בענין ההפרש שיש, בין הגלגול, לעבור. והם ב' מיני גלגול. וב' מיני עובר. והוא זה, כי הנה בגלגול הא', הוא כניסת נפש אחת בגוף האדם, מיום שנולד ויוצא לאויר העולם. והב' הוא, שלפעמים אפשר שיתגלגלו יחד שתי נפשות, וגם זה בעת שנולד האדם, וזה נקרא גלגול כפול, כמו שנתבאר בדרוש שקדם, ובמקומות אחרים. והנה שתיהם הנפשות מתגלגלות יחד ובאות לעולם, בעת שנולד גוף האדם, ואינם נפרדים כלל עד יום המיתה. ושתיהם נקראות נפש אחת, ונעשות נפש אחד, וסובלות הצער והיסורין הבאים אל הגוף ההוא כל ימי חייו, וצער המיתה. אמנם העבור אינו באדם ביום שנולד, כמו שנתבאר למעלה. אבל יש בו ב' בחינות, האחת הוא, כאשר בא לצורך עצמו של הצדיק, המתעבר באדם להשתלם באיזה דבר שחסר לו, כמו שיתבאר במקומו. והשנית הוא, כאשר בא לצורך האדם, לעזרו ולסייעו בתורה ובמצות. והנה כאשר בא לצורך עצמו, אינו נכנס באדם עד היות בן י"ג שנה ויום אחד, שאז נתחייב האדם בתורה ובמצות, ויכול הוא לתקן גם את עצמו ע"י מצות האדם, ולכן אינו נכנס קודם זמן הזה, רק אחר שנתחייב במצות, ואז נכנס ומתפשט תוך הגוף ההוא, כדמיון שנתפשטה בו נפש האדם עצמה, ושתיהם סובלים היסורין הבאים על הגוף הזה, בהשואה אחת, ויושבת שם עד מלאת לה זמן קצוב לה, לתקן ולהשלים מה שהיא צריכה, ואז יוצאת בחייו, וחוזרת למקומה העליון בג"ע. אבל כאשר בא לתועלת האדם, ולא לצורך עצמו, הנה הוא בא בבחירת עצמו, ולא בהכרח, ולכן איננו כפוף לסבול צער הגוף הזה כלל, ואיננו מרגיש כלל בצערו וביסורין הבאים עליו, ואם מוצא נחת רוח באדם, הוא יושב שם עמו, ואם לאו הוא יוצא משם והולך לו, ואומר סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים האלה וגו': With regard to the difference between a Gilgul (where a Nefesh is reincarnated during the time of birth) to an Ibur (where a Nefesh is enclothed in a body of a person during his life) -- there are two different types of Gilgul, and there are two different types of Ibur, and these are: 1) a gilgul where ONE Nefesh enters into the body of an Adam when he is born and he comes out into the air of the world, and 2) sometimes it is possible that TWO Nefashot will reincarnate together, also when the Adam is born; this is called a "Gilgul Kaful" ("Double Gilgul"), as we explained before (and as we will explain later). Here, both of their Nefashot reincarnate together, and they come into the world at the time the body of the Adam is born, and they [the two Nefashot] are not separated at all until the day of their death. [Watch the tenses in the Hebrew here; the uses of plural and singular forms is interesting.] Both of them are called "one Nefesh" (and they are connected as one), and they are formed as one Nefesh. And, they both suffer the hardships that come to the body all of their life, and they both experience the pain of death. However, with an Ibur, there is not entry of an Adam at the time of his birth, just as we described above. There are two types [of Ibur]: 1) When a Tzaddik comes for his own benefit, he enters (he 'iburs') into an Adam to complete whatever thing it is missing (for example, if he did not have the chance to do a particular mitzvah in his life), just as it will be explained in its place [in the Hakdama 11]. [The second type of Ibur is] 2) when he comes for the benefit of the Adam, to help and raise him in his (observance of) Torah and mitzvos. [He still benefits from them, but the focus is on the benefit of the other.] When he comes for his own benefit (Ibur Type 1), he does not enter the Adam until he is 13 years old and one day, because only then the child is obligated to Torah and mitzvos. Once he is this age, he [the Adam] can rectify not only himself [his own Nefesh], but also the Neshama of the Ibur. Thus he does not enter before this time (of Bar Mitzvah), only afterwards, when he is obligated to do mitzvot. Then, he will enter and spread into the body, similar to the way that the Nefesh of the Adam himself spreads in the body, and both of the can suffer and experience the hardships that come to this body, and they suffer together, and the ibur remains there for whatever time it was set [by the heavenly court] for it to be there to rectify and complete whatever it needed to, and [when complete,] it can leave while the body is still alive, and it can return to its place above in Gan Eden. However, when it comes for the benefit of the Adam and not for his own benefit (Ibur Type 2), he comes according to his own volition [not according to the decree of a heavenly court], and not based on a directive. Thus he is not obligated to experience the pain of the body at all, and it does not feel at all the hardships and difficulties that come to the body. And if it is no longer comfortable for it to remain with the body, he can leave it at will, as it says, "סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים האלה וגו'."
ועתה נבאר את אשר התחלנו, כי הנה הפסוק אומר פוקד עון אבות על בנים. פירוש, כי עד שלשה נפשות מגולגלות וישנות, עם נפש אחת חדשה, יכולות להתגלגל יחד בגוף אחד, מיום שנולד, באופן שהם ארבעה נפשות יחד. וז"ס על רבעים. גם ז"ס פעמים שלש עם גבר. כי שלשה נפשות מגולגלות, יוכלו להתגלגל עם גבר אחד, הוא הנפש הזה החדש. אבל יותר מזה, אי אפשר להתגלגל ביחד. אמנם אפשר להיות פחות מחשבון זה, כי אפשר להיות שתתגלגל נפש אחת לבדה בגוף אחד, או נפש אחת מגולגלת, עם נפש אחת חדשה בגוף אחד, או שתי נפשות מגולגלות לבדם בגוף אחר, או שנים מגולגלות עם חדשה אחת, או שלשה מגולגלות לבדם, או שלשה מגולגלות עם חדשה אחת. אבל יותר מחשבון זה, אי אפשר להכנס בגוף אחד כנזכר: And now to explain what we started (regarding 'Gilgul Kaful'), as the pasuk says, "פוקד עון אבות על בנים." (Hashem visits the sins of the father on the children.) To explain this, until three Nefashot (referring to the three chances a Nefesh has). When the Nefesh was new [in his first life], he is able to reincarnate alone in a body from the day it was born, and [I could be translating wrong here, but it appears that it says that the reincarnation can be in a way where there could be FOUR Nefashot together in a body, and this is the secret of "על רבעים." Alternatively, this could simply be referring to the 4 lifetimes, meaning the three reincarnations, or three chances a new Nefesh has to do a mitzvah before it is considered a Rasha and is cut off from kedusha.] This is also the secret of 'three times to overcome', because [again, maybe I am mistranslating here, but it appears to say that] three Nefashot are able to be reincarnated into one person, and this is the new Nefesh (which has on top of it three more Nefashot). However, more than this, it is not possible for them to reincarnate together (into one body). However, it is possible for it to be less than this calculation, because it could be that one Nefesh along is reincarnated into one body, or one Nefesh is reincarnated with another new Nefesh into one body, or two Nefashot are reincarnated together into one body, or two [Nefashot] who are reincarnated with a new [Nefesh], or three [Nefashot] which are reincarnated together, or three [Nefashot] who are with one New [Nefesh]. However more than these calculations, it is not possible to enter into one body, as we described.
ודע, כי אלו המתגלגלים יחד בגוף אחד כנזכר, אינו נוהג אלא בזמן שכלם הם נאחזים בשרש אחד, בסוד וגאל את ממכר אחיו. ואע"פ שזה המגולגל החדש, לא חטא באיזה חטא של המגולגלים אחרים, עכ"ז אם הוא מבחינת הפנימית יותר מכולם, כמו אם הוא מבחינת הגידים שבאבר ההוא של אדה"ר, והם מבחי' הבשר שהוא גרוע מהגידים, צריך זה החדש לנקות הפגם והעפוש שנעשה מחמת עונות הראשונים, כדי שימשך החיות אל כל השרש ההוא: And know that these who are reincarnated together in one body (with a new Neshama) as we described, it only happens when all of them are from the same source, in the secret of what is said, "וגאל את ממכר אחיו." Even though this (body) is a new Nefesh (it is the first time it is in the world), and even though it did not sin with some sin that the other souls who are reincarnated with it have done, with all of this it [the new soul] is more 'pnimiut' that all the others, as if it is at the level of 'veins and sinues' (which connect different body parts, just as it [the new soul] connects the other souls that come with it in the body). Each of the souls in the body are from the same part of Adam HaRishon, and the source of their souls can be from the bones, the sinues, or the flesh. If they are from the flesh, this is worse [lower level] than souls coming from the veins or sinues. This new soul comes to clean the difficult blemishes that were done by the sins of the earlier Nefashot, and this [rectification of this place on the the body of Adam haRishon where all the souls from this same soul source come] bring down life force to the entire source [of that part of the spiritual body where those souls are coming from].
והנה גם בבחי' העבור הוא עד"ז כי אי אפשר שיתעברו באדם, ויתגלגלו בו רק שלושה נפשות הבאות לסייע הנפש ההיא עצמה של האדם הזה, אשר עמו הם ארבעה, אבל לא יותר מזה. אבל פחות אפשר להיות. ואמנם אותם הבאות בסוד גלגול ממש, כלם באות לצורך עצמם, לתקן את אשר עוית, או להשלים איזה מצוה שחסר להם: And here, so too with an ibur, this same way applies: It is impossible to enter into an Adam (to 'ibur' into him) and gilgul into him, [because] only three Nefashot can come to help the Nefesh that is [in] this Adam. So with him, there are four [Nefashot], but not more than this. However, it is possible that there are fewer [Nefashot] than this. It is also possible that they can come in the form of an actual gilgul ('sod gilgul mamesh,' perhaps referring to yibbum). Each of them (the Nefashot coming in the form of ibur) come for their own needs, to rectify whatever minor sins they did (so they come in the form of a gilgul which has the 'citizenship status' of an ibur, and they are called an actual gilgul because they come at time of birth). Or, they come to complete whichever mitzvah they are missing (so they reincarnate as a complete gilgul).
ואודיעך ענין סדר העבור יותר בהרחבה, ונמשיל משל אחד, ונאמר, הגע עצמך, שזה האדם המתגלגל עתה בגוף הזה לתקן עצמו, יש בשרשו עשרה נפשות אחרות עליונות ממנו, והנה אם יזכה האדם הזה, יתעבר בו נפש העשירית, התחתונה מכל העשרה, והוא עליון ממנו עצמו, ולכן עוזרו ומסייעו להתקן. ואם יזכה יותר, יתעבר בו נפש התשיעית. ואם יזכה יותר, יתעבר בו גם נפש השמינית. והרי נתעברו בו שלשה נפשות, ועמו הם ארבעה. ואי אפשר להתעבר בו יותר מזה. אבל אם יזכה יותר, יתעבר בו גם הנפש השביעית, ואז נפש העשירית, יתבטל הארתה בעבור ההוא, בתוך הארת שלשה עבורים העליונים ממנה. וכן עד"ז הולך הענין ונמשך, עד שנמצא שאפשר שיתעברו בו שלשה נפשות גבוהות מכל העשרה, והם, הא', והב', והג', ואלו השלשה תתגלה הארתם בעבור ההוא לעזרו, ושאר השבעה אחרים תתבטל הארתם שם, מכח הארתם של השלשה עליונים, ויחשבו כאלו אינם. באופן כי אי אפשר להתגלות בסוד עבור, רק שלשה נפשות בלבד, ועם נפש האדם עצמו, הם ארבעה, אבל יותר מזה אי אפשר כנזכר: And I must inform you of the concept of the ORDER of ibur in more depth. [To do this, I will] give an analogy: Say, a person exerts himself to rectify himself when he is in this gilgul in this body. Let's say he has in the source of his souls ten other Nefashot which are at a higher level than he is. If this Adam merits, he can have the 10th [the lowest of the ten Nefashot which are higher than him] Nefesh enter into him in the form of an ibur, and it [the 10th lowest Nefesh] is higher than him. This 10th lowest Nefesh helps him and lifts him, and if he merits further, he can receive the 9th lowest Nefesh (as a second ibur). And if he merits further, the 8th lowest Nefesh can enter into him (as a third ibur), and thus he has received three Nefashot which have entered into him as an ibur [the 10th, the 9th, and the 8th,] so counting him, there are four [Nefashot], and it is not possible for more to 'ibur' into him. But if he merits further, the 7th Nefesh can 'ibur' into him; if this happens, the 10th lowest Nefesh will be nullified as an ibur (it will not be considered as the three Nefashot who are entering into him as an 'ibur' [because the 10th lowest Nefesh no longer helps him, but it is not disconnected from him, and it still gets the benefits from his Torah and mitzvos]). And this is the way it continues until he reaches the top three of the ten highest Neshamot, and they are the 1st, the 2nd, and the 3rd. These are the three that reveal influence to him to help him, and the other seven's influence is nullified due to the greater influence of the higher three Neshamot. You might think that they are as if they are not there (but they do not leave completely); they are just unable to reveal (light) to him through the secret of ibur, because only three Nefashot can enter into him only, and with his own Nefesh, this is four Nefashot. But more than this -- it is not possible, as we already described.
הנה הכתוב אומר, הן כל אלה יפעל אל פעמים שלש עם גבר. פירוש, כי בג' הגלגולים הראשונים, אז מתגלגל נפש האדם לבדה, בלי שתוף זולתה, תוך הגוף. אבל אם עדיין לא נתקנה בשלשתם, ותצטרך לחזור עוד בג' הגלגולים שניים, אינה באה לבדה, כיון שאין בה כח לתקן, ולכן באה בשתוף גבר שהוא צדיק אחד המתעבר בו, כדי לסייעו ולהדריכו למוטב. ולכן לא אמר שלש פעמים, שהיה נראה שהוא בשלשה פעמים הראשונות, אמנם אמר פעמים שלש, להורות כי בפעם השניה הכוללת שלשה גלגולים שניים, אז הוא עם גבר זולתו משותף עמו כנזכר:
ענין מתמיה שבאר הסבא דמשפטים, בענין המגולגל בכמה פעמים, באיזה גוף מהם יקום בזמן התחיה. דע, כי הלא נתבאר אצלינו מ"ש בהקדמת התיקונים, על פסוק כצפור נודדת מקנה וגו'. וכן מ"ש בזוהר פרשת פקודי בענין השכינה, איך גלתה בקליפות, עד דמטאת רגלין ברגלין וכו'. ואמרנו, איך גם נשמות הצדיקים גלו בתוך הקליפות עם השכינה. ואמנם בזמנים הקדמונים, היו הנשמות ההם הגולים עמה, בחי' אותם הניצוצים והחלקים אשר הם מבחי' מדרגה, ששם עומדת השכינה בגלות בזמן ההוא, ועד"ז בכל דור ודור. ואמנם עתה בדורות אחרונים אלו, כבר השכינה ירדה עד רגלין, וגם הנשמות שבדורות אלו, הם מבחינת הרגלים. ולפי שבתחילה גלו כל הנשמות כולם שם עם השכינה, לכן עתה אותם הנשמות הראשונות העליונות, שכבר עלו ונתקנו, אז הם יורדות להדריך ולהיישיר את אלו הנשמות השפלות, כדי שיתוקנו. ונמצא כי כמה חלקים ונצוצות יש בכל נשמה ונשמה, וכל החלקים ההם נקראים בשם נשמה אחת, וכן הענין בכל נשמה ונשמה, וכאשר יהיה זמן התחיה, כל גוף וגוף יקח חלקו של נשמתו, כפי חלק הזמן שלו באיזו מדרגה היתה:
הנה לפעמים יארע, כי אע"פ שיהיה באדם נפש אחת טהורה ועליונה, יבוא איזה פעם לידי כעס, ואז תצא ממנו, ותכנס במקומה נפש אחרת גרועה, או ג"כ יחלה האדם איזה חולי גדול, ואז תתחלף נפשו בנפש אחרת, או יארע לו חולי הנופל והנכפה, ותתחלף נפשו ותלך באיש אחר, ותכנס בו נפש אחרת. וז"ס צדיק כל ימיו, ובסוף הרשיע. או להפך. וכיון שהדבר כך, אפשר ג"כ שימשך מזה עוד דבר אחר, והוא, כי אם עד עתה היתה מזומנת אל האיש הזה איזו אשה בת זוגו, כיון שנתחלפה נפשו ונתנה לאיש אחר, אותו איש אחר יקחנה:
דע, כי יש יכולת ביד נפש האדם, או רוחו, או נשמתו, ללקט נצוצותיהם המוטבעות בעמקי הקליפות, ולהעלותם משם, ויתוקנו על ידו, כדוגמת מה שנתבאר אצלינו, בענין טעם הריגת עשרה הרוגי מלכות, ועיין שם:
דע כי יש חלוק בין המתגלגל לסיבת תקון שאר עבירות, למתגלגל לסיבת שלא היו לו בנים, ולא קיים מצות פריה ורביה. כי המתגלגל לסיבת בטול פריה ורביה, אע"פ שיהיה כשמעון בן עזאי שלא הוצרך להתגלגל על בנים, עכ"ז כשיתגלגל איזה פעם באיזה גוף בעת שנולד, לסבת צרכו לתקן איזו פגם אחר, או שבא להועיל לאחרים, וכן אם יבא בסוד העבור בחיים כנודע, הנה אי אפשר לו לבא יחידי, אלא משותף עם אחר, לפי שהוא פלגא דגופא, ואינו יכול לבא יחידי. ואפשר כי זה ג"כ נקרא גלגול כפול, כנז"ל בדרושים הקודמים. וזהו המתגלגל שלא ע"י יבום, כנלע"ד חיים: