מבאר, הענין של תורה ועבודה שמצינו קודם מתן תורה. The Service of God Prior to Sinai
As the author explained, knowledge of God is necessary to serve Him, which, in turn, allows us to receive His goodness, which is the very reason for creation. The question now arises: how did individuals serve God before the Torah was given, when the knowledge of His service had not yet entered the world. R. Gershon Henokh explains that from the time of Adam, there were books and mystery schools in which this knowledge was studied.
ואף שמיום שברא הקב"ה אדם על הארץ התחיל להאיר לו דברי תורה, דבאורייתא ברא קב"ה עלמא, והאיר לו לדעת שנברא בדברי תורה, וזה הוא שרש חייו, כדאיתא בזה"ק (בראשית לז:) ואמר רבי אבא ספר ודאי נחתי ליה לאדה"ר וביה הוה ידע חכמתא עלאה וספרא דא מטא לבני אלהין חכימי דרא ומאן דזכי לאשגחא ביה ידע ביה חכמא עלאה ומשגיחין ביה וידעין ביה וכו' וכן תנינן ספר הוה ליה לחנוך ודא ספר מאתר דספרא דתולדות אדם. ושם (בדף נה:) והא אוקימנא דכר הוה אדם בגנתא דעדן נחית ליה קוב"ה ספרא על ידא דרזיאל מלאכא קדישא ממנא על רזי עלאין קדישין, וביה גלופין גלופי עלאין וחכמה קדישא ושבעין ותרין זינין דחכמתא הוו מתפרשין לשית מאה ושבעין גליפין דרזי עלאי וכו' ואנח ליה לשת בריה וכן לכל אינון תולדות עד דמטו לאברהם, וביה הוה ידע לאסתכלא ביקרא דמאריה. והא אתמר. וכן לחנוך אתיהיב ליה ספרא ואסתכל מניה ביקרא עלאה. ושם (דף נח:) ת"ח כיון דאתיליד נח חמא עובדיהון דבני נשא דאנון חטאן קמי קוב"ה והוה גניז גרמיה ואשתדל בפולחנא דמאריה וכו' וכי תימא במה אשתדל בההוא ספרא דאדם וספרא דחנוך והוה אשתדל בהו למפלח למאריה. ובזה"ק (נח עב:) ר' שמעון אמר אלו הוינא שכיח בעלמא כד יהיב קוב"ה ספרא דחנוך בעלמא וספרא דאדם אתקיפנא דלא ישתכחון ביני אנשא וכו': God began to shine the words of Torah to man from the very day he was created. This is because the God created the world with the Torah.32Referring to the famous statement in the Zohar and the Midrash, that “God looked into the Torah, and created the world.” Since man was created through the vehicle of the very letters of the Torah, he was illuminated with the very knowledge with which he was created, and which consitutes the root of his life. Consider the following passages in the Zohar:33The following passages all relate that from the very creation of Adam, God gave man a book of rules and meditations through which he could live a just life and come to a knowledge of his Creator. And Rabbi Abba said, “We know that a book descended to Adam HaRishon, and through it he knew and understood the supernal wisdom. This book reached the, ‘bnei Elohim,’34See Bereshit, 6:2. who were the sages of the generation, and whoever else was worthy of looking into it. In this way they arrived at the knowledge of supernal wisdom … Similarly, it is taught that Hanokh had a book, and this book was from the place of the book of the Generations of Man.”35See Bereshit, 5:1. (Zohar, Bereshit, 37b): We have already explained that when Adam was in the Garden of Eden God sent him a book through Raziel, the holy angel in charge of the mysteries of the holy supernal ones. Supernal impressions were imprinted in this book, holy wisdom, and seventy-two kinds of wisdom were explained in three hundred and seventy engravings of supernal mysteries. He left this book to his son Shet and all his descendants until it reached Avraham. By means of it, Avraham knew how to gaze upon the Glory of his Master. This has been explained. Similarly, Adam gave a book to his son Hanokh, from which he looked upon the supernal Glory.”(Zohar, Bereshit, 55b) Come and see! From his childhood, Noah saw the actions of man and how they sinned against the Holy One, blessed be He. So he hid himself, and occupied himself with the service of his Master … If you ask, what book did he use to contemplate Divine service? He studied the book of Adam and the book of Hanokh in order to know how to serve his Master. (Zohar, Bereshit, 58b) Rabbi Shimon said, if I had been alive at the time when the Holy One, blessed be He, gave the book to Hanokh and to Adam, I would have made great efforts that they not become accessible to people. (Zohar, Noah, 78b)
ובזה"ק (יתרו ע.) אמר ר' שמעון ארימית ידי בצלו למאן דברא עלמא דאע"ג דבהאי קרא גלו קדמאי סתימין עלאין, אית לאסתכלא ולעיינא ברזין דספרא דאדם קדמאה דמתמן אתמשכא ספרא גניזא דשלמה מלכא. וכן מצינו שהיה בית המדרש של שם ועבר (בראשית כה) ותלד לדרוש את ה' ובמדרש רבה (סג) שהלכה לבית מדרשו של שם ועבר ובמגילה (דף יז.) שהיה יעקב נטמן בבית עבר: Rabbi Shimon said, “I raise my hands in prayer to He who created the world (see Bereshit, 14:22). Even though our predecessors have revealed hidden supernal knowledge in this verse, one would do well to look into and contemplate the secrets of the book of Adam, because this is the source of the hidden book of Shlomo HaMelech.” (Zohar, Yitro, 70a) Thus we find that Shem and Eiver36Whom tradition identifies as pre-Sinaitic Torah scholars, living from the time of Noach until the days of Yaakov. had a house of study. When Rivkah was pregnant and the twins were fighting in her womb, it says (Bereshit, 25:22), “She went to ask of God.” The Midrash Rabbah (Bereshit, 63) notes that she went to the house of study of Shem and Aiver. The Gemara teaches us that Yaakov hid himself from Eisav in the house of Aiver (Megillah, 17a).
