בסדר כניסת הנר"ן באדם, בתחלת גלגוליהם בפעם הראשונה החדשה, כמו שיתבאר בע"ה. הנה בעת שנולד גוף האדם ויוצא לאויר העולם, נכנסת בו הנפש שלו, ואם יוכשרו מעשיו, יזכה ויכנס בו הרוח בתשלום שנת השלש עשרה שאז נקרא איש גמור כנודע. ואם יוכשרו עוד מעשיו מאז ואילך, נכנסת בו הנשמה בתשלום שנת העשרים, כנזכר בסבא דמשפטים אבל אם לא תקן את הרוח לגמרי, לא תכנס בו הנשמה, ויהיו בו נו"ר בלבד. וכן אם לא תקן את הנפש לגמרי, אין בו רק נפש בלבד, וישאר מבלי רוח ונשמה, וישארו הרוח והנשמה באתר ידוע לקב"ה, ותמן אזדמן דוכתייהו לכל חד וחד מנהון: In the seder (order) in which a Nefesh, Ruach, and Neshama enter into a person, in the first new gilgul, we will explain (with Hashem's help). Here, at the time the body of the person was born, and comes out into the air of this world, his Nefesh enters into him. If he makes his actions kosher, he will merit that a Ruach will enter into him (around the age of 13), and thus he is called a complete man, as we know. And if he continues to keep his actions kosher moving forward, a Neshama will enter him at the age of 20, as is explained in בסבא דמשפטים. However, if he does not rectify completely his Ruach, a Neshama will not enter into him, and he will only have a Nefesh and a Ruach. Similarly, if he does not rectify his Nefesh completely, he won't have anything except for his Nefesh, and the Ruach and Neshama will remain above.
ואמנם אם לא תקן את הנפש לגמרי בפעם א', ונפטר מן העולם, אז צריך שתחזור הנפש ההיא בגלגול, עד כמה פעמים, עד שתזדכך כל צרכה לגמרי, ואז אע"פ שנשלמה, אין הרוה שלה נכנס בה, כיון שלא נתקן הנפש אלא ע"י גלגול, אם לא בדוחק גדול, כמו שיתבאר לקמן בע"ה. ולכן צריך שיפטר מן העולם, ותחזור הנפש להתגלגל, ואז תזכה אל הרוח שלה. ואם יתקן גם הרוח, אז צריך שיפטר מן העולם, ואח"כ יתגלגל, ותבא בו גם הנשמה, ע"ד הנז' בענין הרוח. ואם לא תקן הרוח, צריך שיתגלגלו כמה פעמים הנפש עם הרוח, עד שיתוקן הרוח, ואז ימות האדם, ויחזור ויתגלגל הנפש והרוח וגם הנשמה, עד שיתוקנו שלשתם, ואז אין לו צורך עוד להתגלגל כלל, כי בהיות גם הנשמה נתקנת, הרי הוא אדם שלם כנודע: However, if he does not rectify his Nefesh completely the first time, when he leaves this world (dies), he will be required to return with his Nefesh in a gilgul (a reincarnation), even many times, until he purifies completely everything that he is required to. And so, after he completes his Nefesh, his Ruach is unable to join him (in this gilgul). This (the possible need for multiple gilgulim) is not a problem, as we will explain soon, with the help of Hashem (this is explained at the end of Ch. 3). Therefore, [to get his Ruach,] he will need to leave this world, and his Nefesh will need to reincarnate into a second body. In this second gilgul, he will merit for his Ruach to join his Nefesh. And if he rectifies his Ruach [in this second gilgul], he will need to leave this world (and reincarnate into a third body). In this third gilgul, he will merit for his Neshama to join his Nefesh and his Ruach. But if he did not rectify the Ruach [in the previous gilgul], he will be required to reincarnate [possibly] many times, each time the Nefesh will remain with the Ruach, until he rectifies the Ruach. Then, when he dies, he will need to return into another gilgul, where his Neshama will join his Nefesh and his Ruach until the three of them are rectified (completed). Once this happens, he will no longer require any reincarnation because his Neshama is complete, and from this, he becomes an "Adam Shalem" (or, a complete person).
