הקדמה א Hakdama 1
ונתחיל מ"ש חז"ל כי חמשה שמות יש לנפש, וזה סדרם ממטה למעלה, נפ"ש, רו"ח, נשמ"ה, חי"ה, יחיד"ה. ואין ספק כי לא נפל קריאת השמות הנזכרות, במקרה ובהזדמן. אמנם דע, כי האדם עצמו, הוא הרוחניות אשר בתוך גוף, והגוף הוא לבוש האדם, ואיננו האדם עצמו. וכמש"ה על בשר אדם לא ייסך, וכנזכר בזוהר פרשת בראשית דף כ' ע"ב. ונודע כי האדם מקשר כל ד' עולמות אבי"ע, ולכן בהכרח הוא שיהיו בו חלקים מכל הארבעה עולמות, ואלו החלקים כל חלק מהם, נקרא בשם אחד מן החמשה שמות הנז' שהם נרנח"י כמו שיתבאר. ולא ברגע אחד זוכה לקחת כלם, רק כפי זכיותיו. ובתחלה נוטל חלק אחד הגרוע שבכלם, והוא הנקרא נפש. ואח"כ אם יזכה יותר, יקח גם את הרוח. וכמבואר בכמה מקומות בספר הזוהר, מהם בפרשת ויחי, ומהם בפרשת תרומה, ובפרט בריש פרשת משפטים דף צ"ד ע"ב, וז"ל, ת"ח, בר נש כד אתייליד, יהבין ליה נפש וכו'. ואחר שנתבאר זה, צריך שנודיעך עתה קצת הקדמות בענין דרוש הנזכר: We start with what is written by Chazal, that "there are five names given to the Nefesh," and the order of them from lowest to highest is: Nefesh, Ruach, Neshama, Chaya, and Yechida. Know, that a person (Adam) itself, he is the spirituality that is inside a body; and the body is a garment (Lavush) for the person, but it [the body] is not the person itself. As it says, "the flesh does not cover up the person," just as the Zohar says in Parshat Bereishit, Page 20:2. As it is known, that the person is the source of all four worlds - ABiYah (Atzilus, Beriah, Yetzirah, Asiyah), and it is obvious that there are parts of each world within him, and these parts are what we referred to above (from one of the five names of the souls - Nefesh, Ruach, Neshama, Chaya, Yechida ("NaRaNChaY") as we described). But we do not merit to take them all in one moment; rather, we earn them through our merits. First, we take the coarsest part which is called Nefesh. Afterward, if we merit further, we take the Ruach. And, just as it is described in multiple places in the Sefer haZohar, Parshat Vayechi and Parshat Terumah, and specifically, at the beginning of Parshat Mishpatim, Page 94:2, "When a person is born, he is given a Nefesh." And after we explain this, I need to let you know more of what is said above.
ענין נר"ן וכו', וחלוקא דרבנן, נתבאר עניינם באורך בש"ד, שער הפסוקים בפסוק ומעיל קטן תעשה לו אמו (שמואל א' ב'). וגם נתבאר בש"ה שער המצות, בפרשת ויחי בדיני האבילות ע"ש, ועוד נחדש: 3. The matter of Nefesh, Ruach, Neshama, etc. and its rabbinic subdivisions are discussed at length in Gate Four of Sha’ar HaP’sukim on the verse “His mother would also make a little robe for him” (I Samuel 2:19). Also explained in Gate Five of the Gate of the Mitzvot, Va’ychi, in the laws of mourning. And we will also add more that is new.
דע, כי כל הנפשות הם מעולם העשיה בלבד, וכל הרוחות הם מעולם היצירה, וכל הנשמות הם מעולם הבריאה. אמנם רוב בני אדם, אין להם כל החמשה חלקים, הנקראים נר"ן וכו', רק חלק הנפש בלבד, אשר היא מן העשיה. אבל גם בזה יש מדרגות רבות, והוא, כי הנה העשיה עצמה, נחלקת לחמשה פרצופים, הנקראים - א"א, ואו"א, וזו"ן. והנה האדם טרם שיזכה להשיג רוחו, אשר מעולם היצירה, צריך שיהיה שלם בכל חמשה פרצופי נפש העשיה:
ואע"פ שנודע, שיש מי שנפשו מן מלכות דעשיה, ויש מן יסוד דעשיה וכו', עכ"ז צריך שיתקן כל איש ואיש כל כללות עולם העשיה, ואח"כ יוכל לקבל רוחו אשר מן היצירה, לפי שהיצירה גדול מכל העשיה כלה. וכן עד"ז כדי להשיג נשמתו אשר מן הבריאה, צריך שיתקן האדם כל חלקי רוחו בכל היצירה, ואח"כ יוכל לקבל נשמתו אשר מן הבריאה, ולא יספיק לו כאשר יתקן מקום פרטי, שבו נאחז שרש נשמתו, רק צריך שיתקן כנזכר, עד שיהיה ראוי אל כל העשיה, ואז ישיג רוח היצירה. ועד"ז בשאר העולמות. פירוש הדברים, שיעסוק בתורה ובמצות, אשר היא כפי ערך העשיה כלה, ולא יספיק כפי פרטיות מקום אחיזת נפשו, והרי זה בבחי' קיום התורה והמצות: Know that all of the "Nefashot" are from the world of Asiyah only, and all of the "Ruchot" are from the world of Yetzirah, and all of the "Neshamot" are from the world of Beriah. But, not all people (B'nei Adam) have all of the five parts [of the soul], which are called Nefesh, Ruach, and Neshama, etc. They only have a part of the Nefesh, which is from the world of Asiyah. However, even with this, there are many levels, because Asiyah itself is separated into five "Partzufim" which are called "Arich Anpin" (Yechida), and "Aba" (Chaya), and "Imma" (Neshama), and "Zeir" (Ruach), and "Nukveh" (Nefesh). If a person is worthy to merit and to reach [receive] his Ruach (which is from Yetzirah), he must be complete with all of the five Partzufim from Nefesh of Asiyah. ...
וכן אם חטא ופגם באיזה מקום של העשיה, אע"פ שאיננו מקום אחיזת נפשו, צריך לתקנו. האמנם אם איזה נפש אחרת חסר מלעשות איזו מצוה, אשר היא מעולם העשיה, או אם עשה שום עבירה ופגם בה, אין זה מחוייב לתקן חסרון מצוה, או פגם של עבירה זולתו, אא"כ היו שניהם ממקום אחד, כמו שיתבאר לקמן בע"ה. או אפשר, כי אין שם תקון נופל, אלא בתקון פגם עבירה בלבד, ולא בעשיית קיום כל רמ"ח מצות עשה. או אפשר, והוא הנכון, כי דרך משל, מי שהוא ממלכות דנוקבא דעשיה הנקראת נפש דעשיה, צריך שיתקן כל המלכיות דרוח, ונשמה, וחיה, יחידה של העשיה. והנה מי שלא תקן רק מלכות של עשיה, אין בו רק נפש מן הנפש שבעשיה. ומי שתקן גם ז"א דעשיה, יהיו בו נפש רוח מן העשיה. ואם תקן גם אימא דעשיה, יהיו בו נר"ן מן העשיה. וכן עד"ז, עד שנמצא, כי מי שתקן כל חמשה פרצופים דעשיה, יש לו נרנח"י, וכל חמשה בחינות אלו, כל בחינה מחמשתן, שלימה בשלשה חלקיה, שהם עבור, ויניקה, ומוחין כנזכר בפסוק ומעיל קטן תעשה לו אמו וגו', נקראת נפש שלימה דעשיה, ואז יזכה אל הרוח מן היצירה. וגם בחלק זה הנקרא רוח, יש בו כל חמשה מדרגות הנז', וכלם נקראים רוח שלם דיצירה. וכן עד"ז בנשמת הבריאה. וכן בחיה. וכן ביחידה. ואין להאריך בזה עתה: And even if he might know that his soul is from "Malchut of Asiyah" or whether it is from "Yesod of Asiyah," etc, each of these [people] must fix/rectify all of the entire world of Asiyah [meaning, the whole Torah, Mitzvos, and Halachos are from the world of Asiyah. We need to master these first!]. Then, he can receive his Ruach which is from Yetzirah which is higher than the entire Asiyah. Also, even if he is able to reach his Neshama which is from Beriah, a person must fix all of the parts of his Ruach [first] within all of Yetzirah. Then, he will be able to receive his Neshama which is from Beriah, and it is not enough for him to fix only the specific place which is the source ("shoresh") of his Neshama. [In summary, a person has to first fix all of the parts of his Nefesh which is in the world of Asiyah] until he "graduates" from the entire world of Asiyah, and then he will receive the Ruach (which has its source in the world) of Yetzirah, etc. throughout all the other worlds. Here is the explanation: A person should toil in Torah and Mitzvot in their completion, and he shouldn't stop learning or fulfilling them regardless of where he is in the source of his Nefesh. He should learn Torah and do the Mitzvot (which have their source in the world of Asiyah).
ועתה צריך שנבאר, חלוק אחד שיש, בין הנפש של העשיה, אל שאר החלקים, שמן היצירה, והבריאה, והאצילות. ובזה יתבאר ג"כ תימא גדולה, שאיך אפשר שמי ששרשו במלכות דעשיה, יוכל לעלות עד הכתר דעשיה כנזכר, שא"כ נמצא, שכיון שכל בני ישראל מוכרחים להתגלגל, עד שיושלמו בכל נרנח"י, נמצא שמוכרח הוא שכלם יתעלו בכתר דעשיה, ובכתר דיצירה, ובכתר דבריאה. וכל שאר הבחינות יהיו בטלים. ואמנם זה לא יעלה על הדעת, כי פשוט הוא אצלינו, כי יש מבני ישראל אנשים מבחי' מלכות, ויש מן היסוד וכו', כנזכר בתחלת ספר התקונים, דאית בהו ראשי אלפי ישראל מצד הכתר, וחכמים מצד החכמה, ונבונים מן הבינה: Similarly, if he sinned ("chet," referring to something missing) or damaged ("pagam") any part of Asiyah, even though this isn't the place that is relevant to his Nefesh['s purpose], he must fix it. Similarly, if some other Nefesh (another person) is missing the performance of any mitzvah that is from the world of Asiyah, or if he did an aveira (sin) and he damaged it [the soul], you are not required to fix his missing mitzvah, nor the damage from his aveira. However, if the two of you are in one place (same room, or you are both from the same shoresh of your soul) as we will explain soon be'ezrat Hashem [you must help him fix it]. Or it is possible [from what we said earlier] that it is there that the fixing was required to be fixed from (a future editor will clarify this). In a way of an analogy -- one who is from "Malchut of Nukvah of Asiyah" which is called "Nefesh from Asiyah," he must fix all of the "Malchuts" of his Ruach, Neshama, Chaya, and Yechida OF ASIYAH. [Skipping for a future editor.] Once a perfects (completes) his Nefesh of Asiyah, then he merits a Ruach from Yetzirah. And within this Ruach, there are all five levels (as we described before), and each of them comprise a complete Ruach of Yetzirah. And also regarding the Neshama from Beriyah. And also with a Chaya. And also with a Yechida. But this is not something we will go into now: ...
ואמנם באור ענין זה הוא תלוי במה שנבאר, כי יש חלוק בין העשיה, לשאר שלשה העולמות שלשתם ביחד. והוא באופן זה, דע, כי בענין העשיה לבדה, הוא באופן זה, כי מי ששרשו במלכות דעשיה, פשוט הוא, כי נפשו היא במלכות דעשיה בדוקא, אמנם עכ"ז, ע"י תקון מעשיו, מזדככת נפשו, מדרגה אחר מדרגה, עד שתתעלה היא עצמה בכתר דעשיה, ותוכלל ותתעלה עד שם ממש. אבל עכ"ז שעלה עד הכתר דעשיה, עדיין שם איננו רק בבחי' מלכות דכתר דעשיה, כי אין שרשו אלא מבחי' מלכות, אבל מוכרח הוא שצריך שיזדכך עד שיעלה עד הכתר דעשיה ממש, אע"פ שעדיין אז איננו נקרא, רק מבחי' מלכות דכתר דעשיה. ועל דרך זה בשאר מדרגות העשיה, כי איננו נקרא רק בבחינת מלכות של המדרגה ההיא: And now we need to explain one difference between [the entire] Nefesh of Asiyah, and the other parts that are from Yetzirah, and Briah, and Atzilut because with this we will explain something big. [Since you are requiring each person to rectify the entire world of Asiyah until his Nefesh reaches Keter of Asiyah,] how is it possible that someone who has the source of his soul in Malchut of Asiyah that he is able to elevate [his soul] all the way to Keter of Asiyah? If that is the case, then if every B'nei Yisroel is obligated to reincarnate until he completes all of the NeRuNChaY (Nefesh, Ruach, Neshama, Chaya, Yechida), we will find that everyone will rise to Keter of Asiyah, and [then] Keter of Yetzirah, and Keter of Briah, and all the other levels [below these] will become nullified (because all of the souls would eventually be on the same level). This is relevant to us because there are people of B'nei Yisrael who have (their source) in the level of Malchut, and there are those who have their source in Yesod, etc., just as is described at the beginning of Sefer haTikkunim (page 1:2, and re: Korach 1, page 8). There are leaders of thousands of Yisroel on the level of Keter, just as the "wise" are on the level of Chochma, and those that understand ("Nevonim") which are from Binah. ...
ואמנם ביצירה ובריאה ואצילות אין הדבר כן, אמנם מי ששרש רוחו במלכות של היצירה, ותקן והשלים המדרגה הזאת, כאשר יזדכך ויתקן גם היסוד דיצירה, אז יקבל ג"כ רוח אחד מן היסוד דיצירה ממש, והרוח הראשון אשר לו מהמלכות דיצירה, נשאר למטה במלכות דיצירה, כי שם מקומו. וכן כשישלים גם ההוד דיצירה, יניח גם את הרוח הב' אשר לו מן היסוד ביסוד דיצירה, ויקבל רוח א' מן ההוד דיצירה. וכן עד"ז עד הכתר דיצירה. לפי שכיון שתקן את נפשו בכל מדרגות עשיה, יש בו יכולת לקבל רוח, מכל חלקי היצירה כלה, וכן הענין בבחי' הנשמה, אשר לו מן הבריאה: To bring light to what we already explained, there is a difference between [souls at the level of] Asiyah, and the other three worlds (which have another way of functioning). And this is, know, that only with regard to Asyah it is this way (that a Nefesh needs to rise to Keter of Asiyah). Because someone who has his soul source at the level of Malchut of Asiyah [specifically], through the rectification of his actions, and from the merit of his Nefesh moving level after level, until it reaches to Keter of Asiyah -- it is completed and it literally rises until that level. However, even though it rose until Keter of Asiyah, his soul source isn't anything other than the level of Malchut [of Asiyah]. However, it is required to merit until it reaches literally Keter of Asiyah, even though we are only calling it still at the level of Malchut of Keter of Asiyah. Similarly too with the other levels of Asiyah, because we are only calling it Malchut of the level that [its source] is at. ...
וצריך שנבאר טעם אל האמור, והוא, לפי שהעשיה היא למטה בכל העולמות, ולכן היא נתונה שם בין הקליפות הסובבים אותה, ולכן אע"פ שכבר האדם תקן נפשו, כפי בחי' מקום שרשו אשר בעשיה, עכ"ז אם יניחנה שם, יש פחד אולי יתאחזו בה הקליפות אשר שם, ולכן צריך שיזדכך מעשיו יותר ויותר, עד שיעלנה למעלה למעלה כל מה שיוכל, עד מקום שרשו בכתר דעשיה. ואמנם היצירה, מכ"ש שאר העולמות שלמעלה ממנה, אין שום פחד מאחיזת הקליפות אשר בעולם העשיה, ולכן כיון שתקן את רוחו בשרשו אשר ביצירה, הנה אם יתקן יותר, אז ישאר רוחו הראשון שם במקום שרשו, ויקנה רוח שני יותר עליון מלמעלה, ואין צריך להעלות את רוחו הראשון למעלה, כי אין שם פחד: However with Yetzirah, or Briah, or Atzilut, this isn't the way it works. Because one who has the source of his Ruach in Malchut of Yetzirah, and he rectifies and completes this level, then he will merit and be able to rectify Yesod of Yetzirah. So, he will ALSO receive a Ruach from Yesod of Yetzirah, and the first Ruach that he had which was at the level of Machut of Yetzirah remains below at Malchut of Yetzirah because that is its' place. And similarly if he completes also Hod of Yetzirah -- he will have one Ruach from Yesod of Yetzirah, and a second Ruach from Hod of Yetzirah. This is the way it is all the way to Keter of Yetzirah. When he rectifies his Nefesh in all of the levels of Asiyah, he is able to receive a Ruach from each of the levels of Yetzirah, and so too with the level of Neshama which is from Beriah. ...
וז"ס פסוק (שמואל ב י״ד:י״ד) ולא ישא אלהים נפש וחשב מחשבות לבלתי ידח ממנו נדח וגו'. כי כל המחשבות אשר הוא חושב, הוא לבחי' הנפש בלבד, יען היא בעשיה, ויש פחד אולי ידח ממנו נדח, בשביל הקליפות אשר שם. ואמנם התקון אשר הוא עושה אל הנפש מפחד הנזכר הוא, כי לא ישא אלהים נפש. פירוש כי אין השי"ת נושא ומגביה לאדם, לתת לו נפש אחרת יותר מעולה ממה שהוא שרשו, לפי שאם היה עושה כן, היה צריך שתשאר נפשו הראשונה למטה במקומה, והיתה נדחת נדח בקליפות אשר שם, ולכן איננו נותן לו נפש אחרת יותר נשואה וגבוהה, רק הנפש הראשונה לבדה, היא עצמה העולה למעלה כפי מעשיו, עד כתר דעשיה, ואין לו נפש אחרת זולתה. משא"כ ביצירה ושאר העולמות, כי רוחו או נשמתו וכו' נשאר למטה במקום שרשו, ומרויח רוח אחר יותר עליון, כפי תקון מעשיו כנזכר. וז"ס הקדמה נודעת, כי כל אדם יכול להיות כמרע"ה, אם ירצה לזכך מעשיו, לפי שיכול לקחת לו רוח אחר יותר גבוה, עד רום היצירה, וכן נשמה מרום הבריאה וכו': We must explain the reason for what we said, which is, because Asiyah is the lowest of all of the worlds, the Klipot (impure forces) surround him. Thus, even though an Adam (a person) has rectified his Nefesh, and even though the source of that Nefesh might be at some lower level of Asiyah, nevertheless, if the soul was left at that lower level [when it was rectified], we would be concerned that maybe the Klipot would grasp onto it (because the Klipot are there). Thus, a person needs to merit from his actions more and more, until the source of his Nefesh is in Keter of Asiyah (I assume where the Klipot cannot reach it). However with Yetzirah, and so too the other worlds above it, there is no fear that the Klipot will take hold of the soul as it would in the world in Asiyah. Therefore, when one rectifies the soul which has his source in Yetzirah, even if he rectifies more [a soul on a higher level], that first sould stays in its original place, and he receives a second Ruach which is at a higher level, and the first Ruach does not need to elevate higher, because at that level there is no concern: ...
גם בזה תבין ענין המפורסם בדברי רז"ל, כי רוחיהון דצדיקייא או נשמתיהון, באים ומתעברים באדם, בסוד הנקרא עיבור, לסייעו בעבודת השי"ת, וכמ"ש במדרש הנעלם מכתיבת יד, על הבא ליטהר מסייעים אותו, ר' נתן אומר נשמתם של צדיקים, באות ומסייעים אותו. וכמ"ש בהקדמה פרשת בראשית בספר הזוהר, על רב המנונא סבא, שבא אצל ר"א ורבי אבא, כדמות טעין חמרי וכו': And this is the secret ("sod") (Shmuel 2 14:14) "No Nefesh will be rejected from Hashem," etc. Because all of the thoughts he might think [in fear that the Klipot might grab hold of him] are at the level of Nefesh only (which is at the world of Asiyah), and at that level, there is a fear that maybe he will be pushed away from Hashem because the Klipot are there. However, from the rectifications that he does to his Nefesh, Hashem (Elokim) will not push it away. To recap, Hashem wouldn't raise up a person and give him another Nefesh higher than the one he originally had (at its source level). Because if he did this, the first Nefesh would need to remain below in its original place, and it would be pushed away, meaning -- it would be pushed away [from Hashem] because of the Klipot that are there. Therefore, we do not give him another Nefesh at a higher level -- only the first Nefesh itself rises higher to higher levels according to his actions, until it reaches Keter of Asiyah, and he is not given another higher Nefesh. However, in Yetzirah and the other worlds, [where he receives] his Ruach or his Neshama, these remain below in their source level, and he receives another higher Ruach when he rectifies his actions, as we already described. And this is the secret of "Kadma Nodaat" (Rambam citation); that each Adam (person) is able to reach the level of Moshe Rabbeinu alav haShalom. If he wants to purify his actions, he is able to take a higher level Ruach, and then another higher level Ruach until he reaches the top of Yetzirah, and then he can do the same thing with a Neshama, until he reaches the top of Beriah, etc. ...
והנה אין ספק, כי רוחיהון ונשמתיהון דצדיקים, הם גנוזות וצרורות בצרור החיים, כל אחד במקום שרשו הראוי לו, את ה' אלהיהם ואינם יורדים ממקומם כלל. אבל אותם הרוחין הראשונים שנשארו למטה, בכל בחינה ומדרגה שביצירה, ולא עלו עד למעלה כנזכר, הם היורדים ומתעברים באדם, לסייעו כנזכר, והרוח העיקרי היותר עליון מכולם שקנה ע"י מעשיו, הוא הצרור לעד בצרור החיים, ואינו זז משם, וכן עד"ז בנשמה וח"י: [Rough translation] Also with this, we understand the concept according to רז"ל, that the Ruachs of Tzaddikim, or their Neshamas come and impregnate (Ibur) an Adam, in the secret which is called Ibur, to help him his his avodas Hashem (may He be blessed). And just as it is written in במדרש הנעלם מכתיבת יד, he comes to purify him, and to help him. Rabbi Natan refers to these as the Neshamas of Tzaddikim, which come to help him. And, just as it said at the beginning of Parshat Bereishit in Sefer haZohar, על רב המנונא סבא,שבא אצל ר"א ורבי אבא, כדמות טעין חמרי וכו':
עוד יש טעם שני אל מש"ל כענין החלוק שיש בין העשיה אל שאר העולמות, והוא, כי נודע כי כל העולמות הם כללות י"ס בלבד, והנה העשיה כלה איננה רק ספירה אחת לבדה, והיא ספירת המלכות. ולכן הנפש אשר משם, יכולה לעלות היא עצמה עד הכתר דעשיה, כי הכל ספירה אחת, אבל היצירה היא בחינת ששה ספירות חג"ת נה"י כנודע, והם בחינות נפרדות זו מזו, ולכן מי ששרשו ממלכות דיצירה, אע"פ שנתקן, אין יכול לעלות ולהכלל ולעמוד למעלה ביסוד דיצירה, ולכן צריך שישאר למטה, ויקנה רוח חדש מן היסוד דיצירה, אם ירצה לעלות שם, ע"י מעשיו הטובים. וכן עד"ז בשאר שש קצוות שביצירה כנזכר: [Rough translation] So with this there is no doubt, that the Ruachs and Neshamas of Tzaddikim, which are bound with life ('Tzarur HaChaim'), each one of them in the source of where their soul is located to that Tzaddik, that they (the Tzaddikim) are with Hashem [in Gan Eden], and we do not say that they lower themselves from their elevated place at all. Rather, the parts of their souls (their Ruachs) that they have already perfected, those parts remain down there (where their place is), in every level in Yetzirah, and they do not rise all the way up (as we described what happens with the Nefesh because of the Klipot in Asiyah). So these (Ruachs and Neshamas of Tzaddikim) come down and come into a person in the form of an Ibur, to help him as we described. And his main Ruach soul which is higher up [in Yetzirah] because he acquired it through his actions, it is and continues to be bound in life, and it does not descend from its place. So too with the Neshama of the Tzaddik, etc.
דע, כי כמו שנתבאר אצלינו, שבכל עולם ועולם יש חמשה פרצופים, א"א, ואו"א, וזו"ן. כך יש כנגדם חמשה בתי' בנשמות האדם, והם בסדר זה ממטה למעלה, נרנח"י. והנה הנפש ההיא, מנוקבא דז"א. והרוח, מז"א, והנשמה, מאימא. וחיה, מאבא, שהוא חכמה, כי שם מקום החיים, כנודע בסוד והחכמה תחיה בעליה. והיחידה, מא"א, הנקרא כתר, לפי שהוא יחיד ומיוחד, מכל שאר הספירות, שאין לו נקבה, כנודע מפסוק ראו עתה כי אני אני הוא, הנדרש בסה"ז פרשת בראשית: [Rough Translation] There is another reason that I will explain regarding the difference between a part of the soul a person has in Asiyah, and the part of the soul he has in all of the other worlds. And this explanation is, that we know that all of the other worlds [Yetzirah, Beriah, Atzilus] are comprised of ten sefiros, but the entire Asiyah is only comprised of one Sefirah, and that is the Sefira of Malchut. Therefore, the Nefesh which is there, it is able to elevate itself all the way to 'Keter of Asiyah' because all of Asiyah is only one Sefirah. However, [in the greater picture], Yetzirah [which comprises the emotional attributes of an Adam] comprises six Sefirot -- Chesed, Gevurah, Tiferet, Netzach, Hod, and Yesod, as we know. And each one of these is separate one from the other. Thus, one who has the source of his soul in "Malchut of Yetzirah," even though he perfects it, he is not able to elevate that soul and complete it and raise it all the way to the higher levels of Yetzirah; rather, it must stay below [in its place], and the Adam (person) acquires a new Ruach from "Yesod of Yetzirah" if he wants to elevate himself to that level through his good deeds (Torah and Mitzvos). So too concerning all six levels of Yetzirah, as described.
ודע, כי אחר שהאדם זכה ליקח נר"ן, ואח"כ פגם בהם ע"י חטאו, ולכן יצטרך לחזור בגלגול לתקן את אשר עוות, הנה בחזרתו לבא בגלגול, ותבא בו הנפש, אע"פ שתקן את הנפש הזאת, אין הרוח שלו נכנס ובא אצלו, לפי שהרוח הוא פגום, ואיך ישרה וינוח על הנפש הנתקנת, ולכן הרוח ההוא יבא בגלגול באדם אחד, מורכב על נפש הגר. וכן הנשמה באופן זה. והנפש שנתקנה לגמרי, תבא לו רוח אחד מתוקן, של איזה צדיק שנתדמה אליו במעשיו הטובים בפרטם כיוצא בהם, והוא אליו תמורת רוחו של עצמו ממש. וכן עד"ז אם תקן גם רוחו לגמרי, תבא לו נשמת איזה צדיק כנזכר, ותהיה אליו תמורת נשמתו ממש. וז"ס מ"ש חז"ל גדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם כו'. והנה כאשר יפטר האיש הזה מן העולם, תלך נפשו עם הרוח ההוא, ועל ידו תקבל השפע הראוי אליה. וכאשר רוחו של עצמו הבאה בגלגול באדם אחר, מורכב על נפש הגר כנזכר, נתקן גם הוא לגמרי, אז הנפש הראשונה אומרת, אלכה ואשובה אל אישי הראשון, כיון שנתקן. וכן הענין בנשמה עם הרוח, אחר פטירת האדם כשחוזרים בגלגול להתקן יחד: Know, that just as we described, with each and every world there are five partzufim ("faces"), [which are] Arich Anpin, Abba, Imma, and Zeir Anpin. And in each of these, there are the five types of souls of a person, and going from lowest to highest, they are Nefesh, Ruach, Neshama, Chaya, and Yechida. Here, the Nefesh is from Nukveh d'Zeir Anpin; the Ruach is from Zeir Anpin; the Neshama is from Imma; the Chaya is from Abba which is Chochma (wisdom), because Chochma is the place of life in the secret of "והחכמה תחיה בעליה". And the Yechida is from Abba and Imma which are called Keter because it is alone and unified, because, unlike all the other Sefirot, it does not have a female counterpart, just as we know from the passuk "ראו עתה כי אני אני הוא," as is explained in Sefer haZohar, Parshas Bereishis.
[Rough Translation] And know, that after an Adam (a person) merits to take his Nefesh, Ruach, and Neshama, and then he damages (blemishes) them though a sin ('chet' meaning, something missing), [he blemished his Nefesh, his Ruach, and his Neshama], he must then return in a gilgul (in a reincarnation) to rectify what he blemished. When he comes back in a gilgul, he gets only his Nefesh [in the new body]. However, because he blemished his Nefesh, his Ruach is unable to enter his new body and to come with it. Even if he rectified the sin which blemished the Nefesh, it is not possible for a blemished Ruach to join him in this lifetime, because the Ruach also was damaged from his sin, so how can a blemished Ruach rest on a rectified Nefesh? So this Ruach comes in a gilgul into another person -- usually into the Nefesh of a Ger (which has a brand new unblemished Nefesh). So too with the Neshama. Once the Nefesh is rectified completely, he is able to receive a Ruach, [but because his own Ruach is either blemished (damaged), or it is in the body of another person who is in the process of rectifying it], another Ruach (e.g., the Ruach of a Tzaddik which has a similar soul source as he) will come to him. Through the Tzaddik joining his Ruach to this person, the Tzaddik takes part in the good deeds that this person does (and the Tzaddik's own Ruach is elevated from this interaction). Similarly, [in the next gilgul where he receives his Ruach (once it is rectified in the previous gilgul), because he also damaged his Neshama, it is either in a blemished state [so it is incompatible to join the Nefesh and the Ruach], or it could be in the body of another person getting rectified through their actions. While this is happening,] this person can receive a Neshama of a Tzaddik (and the Tzaddik also benefits from the elevation that occurs from this interaction). This is the secret where it is said that "Tzaddikim are greater in their death, more than during their lifetime, etc." And here, when this person dies from the world, his Nefesh goes with the Ruach of the Tzaddik [e.g. to the high level of Gan Eden that the Tzaddik is at], and this way, he receives [a greater level of shefa ('G-dly radiance')] which is of the level of the shefa that the Tzaddik receives at his higher level. When his own Ruach comes from the gilgul in which it was in the other person [e.g., the ger who was rectifying it, once he dies] the Nefesh of the Ger (who rectified his Ruach through his good deeds) [joins him at his level], and the first Nefesh (his Nefesh) says, "I will go and return to my first husband," and it joins with the Ruach (which was just rectified by the Ger). Similarly, the Neshama re-joins the Nefesh and the Ruach in the same way.