דין המגרש לאחר זמן ומי שנתגרש על תנאי. ובו ה סעיפים:
המגרש את אשתו לאחר זמן קבוע הרי זו מגורשת כשיגיע הזמן שקבע והרי זה דומה לתנאי ואינו תנאי דומה לתנאי שהיא מתגרשת כשיגיע הזמן שקבע ואינו תנאי שהמגרש על תנאי הרי גירש וזה עדיין לא גירש עד שיגיע אותו זמן לפיכך המגרש על תנאי צריך לכפול תנאו וזה אינו צריך לכפול דברו ולא לשאר משפטי התנאים כיצד האומר לאשתו ה"ז גיטיך ולא תתגרשי בו אלא לאחר שלשים יום אינה מגורשת אלא לאחר ל' יום ואם מת הבעל או אבד הגט או נשרף בתוך שלשים יום אינה מגורשת: One who divorces his wife after a fixed time, behold she is divorced when the set time arrives. And behold this is like a condition, but it is not a condition. It is like a condition, in that she is divorced when the set time arrives; and it is not a condition, for one who divorces on a condition behold he has divorced, and this man has not divorced until that time comes. Therefore, one who divorces on a condition must state his condition twice, and this one does not have to say his words twice or [adhere to] the other laws of conditions. How so? One who says to his wife: Behold this is your get but you are not divorced with it until after thirty days, she is not divorced until thirty days pass. And if the husband died or lost the get or if it was burned within the thirty days, she is not divorced.
הלכה והניחתו בצידי ר"ה ונגנב או אבד לאחר שלשים יום ה"ז מגורשת הואיל והיה הגט קיים ביום שמתגרשת בו וייחדה אותו במקום שאינו ר"ה שצידי ר"ה אינם כר"ה וכן אם תלה הגירושין במעשה דינו כדין מגרש אחר זמן כיצד כגון שאמר לאשה ה"ז גיטך ולא תתגרשי בו עד שתתני לי ר' זוז הרי זו מתגרשת אחר שתתן ואינו צריך לכפול התנאי ולא לשאר משפטי התנאים שהרי לא גירש על תנאי אלא עדיין לא גירש זה אלא תלה הגירושין בעשייה כך וכך ואח"כ תתגרש ומה בין מגרש על תנאי לזה שקבע זמן לגירושין או תלאן במעשה שהמגרש על תנאי יש שם גירושין ואינם גומרים עד שיתקיים התנאי לפיכך כשיתקיים התנאי נתגרשה אם היה הגט קיים אע"פ שאינה ברשותה ואינה צריכה לחזור וליטלו או להיותה ברשותה אחר שנתקיים התנאי שהרי הגיע לידה תחלה בתורת גירושין אבל התולה הגירושין בזמן או במעשה לא הגיע לידה בתורת גירושין אלא בתורת פקדון עד הזמן שקבע או עד שתעשה המעשה לפיכך כשהגיע הזמן צריך להיות הגט ברשותה או תחזור ותטלנו או יהיה במקום שייחדה אותו בו אע"פ שאינו רשותה כמו שביארנו ואחר כך תתגרש בו ואם נשאת קודם הזמן שקבע או קודם שתעשה המעשה שתלה בו הגירושין תצא והולד ממנו ממזר שעדיין היא אשת איש גמורה ואין כאן שם גירושין: If she went and put it [the bill of divorce] on the side of a public space, and it was stolen or lost after 30 days, she is divorced, since the bill of divorce was extant on the day she was divorced with it, and she placed it in a non-public space, for the sides of public spaces are not considered as public spaces proper. So too if he made the divorce dependent on some action, the law is the same as the law of one who divorces after some time. How so? For example, he said to his wife, "This is your bill of divorce and you will not be divorced with it until you give me 200 zuz," she will be divorced after giving. He need not duplicate the condition [i.e. specify what will happen if the condition is fulfilled and what will happen if it is not] or fulfill any other laws of conditions, for he did not divorce her conditionally, but rather he has still not divorced her, he has instead made the divorce dependent on the doing of such and such, and afterward she will be divorced. What is the difference between one who divorces conditionally and one who fixed a time for divorce or fixed the divorce to an action? One who divorces conditionally, there is divorce there, and it is not completed until the condition is fulfilled. Therefore, when the condition is fulfilled, she is divorced, if the bill of divorce had been validated, even though it was not in her possession, and she need not go back and take it again or for it to be in her possession after the condition is fulfilled, for it had already arrived in her hand originally under the laws of divorce. However, one who fixes the divorce to a time or action, it does not arrive in her hands under the laws of divorce but rather under the laws of a deposit until the fixed time arrives or the action is done. Therefore, when the time arrives, the bill of divorce must be in her possession, or she must go back and take it again, or it must be in a place that is unique to her, even if it is not in her possession, as we have explained, and then she can be divorced with it. If she remarried before the fixed time, or before the completion of the act upon which the divorce depended, she must leave the marriage and her offspring from him are from a prohibited marriage, as she is still entirely a married woman and no divorce has been effected.
הנותן גט ביד אשתו ואמר לה אם לא תתני מאתים זוז אין זה גט או אין את מגורשת הרי זה לא גירש כלל ואין כאן גט לא על תנאי ולא תלוי במעשה וכן כל כיוצא בזה ואם אמר לה הרי את מגורשת ואם לא תתני לי מאתים זוז לא תהיה מגורשת הרי זו מגורשת אע"פ שלא נתנה מפני שלא כפל תנאו: If one put a *get* [bill of divorce] and said to her, "If you do not give me 200 *zuz* [unit of currency], this is not a *get*," or "... you are not divorced," he has not divorced at all, and there is no *get* here, neither conditional nor on condition of an action, and similarly for any similar [case]. And if he said to her, "You are hereby divorced, and if you do not give me 200 *zuz*, you will not be divorced," she is divorced even if she has not given, because he did not make his condition two-fold.
מי שנתגרשה על תנאי וקדשה אחר קודם שיתקיים התנאי אם נתקיים התנאי הרי זו מקודשת ואם לא נתקיים התנאי ובטל הגט אינה צריכה גט משני שאין קידושין תופסין בה אבל אם נשאת ולא נתקיים התנאי ובטל הגט צריכה גט משני: One who was divorced conditionally, and another [man] betrothed her before the condition was fulfilled, if the condition was fulfilled, she is betrothed. And if the condition was not fulfilled, and the *get* [bill of divorce] was nullified, she does not need a *get* from the second [man], as the betrothel did not take effect on her. But if she got married , and the condition was not fulfilled, and the *get* was nullified, she needs a *get* from the second [man].
בד"א שאם קדשה אחר ולא נתקיים התנאי שהגט בטל בתנאי שהוא בלאו ועשתה מעשה בביטולו או בתנאי שהוא במעשה תוך זמן קצוב ועבר הזמן ולא נעשה או באיזה דרך שהיה התנאי מבוטל בפועל הגט בטל אבל בתנאי שבידה לקיימו ובה הדבר תלוי ואם נתקיים התנאי מגורשת חיישינן שמא קיימה התנאי (המ"מ) וחלו קדושי שני: When is the divorce document invalidated when another man betroths her and the condition is not fulfilled? When the condition was not to do something, and she did the act that nullified it; or the condition was an act within a specific time period and the time passed and the action was undone; or in some fashion that the condition was violated actively, then the divorce document is nullified. But a condition that is in her power to fulfill, and the matter is dependent on her, and were she to fulfill the condition she would be divorced (Rem"a: we take into account the possibility that she fulfilled the condition [Maggid Mishnah]) and the betrothal of the second man takes effect.