אבל צריך שתדע, כי כאשר נתקנה הנפש וחזרה אח"כ לבא בגלגול, כדי לקחת את הרוח שלה כנזכר, כדי לתקן גם אותו, הנה אם באותו גלגול יחטא האדם איזה חטא, אין פגם ההוא פוגם בנפש, כדי שנאמר שצריכה עוד הנפש ההיא להתגלגל פעם אחרת יחידית להתקן ע"ד הנזכר, לפי שכיון שיש שם רוח, הנה הפגם ההוא פוגם ברוח לבדו עד שיתוקן. ולכן אם יצטרך איזה גלגולים אחרים, כדי לתקן את הרוח, באים נפש ורוח ביחד, ומתגלגלים שניהם, עד ישתלם תקון הרוח, ואז יפטר האדם, ויחזור ויתגלגלו הנפש והרוח, גם הנשמה שלשתם ביחד, עד שישתלם גם תקון הנשמה, ואז בגלגולים ההם, אם חטא אדם, אין הפגם פוגם רק בנשמה לבדה, ע"ד שביארנו בענין תקון הרוח: However, it is important to know, that when a person rectifies the Nefesh and returns afterward in the next gilgul, in order to receive his Ruach (as we described), in order to rectify the Ruach, if (in this gilgul) he sins with whatever 'chet', he does not damage the Nefesh (if he was able to, then his gilgulim could continue forever). So when he receives his Ruach [his purpose would then be to rectify only the Ruach], if he damages it through a sin, it is only the Ruach that is blemished (damaged). So he would require [as many gilgulim as is necessary] to rectify the Ruach, and in these gilgulim, his Nefesh and Ruach will enter the body together until he completes the rectification of his Ruach. Then, when he dies, he will return in a new gilgul with his Nefesh, his Ruach, and his Neshama together in one body, until he completes his Neshama. If he sins, he only damages (blemishes) his Neshama. This is how we explain the concept of Tikkun haRuach.
והנה לפעמים יהיה, שהנפש בעת תקון שלה, נשלמה ונזדככה בתכלית גדול, ואז איננה צריכה לחזור להתגלגל עם הרוח, בעת תקון הרוח, אבל הנפש נשארת למעלה במקום הראוי לה בצרור החיים, והרוח לבדו ירד בגלגול לתקן עצמו, והנה אינו יכול לבא יחידי, אלא מלבוש תוך נפש, ולכן הנה הוא מתלבש תוך נפש הגר, כנזכר בסבא דמשפטים, ומתגלגלים יחד שניהם עד שיתקן הרוח הזה, ואז יפטר מן העולם, ויחזור להתגלגל, ואז תתחבר עמו הנפש הראשונה שלו, ויתגלגלו יחד שניהם, כדי לקבל גם את הנשמה שלהם, עד שתתוקן גם הנשמה גם היא. ולפעמים ג"כ יבא הרוח לבדו בגלגול עם הנשמה, עד שתתקן הנשמה, ואז אין לאדם הזה עוד שום גלגול, ויתחברו שלשתם יחד למעלה בצרור החיים כראוי אליהם: [Rough Translation] It could also be that during his reincarnations, it is not required that his Nefesh reincarnate with the Ruach during those gilgulim in which he is working to rectify the Ruach. The Nefesh can remain above in its place in 'Tzarur HaChaim', and the Ruach alone can go down into a gilgul to rectify itself. Here, a Ruach cannot come down on its own, except by dressing itself into [another] Nefesh. If this happens, here, the Ruach dresses itself into the Nefesh of a Ger (as we explained in בסבא דמשפטים, and it reincarnates alone (without its Nefesh, but together with the Nefesh of a Ger), until the Ruach is rectified. Then the person dies from the world, and he returns in another gilgul. But, the Ruach that helped this person with his Tikkun of this person's Nefesh reincarnates together with him in order so that this person can also receive his Neshama (and then it helps him rectify his Neshama as well). It could also happen that his Ruach enters into a gilgul with his Neshama [without his Nefesh] until his Neshama is rectified (completed). After the Neshama is rectified, the person no longer needs reincarnation, and the three of them (his Nefesh, Ruach, and Neshama) rejoin together above in 'Tzarur haChaim'.