וכן נמצאו כמה בריתות שהיו מקובלים אצל חכמינו ז"ל. ספר רזיאל שהוא מקובל שהוא ספרא דאדם קדמאה, וספרא דחנוך, ובאמת נמצאו בספר רזיאל שבידינו שנוסף בו הרבה ענינים מלוקטים מהתנאים מאותיות דר"ע ופרקי דר"א ומכתבי יד הגאונים, ועוד נוסף בו כמה ענינים, מכל מי שהיה בידו הספר הזה. כמו שנמצא בהרבה ספרים ישנים, שכל מי שהיה הספר תחת ידו הוסיף בו, הגדול לפי גדלו והקטן לפי קטנו. ובודאי היו בו הרבה מיסודי הספרים שלא הגיע לידינו. וכמו שנראה מספר יצירה לאברהם אבינו ע"ה שיש בידינו חמשה פרקים. וכדאיתא בספר מגן אבות להגאון ר' שמעון בר צמח ז"ל הוא בעל התשב"ץ בהקדמתו לספר הנ"ל על מאמר רבותינו במסכת ע"ז (דף יד:) ע"ז דאברהם אבינו ת' פרקי הוה ואנן חמשה אית לן, היינו שנשאר לנו מזה בספר יצירה, שהוא חמש פרקים שפרק הששי נכלל עם החמישי. וכמו שמבאר שם שכל אלו היה הרחקת הגשמיות, שכל הכחות הם סבות נבראות, ובאר אותם שלא יטעו אחריהם בני האדם שהם אלהות, והנשאר בידינו הוא ספר יצירה. שזה הוא שצריך האדם לדעת לעבוד בזה את הש"י. והוא בירר עבודות הקדושות מהפסולות, וכמו דאיתא בספר יצירה (פרק א) הבן בחכמה וחכם בבינה והעמד דבר על בוריו והושב יוצר על מכונו: Similarly, we find that the generations of the Bible produced several oral traditions of the mysteries of the Torah that were received as valid by our sages. It is accepted that one of the classic Kabbalistic texts, “Raziel HaMalakh” is the same as the book of Adam HaRishon and the book of Hanokh. But clearly, when we look at the version of the book, “Raziel HaMalakh,” that exists today, we see many additions from later sages – from the, “letters of Rabbi Akiva,” to the “Chapters of Rabbi Eliezar,” to the manuscripts of the Geonim.37Geonim (coming from the phrase [Tehillim, 47:5], “ge’on Ya’akov,’ meaning, ‘the pride of Ya’akov’) were the Torah leaders who lived in Babylon immediately after the end of the Talmudic period, from roughly 700 C.E. To 1000 C.E.. Additional material was added by each of the sages of the following generations who possessed this text. This was true with many ancient texts. Each one who had the book would add to it, both the great and the small, according to their levels. Certainly we no longer know the identity of many of the contributors to these books. We attribute the Sefer Yetzirah (the Book of Formation) to Avraham. It contains five chapters. The Magen Avot of R. Shimon bar Tzemach z”l, the “Tashbetz,” mentions this in reference to the statement in the Gemara (Avoda Zara, 14b), “The text of Avraham Avinu’s version of the tractate of Avoda Zara contained of four-hundred chapters, and ours contains only five.” That is, what remains is our Sefer Yetzirah. He counts five chapters, because the sixth is contained in the fifth.38That is, the version of the Sefer Yetzirah in our hands contains six chapters. The “Tashbetz” explains that all of these (missing chapters) dealt with the removal any concept of physicality from the supernal forces, which are ultimately only created entities. This was so that human beings not be deceived into thinking these forces to be godly. That which remains (of the missing chapters) in our possession is the Sefer Yetzirah. This is the knowledge that man needs in order to serve God, which entails separating the holy way of serving G-d from the Divine service from the invalid ways. This is as it is written in the Sefer Yetzirah (Chapter One), “Understand with wisdom, and be wise with understanding, and establish the matter with clarity, and return the Creator to His base.”