1
(כב ב) במעלה אדומים.—מקום הוא בא"י כדכתיב ביהושע טו ז.
2
(כב ב משנה) בראשונה היו משיאין וכו'.—מזה ששנינו לעיל (יח א): וכשהיה ביהמ"ק קיים יוצאין אף על אייר, מוכח שהמשואות נתבטלו עוד בזמן שביהמ"ק קיים, וכבר אז היו יוצאים השלוחים. וגם קילקול הכותים היה בזמן שביהמ"ק קיים (עי' מ"ש בחגי' כה א). אבל מצינו בירושלמי פרק זה [נח ע"א]: "מי ביטל את המשואות רבי ביטל את המשואות". ובהכרח שאין זה ר' יהודה הנשיא אלא רבן גמליאל הזקן, שכל נשיא ונשיא שבא"י מכונה בירושלמי ומדרשות בשם "רבי" סתם, כמו בירושלמי שבת פ"ו ה"א: "ג' דברים התירו לבית רבי", ואותו ענין בתוס' סוטה פט"ו וכן בסוטה מט ב לבית רבן גמליאל. וכ"כ ביוחסין מאמר א' אצל ר' צדוק, כי בתוספתא ובירושלמי קורא לרבן גמליאל "רבי" סתם*[המחבר זצ"ל האריך בזה בספרו שערי תורת ארץ ישראל, עמ' 275.].