ודע, כי עכ"ז אותה נפש הגר, כיון שנתחברה בעה"ז עם הרוח ההוא, וסייעו להטיב מעשיו, והיתה מרכבה אליו בעה"ז, ועל ידה זכה הרוח ההוא להתקן, לכן גם נפש הגר ההיא, תעלה עם נפש העיקרית של הרוח ההוא, ויהיו שתיהם במדריגה אחת בעה"ב, שכנים יחד, ולא תתפרד ממנה: And know, that with all of this [where his Ruach is enclothed into the Nefesh of the Ger], since his Ruach is connected in this world with him, it helps him and improves his actions and acts as a merkava for him in this world. Through this, the Ruach can rectify itself, but also, the Nefesh of this Ger elevates together with the Ruach, and the two of them remain on the same level in the Olam Haba because they remain as unified neighbors, and they do not separate [after death].
גם דע, כי לפעמים יהיה, שכאשר תתגלגל הנפש לבדה לתקן עצמה, תשתלם כ"כ במעשיה, עד שתזכה אל מדרגת הרוח שלה, והנה אז אין יכולת אל הרוח שלה לבא עמה כנז"ל, לפי שהכלל הוא שאין שניהם או שלשתם יכולים להתחבר יחד בגלגול אחד, אם לא בדוחק גדול, כמו שיתבאר בדרוש אחר, שם, אלא כל אחת תתגלגל לבדה כנז"ל, כי תחלה צריך לתקן הנפש, ואף אשר נתקנה, אי אפשר לרוח לבא עמה, אבל צריך שימות, ואחר כך תחזור הנפש להתגלגל, ואז תזכה אל הרוח. וכן אחר שנתחברו שניהם נפש ורוח, ונתקנו שניהם, אי אפשר שיקבלו הנשמה שלהם, עד שיתגלגלו פעם אחרת, ואז יזכו אל הנשמה: Also know, that sometimes it happens that when the Nefesh reincarnates alone to fix itself, if it completes all of its tasks, raising it to the level that it could be able to receive its Ruach [in theory], in that same gilgul, it is not possible to receive its Ruach, as we described earlier. This is because they (the Nefesh and the Ruach, or the Nefesh, the Ruach, and the Neshama) were not together [at the beginning of] this lifetime. But this is not something to be worried about, as we will explain in another explanation [at the end of Ch. 3]. However, each one can reincarnate alone [seemingly in different bodies, at the same time], as we explained above. First the Nefesh needs to rectified, and after it is rectified, it is impossible for the Ruach to join it [in this life]. So the person needs to die, and the Nefesh can reincarnate (not for its own rectification, because it was already rectified in the previous gilgul). Then, when the Ruach joins the Nefesh [in the next gilgul] and they are both rectified (the Nefesh in the previous gilgul, and the Ruach in this gilgul), it is impossible for him to receive his Neshama (until he reincarnates again). Then (in the third gilgul), his Neshama can join his Nefesh and his Ruach.
וצריך לידע, מה נעשה לנפש בעוד שכבר נתקן לבדה בלתי הרוח שלה כנזכר. ואמנם סוד הענין הוא, כי כפי מדרגת הזדככות, ומעלת תקון הנפש ההיא, כך במדרגה ההיא עצמה, יתגלגל אז בגוף האדם ההוא, בעודו בחיים חיותו, נפש אחד של איזה צדיק, אשר כבר נשלם להתקן ולהתגלגל, ולא נצרך להתגלגל, ונכנס כאן ונעשת נפש הצדיק הזה, במקום רוח אל נפש האדם הזה, ולפעמים אפשר שיתגלגלו שם נפשות ראשונים, עד אברהם אבינו ע"ה, וכיוצא בו, כפי תקון והזדככות נפש האדם הזה: [Need a better translation in the following section.] We also must know what is happening when the Nefesh enters into a gilgul without his Ruach, as we described. The secret of the concept is that according to the level of merits and elevation that this person's Nefesh received, so too, into that same level he will reincarnate. However, in that same body of the person while he is still alive, he can also receive another Nefesh of a Tzaddik that already completed his Nefesh (and does not require gilgul). This Nefesh of a Tzaddik can enter into his body (via the secret of Ibur), and this Nefesh can come in the place of where a Ruach would ordinarily go [noting that this person's Ruach cannot join him in his lifetime, so the Nefesh of the Tzaddik 'fills the emply slot' where the Ruach would go]. This second Nefesh helps the person perfect himself more fully. Sometimes it is possible that Nefashot of Rishonim, even of Avraham Avinu (alav haShalom), and others like him [they could enter into him as an Ibur] in order to rectify and purify the Nefesh of this person.
