המגמה האחרונה בחיים היא הקדושה. The Final Goal Is Holiness
The ultimate goal in life is holiness.
הקדושה היא חטיבה עליונה, שאין בה כלום מהחולשה שבמוסר. Holiness is a supernal entity that possesses none of the weakness inherent in ethics.
הקדושה איננה נלחמת כלל נגד האהבה העצמית, הטבועה עמוק במעמקי נפש כל חי, אלא שהיא מעמידה את האדם בצורה עליונה כזאת, שכל מה שיותר יהיה אוהב את עצמו, ככה יתפשט הטוב שבו על הכל, על כל הסביבה, על כל העולם, על כל ההויה. Holiness does not battle at all against self-love, which is profoundly embedded in the depth of every living creature. Rather, it situates a person in a supernal form where, the more he loves himself, the more the goodness within him spreads across everything: across his entire environment, across the entire world, across all existence.
אין בתכונה של קיבוץ ציבורי בשום אופן אפשרות לנטיה של החלשת האהבה העצמית, ואיננה בה כ"א הירוס מוסרי, אם יזדמן, ורקבון פנימי, האוכל כל. It is impossible for the character of a populace to have a tendency that weakens its love for itself. A weakening of self-love—should that occur—has nothing but ethical destruction and an inner rotting away that consumes everything.
על כן אי אפשר כלל לדרוש שיהיה בעולם עם מוסרי, כ"א עם קדוש, עם שכל מה שיגביר את עצמו, כל מה שירומם את ערכו בפנים ובחוץ, כן ירומם ויגביר את האור והטוב בעולם. Therefore, one cannot demand the existence of an ethical nation but rather of a holy nation, a nation that—the more it strengthens itself, elevating its level within and without—elevates and intensifies light and goodness in the world.
ונמצא שהתמצית הטוב שבמוסר כלולה היא כבר בהקדושה, בצורה יותר מפוארה, יפה ומענגת. And so the core of goodness in ethics is already incorporated into holiness in the most splendid, fine, and delightful form.