המתגאה בעצמו, ואומר שהוא יוסיף דברי תורה ויחדש דבר בלא מקור נאמן ויסוד חזק, הרי הוא כמתלוצץ על דברי תורה ועונשו רב כמבואר בזוה"ק. Masters and Disciples – Remaining Faithful to the Transmission
The author concludes the previous chapter by mentioning how his grandfather, R. Mordechai Yosef of Izhbitz, encouraged him to record his own original thoughts, based upon Izhbitzer teachings. In the history of Hasidism, Izhbitz is certainly one of the most original schools of thought, with the writings of R. Gershon Henokh among the most radical. Nonetheless, in this chapter, he explains the importance of standing in an interpretive tradition, and the need to base all of one’s original thoughts firmly on what one has received from his teachers; for to do otherwise would be akin to making a graven image.
ומאאזמו"ר זלה"ה שמעתי מפיו הקדוש, כי ראה אנשי השם שבדורו, אם ידמה להם שמחדשים דברי תורה ואחר כן ימצאו שהם כתובים בספר יעגם נפשם. אכן אנכי לא כן עמדי לא אוציא ד"ת מפי עד אשר אראה מקורו היכן נאמר. ואמר על זה מאמר זה"ק (ויצא קסג.) פתח רבי אלעזר ואמר (משלי ט) אם חכמת חכמת לך ולצת לבדך תשא. אם חכמת חכמת לך ווי לאינון חייבי עלמא דלא ידעין ולא משגיחין במלי דאורייתא וכד אינון משגיחין בה בגין דלית לון סוכלתנו מלין דאורייתא דמיין בעינייהו כאלו כלהו מלי ריקניא ולית בהו תועלתא וכלא בגין דאינון ריקנין מדעתא וסוכלתנו וכו' דהא כל מלה ומלה כתיה בה יקרה היא מפנינים וכל חפצים לא ישוו בה, וכל אינון טפשין אטומי לבא כד חמאן מלי דאורייתא לא די לון דלא ידעי אלא דאינון אמררי דאינהו מלי פנימין מלי דלית בהו תועלתא, ווי לון כד יתבע לון קוב"ה עלבונא דאורייתא ויתענשון עונשא דמרדי במאריהון, מה כתיב באורייתא כי לא דבר רק הוא מכם ואם הוא רק מכם איהו. דהא אורייתא מליא מכל אבנין טבין ומרגלאן וכו' ואיך יימרון דאיהו ריקניא ושלמה מלכא אמר אם חכמת חכמת לך דכד יתחכם בר נש באורייתא תועלתא דיליה איהו דהא באורייתא לא יכיל לאוספא אפילו אות אחת. ולצת לבדך תשא דהא אורייתא לא תגרע משבחהא כלום וליצנותא דיליה הוא ואשתאר ביה לאובדא ליה מהאי עלמא ומעלמא דאתי. ומפורש יוצא מדברי זוה"ק ששניהם ענין אחד, כל המתגאה בנפשו ויאמר שהוא יכול לחדש ולהוסיף דברי תורה מה שלא קיבל, הרי הוא כמו המתלוצץ על דברי תורה שהתורה קלה בעיניו. [ואין בכלל זה המפרש דברי רבותיו בטוב טעם ודעת, דעתה של תורה, אם קבלם מפי רב מובהק שגם הוא היה בחזקת הולך תמים וענות צדק, שוודאי גם הוא קיבל דבריו ממקור נאמן קבלה אמיתית, וכן חזקת רבו של רבו שמסתמא לא שאב ממעין האכזב, וזה הוא חזקתה של תורה שמגיע עד שורש מקורה, ועל זה איתא בזה"ק (וישב קצב.) האי מאן דאסתכל במה דאוליף מרביה וחמי ליה בההוא חכמתא יכיל לאתוספא בההוא רוחא יתיר. והיינו רק כשמסתכל ברבו וכמו שמביא (שם) בענין אליהו ואלישע. ובזה"ק (ויצא קנד.) מכאן אוליפנא מגו דאתגלייא אתי בר נש לסתימאה. והיינו שיבין בעומק בנגלות ויראה הסתום העטוף בו, אבל לא לבדות דבריו בעצמו בלא מקור נאמן ויסוד חזק]: I heard directly from the Admor (the Isbitzer Rebbe), that he noticed scholars of his own generation who had believed that they had devised an original Torah innovation, and were later disappointed to find that it had already been written down somewhere in the tradition. I myself will not let a word of Torah pass my lips until I have seen its source in writing. The Zohar states (Vayeitse, 163a): Rabbi Elazar opened and said (Mishlei 9:12), “If you are wise, you are wise for yourself, and if you have scorned, you alone shall bear your sin.” “If you are wise, you are wise for yourself,” woe is to the wicked of the world, who do not know and do not see the words of the Torah! And when they look into it, since they have no sense, it seems to them as if the words of Torah are empty and of no use. This is all because such people are devoid of consciousness and understanding … every word written in the Torah is mare precious than pearls, there is nothing in the world equal in value to a single word of the Torah! And when the closed-hearted fools see the words of the Torah, it is not enough that they do not know, but they say that the words are blemished and useless. Woe to them, when the time comes for the Holy