וענין זה שהוא גלגול בחיים, נקרא אצל החכמים סוד העבור וזהו ההפרש שיש בין גלגול לעבור. ולפעמים אפשר שיתעבר בו רוח ממש, של אדם צדיק, אפילו שיהיה מרוחות הצדיקים הראשונים, עד האבות נ"ע, אפילו בזמנינו זה האחרון, והכל תלוי כפי ערך מצות שעושה האדם הזה, כי יש מצות שיש בסגולתם כח, להמשיך נפש הצדיק בסוד עבור, ויש מצות ממשיכות רוח צדיק כנזכר: This concept that a person can reincarnate [into him] during his life is called by the Chachamim (Rabbis) as the "secret of the Ibbur." This is the difference between gilgul [reincarnation where one's soul(s) enter the body at birth] versus Ibur [the entering of the souls of a Tzaddik during one's lifetime]. Sometimes, it is possible that not only the Nefesh of a Tzaddik enters into him (via Ibur), but also that Tzaddik's Ruach as well. This can even be the Ruchot of the Tzaddikim haRishonim, even the Avot (who have their souls in Gan Eden). This can even happen in our lifetime. All of this is dependent on the level of mitzvot that this person does. For example, there are mitzvot that have the segula (power) to bring down a "Nefesh" of a certain Tzaddik [in the form of an Ibur], and there are mitzvot that can bring down the "Ruach" of a tzaddik, as we explained.
גם אפשר, שלפעמים יארע כי יתעבר בו נפש איזה צדיק, ואח"כ יזכה ויתעבר בו עוד נפש צדיק אחר יותר גדול מן הראשון. ונמצא כי יש בו נפש מפאת עצמו, והנפש של הצדיק שבאה לו בתחלה, הוא לו במקום רוח. והנפש השנית של הצדיק היותר מעולה, שבאה לו באחרונה, תהיה לו בבחי' נשמה: It is also possible that sometimes, a Nefesh of a Tzaddik can come into him (via Ibur), and afterward [through his additional good deeds], another Nefesh of a Tzaddik which is on a higher level from the first can enter into him (via Ibur). How this works is that the Nefesh of the first Tzaddik comes in [in the 'slot'] of where the Ruach would be, and the second Nefesh from the other (higher) Tzaddik would enter [in the 'slot'] where the Neshama would be.
