים כך נשמעת, תפלת הרבים על היחיד על אחת כמה וכמה. Variantly: "You 'hachilotha'": You provided an opening for me to stand and pray before You for your children when they besmirched themselves with the golden calf, as it is written (Devarim 4:14) "Quit Me, and I shall destroy them." Now was Moses holding on to the Holy One Blessed be He (that He said "Quit Me")? This is what he said before Him (in "hachilotha"): L-rd of the universe, You provided an "opening" (thus, "hachilotha") to stand and pray for Your children (i.e., "Quit Me" implies that if you do not quit Me, but beseech Me), I will not destroy them) — whereupon I stood and prayed for them, and You heard my prayer and forgave their transgression. I thought (now, in saying "hachilotha"): If I stood up for them in prayer, would they not pray for me (that I enter Eretz Yisrael)? And does this not follow a fortiori, viz.: If the prayer of the one (Moses) for the many is thus heeded, how much more so the prayer of the many for the one!
להראות את עבדך, יש שקראו עצמם עבדים והקדוש ברוך הוא קראם עבדים ויש שקראו עצמם עבדים והקדוש ברוך הוא לא קראם עבדים ויש שלא קראו עצמם עבדים והקדוש ברוך הוא קראם עבדים, אברהם קרא עצמו עבד שנאמר (בראשית יח ג) אל נא תעבר מעל עבדך, והקדוש ברוך הוא קראו עבד שנאמר (בראשית כו כד) בעבור אברהם עבדי, יעקב קרא עצמו עבד שנאמר (בראשית לב יא) קטונתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך, והמקום קראו עבד שנאמר (ישעיה מא ח) ואתה ישראל עבדי, משה קרא עצמו עבד שנאמר להראות את עבדך והקדוש ברוך הוא קראו עבד שנאמר (במדבר יב ז) לא כן עבדי משה, דוד קרא עצמו עבד שנאמר (תהל' קטז טז) אני עבדך בן אמתך, והקדוש ברוך הוא קראו עבד שנאמר (מ"ב יט לד) וגנותי על העיר הזאת להושיעה למעני ולמען דוד עבדי, (יחזק' לז כה) ודוד עבדי נשיא להם לעולם, ישעיה קרא עצמו עבד שנאמר (ישעיה מט ה) ועתה כה אמר ה' יוצרי מבטן לעבד לו, והקדוש ברוך הוא קראו עבד שנאמר (ישעיה כ ג) כאשר הלך עבדי ישעיהו ערום ויחף, שמואל קרא עצמו עבד שנאמר (ש"א ג י) ויאמר שמואל דבר כי שומע עבדך, והקדוש ברוך הוא לא קראו עבד, שמשון קרא עצמו עבד שנאמר (שופטים טו יח) אתה נתת ביד עבדך את התשועה הגדולה, והקדוש ברוך הוא לא קראו עבד, שלמה קרא עצמו עבד שנאמר (מ"א ג ט) ונתת לעבדך לב שומע, והקדוש ברוך הוא לא קראו עבד אלא תלאו בדוד אביו שנאמר (מ"א יא יג) למען דוד עבדי, איוב לא קרא עצמו עבד והקדוש ברוך הוא קראו עבד שנאמר (איוב ב ג) השמת לבך אל עבדי איוב, יהושע לא קרא עצמו עבד והקדוש ברוך הוא קראו עבד (יהושע כד כט) וימת יהושע בן נון עבד ה', כלב לא קרא עצמו עבד והקדוש ברוך הוא קראו עבד שנאמר (במדבר יד כד) ועבדי כלב, אליקים לא קרא עצמו עבד והקדוש ברוך הוא קראו עבד שנאמר (ישעיה כב כ) וקראתי לעבדי לאליקים, זרובבל לא קרא עצמו עבד והקדוש ברוך הוא קראו עבד שנאמר (חגי ב כג) ביום ההוא נאום ה' אלהים אקחך זרובבל בן שאלתיאל עבדי נאם ה' ושמתיך כחותם כי בך בחרתי נאם ה', דניאל לא קרא עצמו עבד והקדוש ברוך הוא קראו עבד שנאמר (דניאל ו כא) דניאל עבד אלהא חייא, חנניה מישאל ועזריה לא קראו עצמם עבדים והקדוש ברוך הוא קראם עבדים שנאמר (דניאל ג כו) שדרך מישך ועבד נגו עבדוהי די אלהא עלאה פוקו ואתו, נביאים הראשונים לא קראו עצמם עבדים והקדוש ברוך הוא קראם עבדים שנאמר (עמוס ג ז) כי לא יעשה ה' אלהים דבר כי אם גלה סודו אל עבדיו הנביאים. (Devarim 3:24) "to show Your servant": There are those who call themselves "servants," whom the Holy One Blessed be He calls "servants." And there are those who call themselves "servants," whom the Holy One Blessed be He does not call "servants." And there are those who do not call themselves "servants," whom the Holy One Blessed be He calls "servants." Abraham called himself a "servant," viz. (Bereshith 12:3) "Do not now pass away from Your servant," and the Holy One Blessed be He called him a "servant," viz. (Ibid. 26:24) "for the sake of Abraham, My servant." Jacob called himself a "servant," viz. (Ibid. 32:11) "I am too small for all of the lovingkindnesses and all of the truth that You have done with Your servant," and the Holy One Blessed be He called him a "servant," viz. (Isaiah 41:8) "But you, Israel, are My servant, Jacob, etc." Moses called himself a "servant, viz. "to show Your "servant," and the Holy One Blessed be He called him a "servant," viz. (Joshua 1:2) "Moses My servant is dead." David called himself a "servant," viz. (Psalms 116:16) "Heed, O L-rd, for I am Your servant," and the Holy One Blessed be He called him a "servant," viz. ( II Kings 19:34) "for the sake of David, My servant." Isaiah called himself a "servant," viz. (Isaiah 49:5) "… who formed me from the womb to be a servant to Him," and the Holy One Blessed be He called him a "servant," viz. (Ibid. 20:3) "Isaiah, My servant." Samuel called himself a "servant," but the Holy One Blessed be He did not call him a "servant." Shimshon called himself a "servant," viz. (Judges 15:18) "You have given unto the hand of Your servant, etc.", but the Holy One Blessed be He did not call him a servant. Solomon called himself a "servant," viz. (I Kings 3:9) "Give Your servant an understanding heart," and the Holy One Blessed be He did not call him a "servant," but wrought for his father's sake, viz. (I Kings 15:13) "for the sake of David, My servant." Iyyov did not call himself a "servant," but the Holy One Blessed be He called him a "servant," (viz. Iyyov 2:3) "Have you given heart to My servant, Iyyov"? Joshua did not call himself a "servant," but Scripture called him a "servant," viz. (Joshua 24:29) "and Joshua the son of Nun, the servant of the L-rd, died." Calev did not call himself a "servant," but the Holy One Blessed be He called him a "servant," viz. (Bamidbar 14:24) "But My servant Calev, etc." Elyakim did not call himself a "servant," but the Holy One Blessed be he called him a "servant," viz. (Isaiah 22:20) "And I will call My servant Elyakim, etc." Zerubavel did not call himself a "servant," but the Holy One Blessed be He called him a "servant," viz. (Chaggai 2:23) "Zerubavel ben Shaltiel, My servant." Daniel did not call himself a "servant," but Scripture called him a "servant," viz. (Daniel 6:21) "The king spoke and said to Daniel: Daniel, servant of the living G-d." Chananiah, Mishael, and Azaryah did not call themselves "servants," but the Holy One Blessed be He called them "servants," viz. (Daniel 6:23) "Shadrach, Meshach and Aved-nego, servants of the exalted G-d." The early prophets did not call themselves "servants," but the Holy One Blessed be He called them "servants," viz. (Amos 3:7) " … but He revealed His secret to His servants, the prophets."
את גדלך, זה בנין אב לכל גדלך שבתורה. (Devarim 3:24) "Your greatness (gadlecha)": His attribute of goodness, as in (Bamidbar 14:17) "And now, let the power (of goodness) of the L-rd be magnified ("yigdal") … as You have spoken (18) The L-rd withholds wrath and He is abundant in lovingkindness." This is the prototype for all "gadlecha" in the Torah. (Ibid.)
ואת ידך החזקה, אלו עשר מכות שהביא הקדוש ברוך הוא על המצרים במצרים שנאמר בהם (שמות ח א) נטה את ידך. "and Your mighty hand": These are the ten plagues that the Holy One Blessed be He brought upon the Egyptians in Egypt, viz. (Shemoth 8:1) "Stretch forth your hand, etc."
אשר מי אל בשמים ובארץ, שלא כמדת בשר ודם מדת הקדוש ברוך הוא, מדת בשר ודם אפרכוס יושב על אפרכיא שלו מתירא הוא מן סנקתידרוס שלו שלא יחזירנו אתה שאין לך סנקתידרוס מפני מה אין אתה מוחל לי, מלך בשר ודם יושב על בימה שלו מתירא הוא מפני דיתוכוס שלו שלא יחזירנו אתה שאין לך דיתוכוס מפני מה אין אתה מוחל לי. (Ibid.) "For who is Almighty in the heavens and in the earth": For not as the measure of flesh and blood is that of the Holy One Blessed be He: The measure of flesh and blood: A governor sits on his seat, fearing that his counselors will overrule him. But You, who have no counselors (to overrule You), why don't You pardon me! An officer sits at his station, fearing that his commander will overrule him. But You, who have no commander, why don't You pardon me!
אשר יעשה כמעשיך במצרים, וכגבורותיך על הים. דבר אחר כמעשיך במצרים, וכגבורותיך על הירדן. (Ibid.) "who can do as Your deeds": in Egypt; "and as Your strength": at the Red Sea. Variantly: "as Your deeds": at the Red Sea; "and as Your strength": at the Jordan.