השאיפה להשלמות האלהית, בהתפתחות כל כחותיה של הנשמה, במלא עזה, הוא הכח הרודה, הדוחף את החיים הרוחניים לתעודתם. The yearning for Divine wholeness, [which comes] with the development of all of the powers of the soul in its full strength, is an overwhelming power that drives [a person’s] spiritual life to its goal.
בצמאון הנורא לטל של תחיה, מאורה העליונה, כלול כל המילוי המעשי והשכלי, כל מה שנכנס בגבול הבחירה האנושית, וכל מה שהוא למעלה מזה, ההולך ומתגלה ע"י התעצמותה של הנשמה בזיוה המקורי. The terrible thirst for the dew of revivification, which comes from [that revivification’s] supernal light, contains the entire fulness, in action and intellect: everything that is within the boundary of human free will as well as everything higher than that, which is continuously revealed in consequence of the soul attaining strength from its original radiance.
אי אפשר לה לנשמת החיים שתהיה מסתפקת בבקשת סדרים מעשיים, תיקונים בארחות החיים והחברה, ובהטבות מדיניות וקבוציות. The soul of life cannot be satisfied by seeking practical arrangements, repairs in the pathways of life and society, and by political and communal improvements.
אמת הדבר, שבזמן שכל אלה הם במצב של קלקלה, מנועה היא מכמה אמצעיים שיוכלו לעזור לה להשלמתה החטיבית, אבל לא זאת היא מנוחתה ומגמת פניה. It is true that when any of these are damaged, [the soul] is sequestered from a number of means that could have helped it [attain] its overall wholeness. But [those means] do not constitute its tranquility and objective.
את האורה האלהית, השלמות, המעשית והשכלית, הרגשית והתכונית, את השלמות במילואה היא מבקשת. [The soul] seeks the Divine light. [It seeks] wholeness that is practical and intellectual, emotional and psychological: complete wholeness.
מתקשרת היא באור התשוקה העליונה, מתרפקת על אהבת יוצרה, מתרוממת היא ליהנות מזיו הרעיון, השכל, המחשבה, הדמיון והרגש, הקישור הנשמתי והשיקוע הנפשי בים האורה של אור תורה ונר מצוה. [The soul] connects [itself] to the light of supernal yearning. It nestles in [its] love for its Maker. It rises to enjoy the radiance of concept, intellect, thought, imagination and feeling, the soulful connection and the self’s immersion in the sea of illumination of “the light of Torah and the lamp of the mitzvah” (Proverbs 6:23).