כשהצדיקים עושים תשובה, מאירים הבאת אור הקדושה, בכל דרכי הפגמים שהם מוצאים בנפשם, והעצות שהם מחדשים לעצמם לעלות מתוך הנפילה והיאוש שבלבבם לתוך האור הבהיר של הקדושה והיושר העליון הן עצמן נעשין אורות גדולים להאיר לעולם, When the tzaddikim do teshuvah, they cause the light of holiness to shine in all of the darkened pathways. The blemishes that they find within themselves, the counsel that they create for themselves so as to rise from [their] descent and from the despair in their heart to the clear light of supernal holiness and straightness—these themselves become great lights that illuminate the world.
וכל אדם המרגיש בעצמו עומק נחם התשובה, והתמרמרות המחשבה, לתיקון פגמיו, בין אותן שכבר התיקון עולה בידו, בין אותן שאין התיקון עולה עדיין בידו, והוא מצפה עליהם לרחמים, יכלול את עצמו בזה בכלל הצדיקים, שממחשבות התשובה שלהם העולם כולו מתחדש באור חדש. Whoever feels within himself the depth of the consolation of teshuvah and the embitterment of thought [associated with] rectifying his blemishes—both those whose rectification is within his grasp and those whose rectification is not yet within his grasp, regarding which he hopes for [God’s] compassion—binds himself to the company of the righteous, from whose thoughts of teshuvah the entire world is renewed with a new light.