שנת תרע"ה
ענין שבת תשובה, הנה תשובה קדמה לעולם והיא למעלה מעולם הטבע, וכל עוד שלא עשה אדם למעלה מהטבע עדיין א"א שיבוא לתשובה, אלא בחילא סגיא עד שיוצא מהיקש הטבעי, ולא כל אדם בכחו להתגבר כ"כ על טבעו, ונשארה תשובתו עדיין תלוי' באויר:
אך שבת מדה אחרת יש בה, דהנה ידוע דשבעת ימי בראשית הם עולם הטבע, ומ"מ שבת היא מעין עוה"ב למעלה מהטבע, והטעם משום שכל מלאכה שהי' צריך לעשותה בשביעי הקדים ועשה בששי כברש"י, וכאשר חשכה ליל שבת נשלמה מלאכת כל שבעת ימי שנצטרפו כל הרהורי תשובה אף שלא היתה תשובה מספקת ונדחו בשעת מעשה, מ"מ אם ע"י צירוף כל תשובת השנה, וכן תשובת כל ימי החיים, וכן תשובת כל ישראל מכל ימי היותם בגלות, אם תהי' מכולם תשובה אחת שלימה, משיבין כל חלקי התשובות שנדחו, ומצטרפין לתשובה אחת שלימה שמכריעה את כל העונות, עי"ש מילתא בטעמא, יש לומר נמי שמדה זו נוהגת רק בישראל: