ע"פ רוב, התכונה החיצונית והפנימית של העולם סותרים זה את זה בהשקפותיהם. Usually, the outlook of the outer and inner character of the world contradict each other.
הסתירה כמובן, אינינה תמידית ובלתי פשרית בטבעה, אדרבה, היא טבועה בעצם כדי לעורר התחברות יותר כבירה שרק אז יכולים הם החיים הפנימיים והחיצוניים להתאגד יחד. [This] contradiction is of course not constant and uncompromising in its nature. To the contrary, the essential [reason] it is ingrained is to arouse a more intense bonding, [since] only [because of this] can the inner and outer life join together.
המוטבעים בתכונה של שיקוע בענינים החיצוניים של העולם, אינם יכולים להשתקע בתכונה הפנימית, והם מוצאים בנפשם ע"ז ניגוד עצום. Those [people] who have ingrained in them the character of being immersed in the external matters of the world cannot immerse themselves in [its] inner character. They find a tremendous opposition to that in their spirit.
להפך, המוטבעים להיות עסוקים בתכונה הפנימית א"א להם להיות משתוים לגמרי עם התכונה החיצונית של העולם, וכאשר הם מתאמצים לתפוס את שתי התכונות יחד, אז הם מתחילים להרגיש את המכאוב של הפירוד שביניהם. Conversely, it is impossible for those embedded in the inner character of the world to be entirely equable with its outer character. And when they strive to grasp the two types of character together, they begin to feel the pain of the split between them.