ולפעמים יתוקן נפש האדם כ"כ, עד שיזכה להשיג נפש איזה צדיק, ואח"כ ישיג בחי' רוח ממש של איזה צדיק אחד מעולה מכלם, עד שיוכל להיות, שישיג רוחו של אברהם אבינו ע"ה. וז"ס מ"ש ז"ל במדרשים, ובפרט במדרש שמואל, אין לך דור שאין בו כאברהם אבינו ע"ה, וכיצחק, וכיעקב, ומשה ושמואל וכו'. והנה בהתחלקות פרטים אלו, כשל כח הקולמוס להעלות כלם על ספר, והמשכיל יבין ויקיש מעצמו אל שאר החלוקים והפרטים:
ואמנם הכלל הוא, כי כפי ערך תקון וזכוך מעשה הנפש ההיא של האדם, כך תוכל לזכות, להשיג נשמה מנשמות הראשונים, עד תכלית העליון שבכולם. ואפילו בדורינו זה, יוכל להיות כך. ועד"ז תוכל להקיש ג"כ, כאשר נתגלגלו יחד הנפש והרוח של האדם, וכבר נתקנו שניהם, והנה אינם יכולים להשיג הנשמה שלהם עד גלגול אחר כנזכר. והנה בעודם בחיים אז אירע להם ע"ד הנז"ל, כי נכנס עמהם בסוד העבור, איזו נפש, או רוח, או נשמה, של איזה צדיק, והיא להם בבחינת נשמתם. וכל הפרטים שנתבארו בענין היות הנפש לבדו מתוקנת, הם ג"כ עתה ממש, ואין להאריך:
גם לפעמים יארע, שאחר שנתגלגלו יחד שלשת חלקיו, נר"ן שלו, ונתקנו כולם, כי אז יתעבר בו איזו נפש, או רוח, של איזה צדיק כנזכר, הנה כשיפטר מן העולם, יוכל להתעלות כפי בחי' הצדיק ההוא שנתעבר בו, ושם בעולם הבא יהיו שניהם במעלה ובמדרגה אחת. וז"ס מ"ש בהקדמת בראשית בספר הזוהר דף ז' ע"ב, שנפל הרשב"י ע"ה על פניו, וראה את רב המנונא סבא ז"ל, וא"ל דבההוא עלמא יהוויין שכיבין יחד, הוא ורב המנונא סבא, ודי בזה: Also sometimes it happens, that after a person reincarnates with all three parts of his soul (Nefesh, Ruach, and Neshama), he rectifies them all (and he is still alive) -- a Nefesh or Ruach of a Tzaddik [can come into him in the secret of an Ibur, and that Tzaddik would help him and raise him to a higher level and complete his Nefesh, Ruach, and Neshama]. Then when this person leaves this world, he is able to elevate to the level of the Tzaddik who entered into him (via Ibur), and there in the Olam Haba, the two of them will be together on one level. This is the secret of what is written at the beginning of Bereishit in Sefer haZohar, page 7:2, that haRav Shimon ben Yochai (alav haShalom) fell on his face, and he saw Rav Hamnuna Saba (zichron l'vracha). He [Rav Hamnuna Saba z'l] said to him in the Olam Haba that they would be together as neighbors -- he and Rav Hamnuna Saba [because he entered Rav Shimon ben Yochai as an ibur during his lifetime].
והנה ענין העבור הזה, הוא לשתי סבות, האחת היא, כי ע"י עבור נפש הצדיק באיש הזה, תתוקן נפש האיש הזה, ותזדכך, כדוגמת ערך נפש הצדיק ההוא, ועי"כ תוכל לעלות בעוה"ב, במדרגת מעלת הצדיק ההוא, כנזכר כי הצדיק ההוא יעזרהו ויסייעהו, להוסיף מצות וקדושות יתירות, והנה סבה זו היא לצורך האיש הזה. עוד סבה שנית, לתועלת הצדיק עצמו המתעבר בו, כי כיון שהוא מסייעו להוסיף מצות ותקונם, נוטל חלק בהם, וז"ס מ"ש ז"ל, גדולים צדיקים, שאפילו במיתתם זוכים לבנים וכו'. והוא, כי הוא מזכה אל האיש הזה, ונעשה לו כאב להדריכו ולסייעו, וזוכה בסבתו כנזכר: Here, the Ibur can happen for two reasons. The first is, that through the Ibur of the Nefesh of a Tzaddik into this person, [the Tzaddik] helps him rectify his Nefesh. And through his merits, he [the person] is able to rise in the Olam Haba to the high level of this Tzaddik. The reason is that this Tzaddik helps him and raises him so that he can add on mitzvos and holiness, and this is the reason he enters the person. A second reason is to benefit the Tzaddik himself which enters into the person -- because when he raises the person up and helps him to add mitzvos and rectifications, the Tzaddik gets a part of the benefit from his activities. This is the secret of what the Rabbis would say, that "Great Tzaddikim, even in their death they merit to have children, etc." This is, that the person into which he enters [does mitzvot], and he becomes like a father to him, to help him [like a father helps a child], and in return, the Tzaddik merits, as we described.
ודע, כי הצדיק הזה, כיון שנכנס בו לסייעו בחיים חייתו בסוד העבור כנזכר, ולא בסוד גלגול, לכן הוא קרוב לשכר ורחוק להפסד, כ"א האיש הזה יעשה מצות, נוטל חלק בשכר ההוא. וז"ס מ"ש ז"ל כי הצדיק נוטל חלקו וחלק חבירו בג"ע, והבן סוד העמוק הזה, ואין עתה עת להאריך בו. אמנם אם ירשיע האיש הזה, אין לצדיק ההוא שום עונש והפסד עמו, יען כי הוא איננו מתעבר בו, רק להיטיב אליו, ולא להרע לו, ואדרבא אם האיש ההוא חוזר בו מאשר תקן להטיב, אז הצדיק ההוא נפרש ממנו והולך לו. וטעם הדבר הוא, במה שנתבאר, כי סוד העבור הוא בחיים של האדם, ואיננו דבוק ונקשר עם גוף האדם, כמו הנפש של האדם עצמו בגלגול, שנכנסה בו בעת שנולד, ונתקשרה ונתדבקה שם בתכלית הדבוק, ואינה יכולה לצאת משם עד יום המיתה. משא"כ בנפש הצדיק שנכנסת שם בסוד העבור, כי נכנסת ברצונה, ויוצאת ברצונה. ואם האדם יתמיד בצדקתו, גם הצדיק ההוא יתמיד שכונתו אצלי, כדי ליטול חלק במעשה האיש הזה, ועומד שם עד שיפטר האיש הזה מן העולם, ויעלו שניהם יחד במדרגה אחת כנז"ל. ואם האיש הזה ירשיע מעשיו, אז הצדיק ההוא מואס בחברתו והולך לו, כי הנה איננו עומד שם בקבע, רק בהשאלה, כדמיון אושפיזא המתאכסן בבית בעל הבית, עד זמן שיוכשר בעיניו, ואם אינו מוצא שם נחת רוח הולך לו, ולסבה זו ג"כ כאשר יקרה איזה יסורין אל האיש הזה, אין הצדיק ההוא מרגיש בצער כלל, ואינו סובלם עמו, יען כי איננו דבוק שם רק בהשאלה: [Rough translation] And know, that when this Tzaddik enters into him to help him during his life in the secret of Ibur, as we described, and not in the secret of gilgul (reincarnation), he is close to the reward, and far from a 'hefsed' (loss). This is, when this person does mitzvos he shares part of his reward with the Tzaddik. This is also the secret of what is written, that "the Tzaddik shares part of his share with his friend in Gan Eden." And understand that this is a deep secret, and we are not going into this in-depth here. However, if the person acts with evil (becomes bad), the Tzaddik does not have any punishment or loss from him, and he is not required to stay in Ibur with him [he is there only for his good, not for his bad]. On the other hand, if the person returns and undoes what he did already to rectify his soul, the Tzaddik can separate from him and go away from him. The reason for this is, from what we explained, that the secret of ibur takes place in the life of an Adam (a person), and [the Tzaddik] is not stuck or connected with the body of the Adam like a Nefesh of the Adam would be. So when a soul enters into the body at the time it is born, it is connected to and stuck there in a complete entanglement, and it is not able to leave from there until the day he dies. Nonetheless, the Nefesh of a Tzaddik that enters into him in the secret of an ibur, he enters at his will, and he leaves at his will. If the person remains in a state of Tzedek, the Tzaddik will always continue to dwell with him (so that he can take part in his actions), and he will stand there until the person leaves from the world, and then they will both go up together to the same [high] level [of the Tzaddik], as explained. But if this person becomes evil in his actions, the Tzaddik will become fed up with his company, and he will leave him. This is because the Tzaddik isn't standing there in a fixed way, but rather, he is on loan, like a hospitalist staying in the owner's house until the time that he sees fit. And if he [the Tzaddik] does not find comfort there, he will go. For this reason, when some suffering happens to this person, the Tzaddik does not feel sorrow [for him] at all, and he doesn't suffer with him. Rather, he is not stuck there, but rather, he has only loaned himself to this person.
הכלל העולה, כי לפעמים יעשה האדם איזו מצוה גדולה, אשר על ידה יזכה שיתעבר בו נפש איזה צדיק מן הראשונים, ואז אפשר להיות כי יתוקן ויזדכך כל כך, עד שתשוב נפשו של האיש הזה, במדרגת נפש הצדיק ההוא ממש, ואז צריך שישלים האדם גם רוחו ונשמתו בתכלית הזכוך, עד אשר יהיו ראויים להתלבש בנפש המזוככת ההיא. ואחרי זה יהיה שקול במדרגת הצדיק ההוא ממש, ויעלה למעלה ממקום שרש נשמתו אשר ממנה חוצבה. וכל זה הוא, לסבת עזר וסיוע הצדיק ההוא:
ודע, כי לפעמים אפשר שתתעלה נפש האדם, עד שתהיה נפשו מעולם האצילות, והוא, כי הנה כלל הדבר הוא, כי הנפש מן עשיה, והרוח מן יצירה, והנשמה מן בריאה, ואמנם בדרך פרט, הנה בכל עולם מאלו, יש. בו בח" נר"ן, ונמצא כי לפעמים יהיו באדם נר"ן, מעשיה יצירה בריאה. ולפעמים יהיו לו נר"ן ממלכות ומז"א ומאימא דעשיה, ולפעמים שלשתם מן היצירה, ולפעמים שלשתם מעולם הבריאה, ולפעמים כלם מן האצילות, נפש, מנוקבא דז"א. רוח, מז"א. נשמה, מאימא. חיה, מאבא. ולפעמים נפש מעשיה, ורוח ונשמה מיצירה. ולפעמים נפש מיצירה, ורוח ונשמה מבריאה. ולפעמים נפש מבריאה, ורוח ונשמה מאצילות. וכן עד"ז בכל פרט ופרט שבכל עולם מד' עולמות אבי"ע כנודע כי כל עולם מאלו הד' עולמות, כלול הוא מכל ד' עולמות אבי"ע, ומי"ס, וכן עשר מעשר עד אין מספר, ואין כח בקולמוס להאריך בכל פרטים אלו כלם, כי עצמו מספר, והמשכיל יבין ויקיש מעצמו:
אבל צריך שתדע, כי מה שאמרנו, שפעמים יהיו לו נר"ן מן היצירה, או מן הבריאה וכו', אין כונתינו לומר, שאין לו נפש מצד העשיה כלל, כי הנה נודע שאפילו השכינה הנקראת מלכות, היא מקננא בעשיה, ומכ"ש בנפש של האדם. אבל כונתינו לומר, כי הנפש של האדם הבאה מעשיה, תזדכך כל כך, עד שאינה נרגשת, בערך סבת אור הנפש דיצירה שבו, ואז נקרא הכל נפש דיצירה. וכן עד"ז בשאר החלוקות, כי אפילו כשאנו אומרים שיהיו לו נר"ן מן האצילות, הוא בהיותם מתלבשים תוך הנפש ורוח ונשמה, דעשיה יצירה בריאה, אלא שאינם עולים בשם, וכלם נטפלים ונקראים בשם אצילות. ומזה תקיש אל שאר הפרטים הנזכרים:
עוד יש חלוק אחר בבחי' הגלגול בעצמה אם בענין המתגלגל בבחי' גלגול בכל גוף שיזדמן, או במתגלגל ע"י אחיו, אשר זה נקרא סוד היבום, והוא, כי כשבא בבחי' גלגול לכך, הנה אינם מתגלים ביחד שלשתם הנר"ן, ולא שניהם יחד, אלא הנפש לבדה עד שתתקן, ואח"כ בגלגול אחר, הנפש והרוח לבדם, עד יתוקן הרוח. ואח"כ בגלגול אהר, הנר"ן, עד שתתקן הנשמה, ואז נשלמו גלגוליו כנז"ל. או לפעמים כל אחד משלשתם יתגלגל לבדו בפני עצמו כנז"ל. אבל כשמתגלגל ע"י אחיו, ובא בסוד יבום, יכולים להתגלגל שם יחד שלשתם הנר"ן. אמר הכותב חיים, הנה מן הסבא דמשפטים משם דאפילו בסוד היבום, אינם באים יחד, אלא הנפש והרוח לבדם, ולא הנשמה וצ"ע: