ההנהגה האלהית, המקושרת עם היחס המוסרי, בין באישים פרטיים בין בלאומים ובכללים, הכל הוא המשך מן הטבע של המוסר הכללי הנמסך בעצמיותה של ההויה, שבשם אלהים. אמנם למעלה מזה עומדת היא הבחירה הכמוסה, שאיננה על פי התוכן המוסרי המתגלה, אלא על פי האידיאל העליון שעל פי הצפייה העליונה, למעלה מהתנאים שההויה נמצאת בהם כעת. ההזרחות שבאות מתוכן זה הם אורות הנשמה הפנימית של כל היש, והן כוללות את העבר ההווה והעתיד למעלה מסדר זמנים וצורתם, וכל זה כלול בשם ההויה, כסדרו ובכל אופני צירופיו. (One needs to distinguish and differentiate two levels of Divine Providence governing the world.) God’s guidance [of the universe, as] connected to the moral dimension – whether [in relationship to] individuals or to nations and [other] groups – is all an extension of the nature of universal morality poured into the essence of being. This [guidance is alluded to] by the name Elokim (“God”). However, higher than this stands [God’s] concealed free will, which does not correspond to a revealed moral state. Instead, [it corresponds] to the supernal ideal, which is in consonance with the supernal gaze, transcending the conditions of present day existence. The illuminations that come from this state are the lights of the inner soul of all being. They include the past, present and future, transcending the structure and form of temporal periods. All of this is encompassed in the name “Hashem” as it is structured and in all of the pathways of its permutations.