חוש האהבה מוכרח הוא להתפתח בכל פרטיו, להראות את כל אוצרות החיים השכליים, ההרגשיים והדמיוניים שלו, ואז יובא אוצר ד', להתעלות להאהבה האצילית ששם ד, נקרא עליה. כמו כן צריך החוש האסתטי בדרך כלל להתפתח יפה, עד כדי שתוכל הנשמה להתאזר בציור התפארת האצילי, באופן שתוכל לעמוד במרומי דרגותיה. והספרות שבדור, ותאות ההתרחבות של היופי שאחזה אותו, אף על פי שהם נוטים לעניני החול, ולפעמים הנם נטמאים מאד, אינם כי אם דרגות והכשרים אל הטוהר העליון של הוד של מעלה שיופיע בעולם. The feeling of love must develop in all of its details so that it will display all of its treasures of intellectual, emotional, and imaginative vitality. Then the treasury of God will rise to the heavenly love that is associated with the name of HashemGod. Similarly, the aesthetic sense must overall be so well developed that the soul can gird itself with the image of heavenly beauty, such that it will be able to stand at its highest levels. The literature of the [present] generation and the desire for the expansion of beauty that has taken hold of [the generation] – even though these tend toward mundane matters and are at times extremely polluted – are nothing else than preparatory levels for the supernal purity of the exalted glory that will appear in the world.