קדושי חרש שוטה וקטן עריות וחייבי לאוין. ובו יב סעיפים:
חרש וחרשת אינם בני קדושין מן התורה בין נשאו כיוצא בהן בין חרש שנשא פקחת בין חרשת שנישאת לפקח אבל חכמים תיקנו להם נישואין לפיכך אם בא פקח וקידש אשת חרש הפקחת הרי זו מקודשת לשני קידושין גמורים ונותן גט והיא מותרת לבעלה החרש: A deaf male or female is not legally capable of marriage by Biblical law, whether they married another deaf person, or a deaf man who married a cognitively normal (lit. clever) woman, or a deaf woman who married a cognitively normal man. But our sages decreed for them marriage. Therefore, if a normal person betrothes the normal wife of a deaf man, she is fully betrothed to the second (i.e. normal) man, and he gives a get, and she is permitted to her deaf husband.
שוטה ושוטית אין להם קדושין לא מדברי תורה ולא מדברי סופרים לא שנא עם כיוצא בהם לא שנא עם פקחים: הגה ודוקא שוטה גמור אבל אם דעתו צלולה אע"פ שהיא דלה וקלושה הרבה (ר"י בשם הרמ"ה) וכן עתים שוטה ועתים צלול ולא ידענו העת שהוא עומד בדעתו חוששין לקידושין (ג"ז שם): Mentally incompetent men and women cannot become betrothed, neither at a Torah level nor a rabbinical level, whether with another person like them or a competent person. Rem"a: This only applies to a genuinely incompetent person, but if his thoughts are rational, even if he is extremely unintelligent, or is he has periods of incompetence and periods of rationality, and we cannot determine the periods during which he can think, we must be concerned for his betrothal.
שיכור שקידש קידושיו קידושין אפילו נשתכר הרבה ואם הגיע לשכרותו של לוט אין קדושיו קדושין ומתיישבין בדבר זה: A drunk person who betrothed, his betrothal is valid even if he was very drunk. But if he reached the drunkenness of Lot (who had no recall of incest with his daughters), his betrothal is invalid. They need to carefully investigate this matter (i.e. to assess the degree of drunkenness very carefully).
סריס שקידש בין סריס חמה בין סריס אדם וכן איילונית שנתקדשה הוי קדושין וי"א שאיילונית ודאית אינה מקודשת: If a castrated man betrothed a woman, whether his castration was the result of natural causes or human intervention, or a woman who will never reach puberty accepted betrothal, the betrothal is valid. Some authorities say that if it is known with certainty that the woman will never reach puberty, she is not betrothed.
טומטום ואנדרוגינוס או שקידשו או שקידשם איש קידושיהם ספק וצריכין גט מספק וי"א דאנדרוגינוס ודאי זכר (טור בשם התוס' והרא"ש): A person of ambiguous gender or an androgynous person who betrothed a woman, or received betrothal from a man, are considered to be doubtfully betrothed and require a writ of divorce to remove the doubt. Rem"a: Some authorities say that an androgynous is definitively male.
המקדש אחת מכל העריות לא עשה כלום שאין קדושין תופסין בהם חוץ מהנדה שהמקדש נדה מקודשת קדושין גמורין ואין ראוי לעשות כן: One who attempts kiddushin (marriage) with any one of the women who are prohibited to him, did not do anything, because kiddushin does not take effect with them. The exception is the Niddah (woman who is menstruating), for one who effects kiddushin with a Niddah causes her to become fully married to him. However, it is not appropriate to do this.
המקדש אחת מהשניות או מאיסורי לאוין או מאיסורי עשה הרי זו מקודשת קדושין גמורין חוץ מיבמה שנתקדשה לזר שאינה מקודש' אלא מספק: If a man betrothed a woman who was forbidden to him on a rabbinic level, or from a non-capital negative prohibition or a prohibition that stems from a positive commandment, she is genuinely betrothed to him, except for a woman who must perform levirate marriage who betrothed a stranger, for she is only doubtfully betrothed.
המקדש כותית או שפחה אינו כלום שאינן בני קדושין וכן כותי ועבד שקידשו ישראלית אינו כלום: One who betrothed a non-Jewess or maid-servant has done nothing, for they are not eligible for betrothal. Similarly, a non-Jew or slave that betrothed a Jewess has done nothing.
ישראל מומר שקידש קדושיו קדושין גמורים וצריכה ממנו גט ואפילו זרעו שהוליד משהמיר אם קידש אותו זרע ישראלית קדושיו קדושין ודוקא שהולידו מישראלית אפילו מומרת אבל אם הולידו מן הכותית דינו ככותי אפילו היה המוליד ישראל שאינו מומר אבל ישראלית מומרת שיש לה זרע עם הכותי שקידש קדושיו קדושין (מרדכי סוף החולץ): If a Jewish apostate betrothed [a Jewish woman] his betrothal is completely valid, and she requires a writ of divorce. Even if he had children after he left Judaism, if one of those children were to betroth a Jewess, the betrothal is valid. This is only true if he had children with a Jewess, even if she is an apostate. If, however, he had children with a non-Jewess, the children are considered non-Jews, even if the father is a Jew who is not an apostate. Rem"a: If a Jewess apostate had a child with a non-Jew, that child's betrothal is valid.
כותי שקידש צריכה ממנו גט: If a Samaritan betrothed [a Jewish woman], she requires a writ of divorce form him.
מי שחציו עבד וחציו בן חורין שקידש ישראלית הרי זו ספק מקודשת: If a man who is a half-slave and half-freeman who betrothed a Jewess, it is a case of doubtful betrothal.
המקדש מי שחציה שפחה וחציה בת חורין צריכה גט ואם עד שלא נתן לה גט נשתחררה ואח"כ קידשה אחר מקודשת לשניהם וצריכה גט משניהם או מגרש ראשון ונושא שני ואם מתו אחיו של אחד חולץ ואחיו של שני או חולץ או מייבם: If a [Jew] who betrothed a woman who is half-maidservant and half-freed, she requires a writ of divorce. If before he gave her the writ of divorce she was freed, and then another man betrothed her, she is betrothed to both of them, and she requires a writ of divorce from both of them, or the first one may divorce her and she may marry the second. If they die, the brothers of one of them should perform halitza, and the brothers of the other should either perform halitza or levirate marriage.