והנה עתה נבאר כל הבחינות המבוארים לעיל מציאותם והתכללותם באדם התחתון אשר עליו נאמר נעשה אדם בצלמינו כדמותינו והאדם נקרא עולם קטן דהיינו שיש בו כל בחינות העולמות וכולם נכללו בבחינת אדם זה הנה כתיב וייצר הוי"ה אלוקי"ם את האדם ודרשו רבותינו זכרונם לברכה על וייצר שהוא בשני יודין שהוא יצירה דעילאין ויצירה דתתאין דהיינו שבחינת האדם התחתון כולל עילאין ותתאין דהיינו שבבחינת אדם יש שני נשמות כידוע דהיינו נפש אלוק"ית ונפש הבהמיות ונפש האלק"ית הוא מבחינת עילאין שהוא מבחינת יחודא עילאה שהוא בחינת הוי"ה ברוך הוא כמאמר הכתוב כי חלק הוי"ה עמו אשר מצד הוי"ה ברוך הוא הרי כל העולמות מתכללים ביחודו יתברך בלי שינוי כמאמר הכתוב כי אני הוי"ה לא שניתי כי אין העולמות תופסין בו יתברך לאיזה שינוי חס ושלום כמו שעד שלא נברא העולם היה הוא לבדו יתברך כן הוא לבדו יתברך אחר בריאת העולמות כי באמת אין זולתו יתברך אפילו מצד העולמות אשר לא נתרבה חס ושלום ולא נשתנה מצד העולמות ואינם דבר נוסף עליו חס ושלום כי הכל הוא כחו לבדו יתברך והשינוי הנראה בעולמות הוא רק מצד המקבלים שהוא לגבי דידן כמבואר לעיל:
כן ניתנה נשמה באדם מכח יחודו יתברך להיות תמיד עולה למעלה להתכלל ולהתקשר ביחודו יתברך שלא תהיה בבחינת נפרדת ושלא יהיה הגוף והעולמות תופסים אצלה למהות נפרד ותמיד כיסופה והשתוקקותה לעלות למקור שרשה להתכלל ביחודו יתברך ועל זה נאמר רוח בני האדם העולה היא למעלה וכח הנפש הזאת היא גם כן כוללת כל כחות הגוף בבחינת כלים דהיינו חכמה בינה דעת ומדות ומחשבה דיבור ומעשה אבל כל הבחינות האלו נכללים בה בכח אחד בלי התחלקות כלל כמו שבחינת הוי"ה ברוך הוא שהוא בחינת זעיר אנפין הוא כולל העולמות לכח אחד על ידי בחינת הספירות שהם חכמתו ובינתו ודעתו ומדותיו יתברך וכולם מתייחדים אצלו לכח אחד בלי שינוי ואיהו וחיוהי חד ואיהו וגרמוהי חד על ידי כחו הפלא כן הנשמה שבאדם שהוא נקרא עולם קטן מתכללים ומתייחדים כל הבחינות אצלה לכח אחד מצד כח הפלא שהוא בחינת רצון הנפש הנקרא נקודת הלב והיא נלקחה מבחינת פנימיות העולמות כמאמר הכתוב ויפח באפיו נשמת חיים ומבואר בזוהר מאן דנפח מתוכו נפח דהיינו מפנימיותו יתברך כמו למשל באדם אשר יש בו כלי הגוף גשמיים ויש בו כח הרוחניות ומחייה את הגוף וכשהוא מנשם ומנפח הוא מצד הרוח אשר בקרבו ולא מצד כלי הגוף החיצוניות כן כביכול אשר כלי העולמות בבחינת חיצוניות שנגלו בבחינת כלים כמו כלי הגוף כמו השמים ושמי השמים וכל צבאם וכח התהוותם להיות נגלים ליש נקרא חיצוניות העולמות וכוחו יתברך המחיים ומהוום בלי הפסק ובלי שינוי הנקרא הוי"ה ברוך הוא הוא בחינת פנימיות העולמות והנשמה ניתנה באדם מכח פנימיות העולמות ובחינה שניה שבאדם היא הנקראת נפש הבהמיות היא המתפשטת בכלי הגוף להחיותם בבחינת חיצוניות אשר מצידה הוא נגלה הגוף ליש ונפרד וכל כליו הוא בפרודא דהיינו חכמה ובינה להשכיל ולהבין צרכי גופו ובחינות העולמות בבחינת יש ונפרד וגם מדותיו הוא דייקא לצרכי יש ונפרד לאהוב הדבר הצריך לגופו כו' וכן מחשבה דיבור ומעשה שלה הכל הוא בבחינות נפרדים נפש הזאת נלקחה מבחינת אלקי"ם שהוא בחינת הצמצום בבחינת הסתרה ששורש הצמצום הזה הוא מבחינת מלכותו יתברך המסתרת כחו יתברך בבחינת בריאה יצירה עשיה עולמות הנפרדים להיות נגלים כל כחות ההתחלקות בבחינת נפרדים מצד שעיקר כוונתו יתברך היה לגלות יחודו יתברך דייקא מצד העולמות ואלו לא היתה ההסתרה הזאת בבחינת חילוקי הדרגין והעולמות בבחינת כלים נפרדים לא היה מקום לגילוי יחודו יתברך כן בחינת נפש הזאת היא המסתרת כח נפש האלוק"ית בבחינת כלי הגוף בכדי שעל ידי ההסתרה יתגלה יחוד נפש האלוק"ית על ידי חכמתה ובינתה ומדותיה כו' והיא נלקחה מבחינת אלוקי"ם ועליה נאמר ורוח הבהמה היורדת היא למטה וכידוע שבכלל נקראת מדת מלכותו יתברך המתפשטת בבריאה יצירה עשיה בשם בהמה שהוא שם ב"ן:
והנה כמו שנתבאר לעיל שבבחינת אצילותא לית אפרשותא בין קודשא בריך הוא ובין שכינתיה כמאמר הכתוב אני הוי"ה הוא שמי בלי פרודא כי כח יחודו יתברך וכח גילוי יחודו שהוא בחינת זעיר ונוקבין הכל הוא כחו לבדו יתברך כן הוא כח נפש האלוק"ית וכח נפש הבהמיית הכל הם כח אחד שהוא כחו יתברך כמאמר הכתוב כי רוח מלפני יעטוף ונשמות אני עשיתי דהיינו שני הנשמות אני עשיתי שהמה כח אחד בלבד מצד שורשם רק הענפין מתפרדין מצד הגילוי אשר מצד הגילוי רוח בני האדם העולה היא למעלה ורוח הבהמה היורדת היא למטה אבל מצד שורשם הוא הכל אחד כי באמת הוי"ה הוא אלוקי"ם שאפילו כח הצמצום שבבחינת עולמות הכל הוא כחו יתברך לבדו כן בחינת הנשמה הנלקחה מבחינת הוי"ה וכח הנפש הבהמיית הנלקחה מבחינת אלוקי"ם המה כח אחד וביחודא חד רק מצד הגילוי המה בחינות הפכים והתחלקותם הוא מצד בחינת הכלים שהוא מבחינת החכמה והבינה והמדות המתגלים בכלי הגוף אבל מצד רצון הנפש שהוא נקודת הלב המה כח אחד לבד ועיקר התחלקותם הוא מבחינת הבינה ולמטה דהיינו בהתגלות השכל והבנה נגלו לשני בחינות אבל מצד כח החכמה שהוא כח מה המה כח אחד רק שאין בינה בלא חכמה שהוא כח המשכיל את היש לכן נערכו ההתחלקות הללו גם כן מצד החכמה אבל באמיתות החכמה שהוא כח מ"ה שהוא כחם האמיתי הנמשך מצד הרצון הוא הכל כח אחד לכן דרך כלל עיקר מהות הנפש אלוק"ית היא מבחינת חכמה ועיקר מהות הנפש הבהמיית היא מצד הבינה ועל זה נאמר בן חכם ישמח אב ובן כסיל תוגת אמו כי עיקר נפש האלוק"ית הנקרא בן חכם ישמח אב שאב הוא כח החכמה כידוע ובן כסיל שהוא מצד הבהמיות היא תוגת אמו שהוא הבינה הנקראת אם:
והנה כח הנפש האלוק"ית היא באה מלובשת בבחינת נפש הבהמיית כי נפש האלוק"ית בכחה לבדה אינה בבחינת גילוי רק היא כח הכוללת כל הבחינות לכח אחד והתגלותה היא רק מצד בחינת נפש הבהמיית והלבשתה הוא מבחינת בינה ולמטה כמבואר בספר הקדוש ליקוטי אמרים שהיא מלובשת עד החכמה ולא עד בכלל ולכן בכלל נקרא כח הנפש האלוק"ית בשם חכמה וכח הנפש הבהמיית בבחינת בינה וידוע שבבחינת חכמה הוא הוי"ה ברוך הוא כמאמר הכתוב הוי"ה בחכמה וכו' ושם אלוקי"ם הוא בינה וכידוע שהתלבשות אור אין סוף הוא בחכמה שהוא מצד בחינת כח מ"ה שהוא הביטול האמיתי שהוא בבחינת התכללות כל העולמות בכחו יתברך לכח אחד שדרך כלל נקרא חכמה עולם האצילות אשר שם הוא גילוי אין סוף ברוך הוא בלי שינוי והסתרה והוא הוי"ה ברוך הוא ובחינת בינה היא בבחינת בריאה ששם הוא התגלות עולם הנפרדים כמאמר הזוהר אימא מקננת בבריאה כן הוא בדרך פרט שבחינת נפש האלוק"ית שורשה הוא מבחינת הוי"ה ברוך הוא שהוא מבחינת אצילות והוא בחינת חכמה האמיתית שבנפש ונפש הבהמיית היא מבחינת אלוקי"ם שהוא בחינת בינה שבבחינת בינה הנקרא אלוקי"ם הוא בחינת התגלות הנפרדים בבחינת כלי הגוף: