והנה מדת מלכותו יתברך שהיא הגילוי שורשה מאוד נעלה כמבואר בשערים הקודמים שנקראת הפלא ופלא דהיינו שאין לדמות הגילוי ממלך בשר ודם שהעם המה מהותים נבדלים בגופים מחולקים אז נופל הלשון מלך שהוא הגילוי אליהם ושייך בזה השתנות מצד המקבלים אשר אינו דומה הגילוי משר לעבד וכדומה לזה מצד שהמקבלים המה מהותים נבדלים ממהותו אבל הקדוש ברוך הוא הלא אין זולתו יתברך ואין מהות נבדל ממנו והכל הוא עצמותו יתברך לבדו כי אפס בלעדו ואם כן איך הוא האופן לתאר בעצמותו יתברך ממש גילוי שהוא מורה על זולת ועוד זאת שישתנה הגילוי בנבראים והלא כח הנבראים עצמם במהותם מאין הוא אשר הכל הוא כוחו לבדו איך תעריך מהות אחר חס ושלום ואף על פי כן נגלים למהותים נבדלים ויהיה משתנה בהם הגילוי כח זה הוא הפלא ופלא וכמבואר בהגה"ה בשער הראשון:
ושורש זה הוא מכוחו יתברך אשר לא נודע מהותו כלל אשר מצד מהותו יתברך אין לתאר שום מהותים וכוחות אפילו בבחינת יחוד כי יחוד הוא מצד הנגלה של כל הכוחות האלו בעולמות אשר כל הכוחות נפעלים ממנו יתברך נקרא יחוד שאף על פי כן המה באחדות אחד בכוחו וכל זה השיעור הוא מצד התגלות העולמות לגבי דידן אבל שלא בבחינת העולמות הנגלים לנו כי אם מצד מהותו לבדו אין לתאר אותו כלל שיהיו בכחו יתברך חס ושלום כוחות מובדלים ולומר שהכחות מתאחדים בכחו לכח אחד כי מאחר שהוא לבדו יתברך הרי חס ושלום לתאר אצלו יתברך שום חילוק כחות וכמבואר בשערים הנזכרים לעיל:
אך מצד הנגלה בבריאה שהוא הבורא ויוצר הכל וכולם בחכמה עשית בוודאי הכל הוא מכח עצמותו יתברך הנשגב ונעלם מכל רעיון נמצא מוכרחים להיות כל הפרטים באופנם ודמיוניהם דווקא וקומתם ובחינתם באופנם הכל בכוחו אשר לא נודע מהותו ומצד אשר לא נודע מהותו כלל לא נוכל להשיג באיזה אופן המה כל הכוחות האלו אצלו יתברך ושם הוא שורש ההבדל דייקא בין כל דרגא ודרגא בכל פרט אך חס ושלום לתאר ההבדל כמו שאנו משערים מצד הבריאה כי אם באופן אשר לא נודע ולא מושג בשום השגה ורעיון ומשם הוא שורש המלכות ושם הוא בחינת נקיבה תסובב גבר דהיינו כוחו יתברך הנקרא קודשא בריך הוא וזעיר אנפין והוי"ה ברוך הוא הוא מצד שעלה ברצונו להתגלות כוחו יתברך בבחינת גילוי הנזכר לעיל:
והנה הגילוי כאשר הוא בעצמותו יתברך אינו יכול להתהוות ממנו שום מהות כי אם שהכל הוא מהותו יתברך לבדו ובכדי שיתגלה שלימותו יתברך היה הצמצום בבחינת כוחותיו יתברך לכוחות נחלקים ואף על פי כן המה אחד מצד השוואתו יתברך מצד כוחו הפלא ואז מגלה הכוחות האלו על ידי כוחו יתברך הנשגב והנסתר מכל רעיון בבחינת הבדלים גמורים להיותם נפעלים בבחינת דמיון ובבחינת תמונה בכדי להתגלות על ידיהם כח השוואתו נמצא מדת מלכות הזאת נעלה שרשה מאוד ועל זה נאמר אשת חיל עטרת בעלה שהיא בחינת הגילוי ובחינת הנוקבא המקבלת כל הכוחות להתגלות על ידה לבריאה יצירה עשיה וליתן להם גבול ומדה ודמיון לכל כח וכח הנכללים ומאוחדים בבחינת זעיר אנפין הנקרא בעלה אשר משפיע במדה זו אבל היא שורש להם כנזכר לעיל ולכן מלאכים שואלים בגינה איה מקום כבודו וכמבואר ברעיא מהימנא כד סלקת סלקת עד אין סוף וכד נחתת נחתת עד אין תכלית וכד סלקת כלא סלקין עמה ויתבאר לקמן אם ירצה השם וזכור זה: