איסור גילוח הפאות. ובו י"ב סעיפים:
פאות הראש הם שתים סוף הראש הוא מקום חיבורו ללחי מימין ומשמאל: The Issur of Shaving the Pe'ot, 12 Seifim:
There are two pe'ot/corners of the head. [Where the] head ends is where it joins with the jaw, on the right and on the left.
בין שגילח הפאות בלבד בין שגילח כל הראש עם הפאות חייב: Whether one shaves the pe'ot only, or whether he shaves the whole head with the pe'ot, he is liable.
אינו חייב אלא בתער ויש אוסרים במספרי' כעין תער ויש לחוש לדבריה': He is not liable unless he uses a razor. And there are those who forbid scissors that shave like a razor; and their words should be regarded.
גם הניקף חייב אם סייע בדבר שמטה עצמו אליו להקיפו אבל איסורא איכא אע"פ שלא סייע לפיכך אסור להיות ניקף אפילו על ידי עובד כוכבים: The person whose pe'ot are shaved off is also liable if he assists in shaving, leaning his head to him so that he shaves his pe'ah, but there is prohibition even if he does not help, therefore it is forbidden to have one's pe'ot shaved off even by means of an idolater.
המקיף את הקטן חייב. (אבל מותר להקיף את העובד כוכבים או את האשה (ב"י בשם הרא"ש) ויש מסתפקים בדבר (ב"י בשם י"א) וקטן מותר להיות ניקף מן העובד כוכבים) (ר"ן פרק אלו הן הגולין): One who rounds [the head of] a minor male is liable. (But it is permitted to round [the head of] an idolater or a woman -- Beit Yosef, in the name of the RoSh). But there are those who have doubt regarding this (Beit Yosef in the name of י"א). A minor is permitted to be rounded by an idolater (Ran, in the perek Eilu Hen Hagolin).
אשה אינה במצות הקפה וי"א שאף על פי שמותרת להקיף פאת ראשה אסורה להקיף פאת ראש האיש ואפילו הוא קטן: A woman is not included in the mitzvah of rounding, but there are those who say that although she is permitted to round the corner of her head, she is forbidden to round the corner of the head of a man, even if he is a minor.
עבדים חייבים בהקפת הראש כאנשים: Slaves are obligated regarding rounding the head, just as [free] men.
טומטום ואנדרוגינוס אסורין בהקפת הראש: A tumtum or androgynos is forbidden to round the head.
שיעור הפאה מכנגד שער שעל פדחתו ועד למטה מן האוזן מקום שהלחי התחתון יוצא ומתפרד שם וכל רוחב מקום זה לא תגע בו יד: The extent of the pe'ah [of the head] is from the hair on [i.e. by] his forehead including up to below the ear, where the lower jaw emerges and separates [from the head] there, and no hand should touch the entire width of this place.
אינו חייב על השחתת פאת הזקן אלא בתער אבל במספרים מותר אפילו כעין תער: הגה ומ"מ נזהרים כשמסתפרין במספרים שיעשה היקף הגילוח בחלק העליון מן המספרות ולא בתחתון פן יעשה הכל עם חלק התחתון והוי כתער (ת"ה סימן רצ"ה) מיהו נראה דתחת הגרון אין לחוש בזה הואיל ואינו עיקר מקום הפאות (ד"ע): One is not liable in destroying the corner of the beard except by means of a razor, however by scissors it is permitted, even cutting so close as a razor. Rem"a: But in any case we are cautious when trimming with scissors to do the shaving motion with the upper piece of the scissors and not with the bottom piece, lest one does it all with the bottom piece and it be as a razor (See Siman 395). Anyhow, it seems that under the throat there is no concern about this, since it is not the main location of the pe'ot.
פאות הזקן הם ה' ורבו בהם הדעות לפיכך ירא שמים יצא את כולם ולא יעביר תער על כל זקנו כלל (ואפילו תחת הגרון) (ב"י בשם אגרת ר"י וסמ"ג): There are five corners of the beard, and there are many opinions on them, therefore a God-fearing man should fulfill all of them and not pass a razor over any of his beard at all. (And even under the throat (Beit Yosef in the name of the Iggeret R"Y and the Smag)
אשה שיש לה זקן מותרת להשחיתו ודינה בהשחתת זקן האיש כדינה בהקפת ראש האיש: A woman who has a beard is permitted to destroy it; and the law for her in destroying the beard of a man is the same as in rounding the head of a man.