והנה כל זה הוא מצד שורשה שלא בערך המתגלה אבל בבחינת המתגלה היא מקבלת מכל הכוחות האלו ולמטה מכל אלו הכחות המתאחדים הנקראים זעיר אנפין אבל כבר ביארנו שבבחינת אצילות אין להבדילם במהותים מובדלים חס ושלום כי אם הכל כח אחד להם כי באצילות מתגלה כח עצמותו יתברך אשר מצד כח עצמותו יתברך הכל הוא לבדו כנזכר לעיל וכמאמר הכתוב הנזכר לעיל אני הוי"ה הוא שמי בלי פרודא כלל ועוד זאת שבבחינת הוי"ה כתיב אני אשר אני הוא מורה על גילוי כידוע ובבחינת שמי כתיב הוא שהוא כח נסתר מטעם המבואר לעיל:
אבל אף על פי כן מצד כוחות הנגלים בערכינו אשר אין לדמות הגילוי בבחינת כוחות מובדלים בכחו יתברך המתאחד באין שום הבדל כלל משערים אנו בכח האצילות שהוא כוחו מצד הדרגין גם כן קבלתה ממנו בבחינת נוקבא ובבחינת סוף דרגין והיא ה' שניה דאותיות הוי"ה ברוך הוא המתאחדת עמו יתברך בעצם וכח אחד ונקראת סופא דדרגין וכמו למשל כח הדיבור שבנפש אשר הכח הזה הוא למטה מכח המדות והחכמה שבנפש כי המה מהות עצמות הנפש וכח הדיבור הוא רק בחינת גילוי הנפש הגם שבכלל הכל הוא כח הנפש כן בחינת מלכותו יתברך נקראת דבר הוי"ה כי על ידה מתגלים כוחותיו יתברך כי מדותיו יתברך המה גבוהים במעלה מבחינת הגילוי כי המה מהותו בעצמו וכח הגילוי הוא רק לגלות כח מהותו יתברך הגם שגם כח הגילוי הוא כוחו יתברך אבל בבחינת כוחו יתברך שבהמדות הרי נערך בחינת הגילוי שבכוחו יתברך שהיא מלכותו לבחינת כח התחתון והמקבל מהכוחות האלו ונקראת עששיתא דמלקטא כל נהורין כי כח זה היא המקבלת כח המדות שבכוחו יתברך בכדי לגלותם ובזה מתראים כל הכוחות האלו על ידי הגילוי הזה לבחינת כוחות מחולקים כי היא המבדלת בין כל כח וכח ועל ידיה נגלים כל הכוחות האלה כמאמר הזוהר איהי בין כל ספירה וספירה כי שלא מצד הגילוי הלא הם הכל כח אחד בלבד אך על ידי הגילוי מגלין כוחותיהם בבחינת הבדל והנה הגם שבאצילות חס ושלום לתאר איזה הבדל בין הכוחות כי שם הוא גילוי אין סוף בעצמותו אשר הכל הוא כח אחד אך ההערכה הוא מצד כוחו יתברך כמו שאנו מעריכים חסד וגבורה הגם שאצלו אין מדות כלל כי אם מצד העולמות כן גילוי כוחותם זה הנקרא בשם מלכות אנו מעריכים גם כן מצד הבריאה ובחינת הבדל כוחם הכל הוא מצד המתגלה אבל באמת הכל הוא כח אחד מיוחד בהם הן מצד המדות והן מצד הגילוי הכל הוא כח עצמותו יתברך באין שינוי כלל רק מצד המתגלה בבריאה יצירה עשיה אנו מעריכים כוחות האלו מצד עצמותו יתברך אבל באמת הכל הוא כח אחד והשינויים המה לגבי דידן וכמו למשל מכח הנפש אשר כלולים בה כל הכוחות השכל והמדות וכח הדיבור גם כן אבל הבחינות האלו המה בכח הנפש לכח אחד אשר אין לחלקם כלל והנה כל הדברים אמורים בכח הדיבור שבכח הנפש הכל הוא כח אחד אבל בדיבור הנגלה הוא חלוק ומובדל ממהות הנפש בהבדל עצום כי הנפש היא כח רוחני והדיבור הוא כח גשמי הנרגש בכלי הגוף שהוא חמשה מוצאות הפה גשמיים אך מצד התקשרות הנפש עם הגוף מתגלים כוחות נפשו על ידי כלי הדיבור ובכח ההתקשרות יש כח בכלי הדיבור אשר המה אינם בגדר השכלה ומדות לדבר השכלה ומדות וכל חפצו מתגלה בהדיבור: