תיקון המדינה בכלל, ותיקון הגוף בפרט, הוא מכלל הופעת הקודש היותר עליונה, שמפני רוב קדושתה אינה יכולה להיות מוארת בגלוי באור תכוני שיש לו צורת קודש בולטת, אבל האור נטוי בה ועימה כשלמה. וקצוות האצילים היוצאים מאלה, פרטים מעשיים לשם תיקון המדינה והבריאות, בתור מצוות, הרי הם כערך הציצית, בשעה שכל התרבות בכללה היא כערך הטלית. הציצית מביאה לידי גילוי קודש את כל האור המסותר בכל הטלית כולה מרוב גילוייו והופעתו, והפעולות של מצוה וקדושה המסומנות בכללות מעשה האדם לתיקון חייו הכלליים והפרטיים, הן מוציאות אל הפועל את האור הגנוז במעמקי כל סדרי התרבות האנושית, להביא אל המקום הראוי לו את גילוייו, ולהראות את אור חיי עולם המחיה את הכל, אפילו את חיי השעה והרגע. The rectification of the political state as a whole and the rectification of [each individual’s] body in particular are part of the highest manifestation of holiness – [a manifestation] so holy that it cannot be illuminated in a revealed fashion by means of a characteristic light that has an obviously holy form. Rather, the light is wrapped within [this manifestation of holiness] and [clings] to it like a garment. The noble strands that emerge from these [rectifications are] practical details directed toward the rectification of the state and [of each individual’s physical] health, in the form of Godly commandments. These may be compared to tzitzit. And the culture as a whole may be compared to the tallit. The tzitzit bring forth a holy revelation of all of the light hidden in the entire tallit, with [the light’s] great revelation and manifestation. [Similarly, the] deeds of Godly commandments and holiness that make [their particular] mark in the totality of human action, [deeds] directed toward rectifying [man’s] life – communal and individual –actualize the light hidden in the depths of all the structures of human culture. They bring the revelations [of that light] to the place fit for [the light] and make visible the light of eternal life that gives life to everything, including temporary life.