ואחר התפילה הוא הסתלקות המוחין בכדי לתקן האחוריים כמו שנתבאר לעיל כי עיקר הכוונה בבריאות העולמות שהיתה מאתו יתברך וכן ירידת הנשמה בגוף הוא לתקן האחוריים דייקא כמאמר הכתוב אחרי הוי"ה אלקיכ"ם תלכו ונאמר כי מילאו אחרי הוי"ה דהיינו דייקא לתקן החיצוניות שיהיה נגלה עצם רצונו יתברך מצד החיצונית מצד מהותם בעצמם דייקא כי כל הגילויים הנזכרים לעיל שהוא התגלות הביטול הן בבחינת אחור באחור והן בבחינת פנים בפנים הוא מצד יחודו יתברך הנגלה שבזה בטלים העולמות והיש בהגלות אור שכינתו יתברך בכל ההתגלות וממילא בטל היש מצד האור אבל עיקר הכוונה היא שיהיה נגלה כבודו יתברך אפילו מצד היש בבחינתו שלא על ידי התגלות האור כי באמת היש מצד מהותו הוא גם כן עצמותו ברוך הוא כמאמר הכתוב הנה מקום אתי שהמקום והגבול הוא אתו יתברך:
וכמאמר רבותינו זכרונם לברכה הוא מקומו של עולם הוא דייקא מקומו דהיינו שקיום היש מצד ההסתרה הוא דייקא מצד עצמותו ברוך הוא לבדו ולכן בכדי לגלות הביטול מצד היש בבחינת הסתרתו דייקא דהיינו לבטל עצמו וגופו והעולמות מצד היש בעצמו לא מצד גלוי האור זהו בחינתו של דוד המלך עליו השלום שהוא אתקין נהורא אוכמא הוא הביטול אליו יתברך מצד השחרות שהוא מצד ההסתרה כמאמר הכתוב אלקי"ם אל"י אתה אשחרך דהיינו שאפילו מצד השחרות היה בטל אליו יתברך ולכן נאמר צמאה לך נפשי כמה לך בשרי בארץ ציה ועיף בלי מים דהיינו בלי התגלות המשכה הנקרא מים וכן הוא אומר מי לי בשמים ועמך לא חפצתי בארץ כלה שארי ולבבי דהיינו שהכיסוף והביטול שלו לא היה על ידי בחינת שמים שהוא יחודא עילאה ועל ידי בחינת הארץ שהוא יחודא תתאה רק מצד אמיתותו יתברך היה כלה שארו ולבבו וכמשל בהתקשרות הבן אל אביו וביטולו אליו יש שני אופנים אחד הוא שבטל מצד התקרבות אביו אליו ומתדבק אליו באהבה עזה מפני זה מבטל רצונו לגמרי אל רצון אביו אבל אם לא היה גלוי אהבתו של אביו והתקשרותו האמיתי אליו אינו ידוע אם היה בטל אליו מצד עצמו ומהותו:
ושנית שבטל אליו אפילו שלא בגלוי אהבתו והתקרבותו אליו ואפילו בהסתר פניו ממנו אף על פי כן הוא בטל אל רצונו לגמרי זה מורה על אמיתית חפצו ורצונו והתקשרותו אל אביו יותר מהראשון והנמשל מובן מאליו כי מצד הסתלקות המוחין והסתר פניו ואף על פי כן יהיה הביטול אליו יתברך זה מורה על עצם הביטול ובזה נגלה עצם אלק"ותו יתברך על ידי בחינת היש בבחינת הסתרתו לכן אחר התפילה הוא הסתלקות המוחין בכדי שיהיה בטל מצד היש וחיצוניות לכן תיכף אחר התפילה אומרים לדוד אליך הוי"ה נפשי אשא הוא כדי לעורר מדתו של דוד המלך עליו השלום כו' בכדי שעל ידי זה יהיה בטל אליו יתברך מצד היש דייקא לתקן בחינת אחוריים דייקא והתגלות הביטול הזה הוא על ידי התורה ומצות אשר כל התורה נמשכה דייקא בבחינת גבול ויש בפועל ממש וכן עיקר עשיית המצות הם דייקא בבחינת מעשה להתקשר אליו יתברך ולהמשיך רצונו יתברך דייקא מצד החיצוניות והיש וזהו עיקר תקון הנפש הנמשכת ומשתתפת בגופא דייקא בבחינת חיצוניות בכדי לברר חיות הנפש הבהמיית ולבושיה דייקא מצד הגוף אך בביטול זה אי אפשר מבלי שיקדים לו בחינת הביטול שמצד היחוד וההתגלות בבחינת אחור באחור ופנים בפנים כנזכר לעיל:
ואחר זה על ידי התורה ומצות ממשיכים גלוי אלק"ותו יתברך אפילו בבחינת יש ומתקנים בחינת החיצוניות מצד ההתגלות אך כוונתו יתברך היה להתגלות אלק"ותו יתברך אפילו מצד ההיפוך בבחינת אחוריים דאחוריים דהיינו בבחינת סטרא אחרא לכן הוצרך להיות ירידה יותר דהיינו באכילה ושתיה ועסק משא ומתן אשר זה הוא ירידה בנפרד גמור והוא בכדי להיות הביטול אפילו מצד הנפרד הגמור ובזה הוא גילוי אלק"ותו יתברך ושלימותו יותר וכד אתכפייא סטרא אחרא אסתליק יקרא דקודשא בריך הוא וכמו שכתוב אם תוציא יקר מזולל כפי תהיה דייקא מצד ההיפוך ולהפכא חשוכא לנהורא ומרירא למתיקא דייקא אשר על כן הוצרך לירידה זאת בכדי להיות עליה יתירה אך ביטול זה אי אפשר כי אם בהקדים הביטול על ידי התורה ומצות ודברים אלו יתבארו אם ירצה השם בביאור רחב בשערים הבאים ובקונטרס סדר התפילה אם יזכני הוי"ה לגמרו ויהיה בעזרי בזה ארחיב הדבור בפרטיות בכל בחינות סדר התפילה אם ירצה השם ועתה אין כוונתי בשער הזה כי אם לגלות שרש האדם ועבודתו אשר כל העולמות תלויים בהתעוררות האדם והתדמותו לבחינת אדם דלעילא עד רום המעלות אשר כל ההמשכות וההתגלות של כל בחינות המשכות העולמות תלויים באדם בהתעוררותו ובפעולותיו במעשיו אשר בעבודתו כל אחד ואחד לפום שיעורא דיליה מעורר ממש כל בחינות המשכות מאור אין סוף ברוך הוא ולהמשיך אין סוף ברוך הוא בעצמו ובהיפוך חס ושלום פוגם בכל העולמות וגורם הסתלקות אור אין סוף ברוך הוא חס ושלום כי באמת הכל הוא אין סוף ברוך הוא לבדו בכל הפעולות הנמשכים בעולמות ובבחינת אדם כי אין זולתו יתברך והוא פעל ועשה את הכל וקורא הדורות מראש וממשיכם עד תחתית כל הדרגין כי הכל הוא כחו לבדו יתברך לכן אין פעולה הנפעלת בעולם לריק חס ושלום ועושה רושם הן לטוב וכו':
וכמאמר הכתוב את כל צעדי תספור ומגיד לאדם מה שיחו ועל זה נאמר מי כהוי"ה אלקינ"ו המגביהי לשבת המשפילי לראות בשמים ובארץ כי מצד רוממותו יתברך הוא אין סוף אשר אי אפשר להשיגו בשום השגה בעולם וזהו מצד ההתגלות אבל מצד האמת אין זולתו ואפילו בכל העולמות התחתונים הרי הכל הוא כחו לבדו יתברך לכן המשפילי לראות בשמים ובארץ כי שמים וארץ שווין אצלו יתברך בהשוואה גמורה וזהו דווקא מצד הוי"ה אלקינ"ו מצד ישראל שנמשכים מצד פנימיות ומצד אמיתותו יתברך אבל מצד החיצוניות דהיינו מצד הגילוי הוא רם על כל גוים ברוך הוא כי המה נמשכים מהסתר פנים מבחינת צמצומים ולכן הוא מרומם עליהם ואומרים איך יעורר האדם הגשמי את הוי"ה ברוך הוא מצד שהמה נמשכים מצד הפירוד וההתגלות אשר מצד ההתגלות הרי לית מחשבה תפיסא ביה כלל ולכן אמר פרעה מי הוי"ה אשר אשמע בקולו מאחר שאינו מושג איך יכול לשמוע בקולו לכן שואלים אומות העולם טעם למצות מה אכפת להקדוש ברוך הוא באכילת חזיר או בלבישת שעטנז מצד שהם מבחינת הפירוד הגמור הנגלה על ידי ההסתרה ולכן מחשיבים עצמם למהות ויש בפני עצמם כמאמר הכתוב האומרת בלבבה אני ואפסי עוד אבל ישראל שנמשכו מהפנימיות אשר מצד הפנימיות ומצד האמת אין זולתו כלל אפילו מצד הגילוי והוא יתברך שוה בכל העולמות בתכלית ההשוואה ולכן נקראו חיים כמאמר הכתוב ואתם הדבקים בהוי"ה אלקיכ"ם חיים כו' ולכן נאמר מגיד דבריו ליעקב חקיו ומשפטיו לישראל דייקא:
סליק שער הראשון: