כמה סיבות ישנן לעיצבון, ועל כולן צריכים להתגבר בשמחה של מצוה, שהיא שמחה תדירית הראויה לישראל, מצד אור הרוחני ששורה בהם תמיד. הסיבה האחת היא נטייה מעשית להנאה גסה, שהנשמה נמשכת על ידה למקום החושך, והיא מתעצבת על ירידתה. וראוי להפוך יגון עצום זה לששון, כי בעלייתה של הנשמה מתוך עול הגלות שגבר עליה, הרי זרם גדול של שמחה עולה מלמטה למעלה, והתוכן האצילי הטהור נעשה יותר עשיר ברוחניותו. There are various causes of depression. [A person] must overcome all of them with the joy of [performing] a mitzvah. That is a constant joy that suits [the people of] Israel because of the spiritual light that always rests upon them. One cause [of depression] is a tendency,[expressed in] action, for coarse pleasure. A person’s soul is drawn by that to a place of darkness, and [there] it grieves over its descent.[A person] should transform this great woe to joy, for when [his] soul [will] rise from the yoke of exile that had burdened it, a great stream of joy [will] rise up from below, and the sublime, pure [level of reality will] grow ever richer in its spirituality.