One, blessed be He, to render judgment for the disgrace of the Torah, and meets out punishment for those who rebelled against their Master. We find that the Torah says, “it is not an empty thing for you,” and if it is empty, the emptiness comes from you. For the Torah is filled with all manner of precious gems and pearls … and how could one say that it is empty? King Shlomo said, “If you are wise, then you are wise for yourself,” because if one has been clever in the Torah, the fact remains that it is still impossible to add so much as one letter to the Torah. “And if you have scorned, you shall bear your sin,” because the honor and praise of the Torah has not been reduced whatsoever, the scorn is only upon the scoffer, and remains with him to cause him to disinherit this world and the next. It is clear from the Zohar that the two matters are one. One who boasts to himself and claims that he can add words of Torah that he did not receive as a tradition, is equated as one who derides the Torah, for he does not take the Torah seriously. [This does not include one who gives an insightful explanation into the words of the sages, if he received it from his Rav then it is accepted as being authentic. We assume that his Rav received an authentic tradition and trusted source. This is as we find in the Zohar (Vayeishev, 192a), “One who looks into that which he learned from his Rav, and looks at it with this wisdom, can then further add to it in the same spirit.” The point being, only when he looks into the words of his Rav. Similarly, the Zohar says of Eliyahu and Elisha (Vayeitse, 154a), “from here we learn that through the revealed, man arrives at the hidden.” This means, that if he understands the revealed matters deeply he will then see the hidden knowledge concealed within. And still it is improper to invent teachings that lack a trusted source and strong foundation.]
והאומר מה שאין לו יסוד מרבו על זה הזהיר בזה"ק כמה פעמים, בזה"ק (יתרו פז.) רבי יצחק פתח (קהלת ט) אל תתן את פיך לחטיא את בשרך כמה דאית ליה לבר נש לאזדהרא על פתגמי אורייתא כמה אית ליה לאזדהרא דלא יטעי בהו ולא יפיק מאורייתא מה דלא ידע ולא קבל מרביה, דכל מאן דאמר במלי דאורייתא מה דלא ידע ולא קבל מרביה, עליה כתיב לא תעשה לך פסל וכל תמונה, וקוב"ה זמין לאתפרעה מניה בעלמא דאתי בזמנא דנשמתיה בעיא למיעל לדוכתא דחיין לה לבר ותשתצי מההוא אתר דצרירא בצרורא דחיי דשאר נשמתין. ועיין שם דמדמי זה להמוליד ממזר בעולם. וזה לשונו כמה דתנינן למה יקצוף האלוהים על קולך. קולך דא היא נשמתיה דבר נש. אמר רבי חייא על דא כתיב כי ה' אלהיך אל קנא מאי טעמא משום דקני לשמיה בכלא אי בגין פרצופין מקני לשמיה משום דמשקר בשמיה. The Zohar makes several mentions of statements that lack a foundation or accepted tradition from one’s Rav. (Yithro, 87a): Rabbi Yitzchak opened (Kohelet, 5:5), “Do not let your mouth cause your flesh to sin.” How greatly does man need to be careful not to err in the words of Torah, and not to derive explanations of the Torah that he did not receive from his Rav. He who says a word of Torah that he did not know or receive from his Rav, of him it is written, “Do not make an idol or any image.” The Holy One, blessed be He, will exact punishment from him in the world-to-come. At the time when his soul wants to ascend to its place, it will be pushed outside, and will be destroyed from the binds of eternal life of all other souls. The Zohar then compares illegitimate innovations to fathering a bastard. As it is taught (in the continuation of Kohelet 5:5), “Why should God be angry at your voice.” “Voice,” is man’s soul. Rabbi Chiyya said, therefore it is written, “Hashem your God is a jealous God.” For what reason? It is because He is jealous for His name’s sake in everything. If it is because of the form of the face, (of the bastard) He is jealous for His name, since it is lying in His name. And the same is true for the Torah, (when one teaches that which he does not know and did not receive from his Rav.)”
וזה רומז למה שנזכר במדרש רבה (נשא ט) אמר רבי אבהו משל לצייר שהיה צר איקונין של מלך בא לגמור הפרצוף וכו'. ומסיים בזה"ק (יתרו שם) אי משום אורייתא תנינן אורייתא כלא שמא קדישא הוא, דלית לך מלה באורייתא דלא כליל בשמא קדישא, ובגיני כך בעי לאזדהרא בגין דלא יטעי בשמא קדישא וכו' אמר רבי אבא כתיב הכא לא תעשה לך פסל וגו' וכתיב התם פסל לך שני לוחות אבנים, כלומר לא תעשה לך פסל לא תעביד לך אורייתא אחרא דלא ידעת ולא אמר לך רבך מאי טעמא כי אנכי ה' אלהיך אל קנא וכו' כמה זמינין לשקרא בה ולעיילא לה גו גיהנם: This hints at what is written in the Midrash Rabbah (Nasso, 9), “Rabbi Abbahu told a parable about a painter who was painting the image of a king.159When he was at the point of finishing the painting, they told him that the king had died, and another king was ruling in his place. When the painter heard this, he became despondent and said, “What shall I do with these drawings? Should I finish the painting in the form of the first king or of the second? In this way he was he uncertain. Thus it is when a man has marital relations with his wife, the Holy One, blessed be He, fashions the embryo in the visage of his father. But when the adulterer comes upon her, all the fluids are mixed. This is as it is written (Hosea 4:2), ‘There is swearing, and lying, and killing, and stealing, and committing adultery, they break all bounds, and blood leads to blood.’ What did the Holy One, blessed be He, do? He went back, so to speak, and changed the form of the embryo from the father to the adulterer. This was to fulfill what is written (Iyov 24:15), “(the adulterer) hides his face.” (That is, God “hides” the face of the adulterer in the embryo.) This is as we have said (Devarim 32:18), ‘you were unmindful of the Rock that bore you, and you forgot God who gave birth to you.’ “ The passage of the Zohar that we are dealing with finishes: If it is because of the Torah (that is, he is giving inauthentic interpretations to the Torah), it is taught that the entire Torah is a name of the Holy One, blessed be He. There is not a word in the Torah that is not included in the Holy Name. For this reason it is imperative to exercise extreme caution so as to not err with regards to the Holy Name … Rabbi Abba said, it is written, “do not make a carved image (pesel - idol).” In another place it is written, “p’sol - carve for yourself two tablets of stone.” “Do not make a carved image” means do not transmit another Torah that you did not know, and that your Rav did not tell you. What is the reason? “I am Hashem your God, a jealous God,” I am the One who will exact punishment from you in the world-to-come, at the time when the soul desires to go up before Me, there are some souls that are destined to deceive, and be cast into hell.”
זה שאינו מאמין, ומציא דברי חכמים מפירושם, משום שהם קשים בעיניו דברים ככתבם, עליו נאמר ולצת לבדך תשא.
ובזוה"ק (בראשית הקדמה ה.) תא חזי ההוא דלאו אורחיה ברזין דאורייתא וחדש מלין דלא ידע על בורייהון כדקא יאות, ההוא מלה סלקא ונפיק לגבי ההוא מלה איש תהפוכות לשון שקר מגו נוקבא דתהומה רבא, ודלג חמש מאה פרסי לקבלה לההיא מלה ונטיל לה ואזיל בההוא מלה לגו נוקביה ועביד ביה רקיע דשוא וכו' כיון דההוא רקיע דשוא קאים, נפקת מיד אשת זנונים ואתקיף בההוא רקיע דשוא ואשתתפת ביה ומתמן נפקת וקטלת כמה אלפין ורבוון. וכן יוצא מפורש שכל מי שאינו מאמין בדברי חכמים, וירצה להוציאם מפירושם לפרשם כפי רעיונותיו משום שהם קשים בעיניו להאמינם, או מטעם שהם גוזמא יתירה אצלו, או שאינם ערבים עליו דברים ככתבן, על זה נאמר ולצת לבדך תשא כמאמר הזה"ק (ויצא קסג.) וכל אינון טפשין אטומי לבא כד חמאן מלי דאורייתא לא די להון דלא ידעי אלא דאינון אמרין דאינהו מלא פגימין וכו': It is written in the Zohar (Introduction to Bereshit, 5a): Come and see! For one whose way is not in the mysteries of the Torah, and innovates words whose true true meaning he does not fully understand, the word ascends, and the “man of reversals, the tongue of lies”160Mishle 2:12. goes out to meet it from the nukva d’tehoma rabba (chasm of the great abyss), leaping five hundred miles to receive the word. It takes itI to its mate, and makes him into a false firmament … and once this false firmament exists, the wife of whoredom161cf. Hoshea 1:2 immediately comes and joins it. From there she goes forth and kills several thousands and myriads.162Simply put, when a person reveals secrets of Torah that he himself does not fully understand, the forces of evil attach themselves to his words, which can then be misunderstood by many others, causing them to die spiritual deaths. From this we see clearly that one who does not believe in the words of the sages, and them makes original interpretations of their words, owing to his difficulty in believing them or because he thinks that their words are far-fetched, or because the words of the sages do not please him as they are written, of him it is written, “If you have scoffed, you alone will bear the sin.” This is as we find in the Zohar (Vayeitse, 163a), “All the closed-hearted fools, when they see the words of the Torah, it is not enough that they do not know, but they go on to say that the words are blemished!”