המורם מתלמידי הרב מפרשיסחא, הוא רבנו מרדכי יוסף מאיז'ביצא, אשר עשה כרשב"י ועלתה בידו, שהכין לבבו והוכשר לקבל תורת אמת, וסמך רבו ידיו עליו. Rabbi Mordechai Yosef of Izbitza
The author now turns to the greatness of his grandfather, the first Izhbitzer Rebbe, and his own role in disemmenating the Rebbe’s teachings.
והמורם מתלמידי מורנו רבי שמחה בונם זללה"ה, הוא כבוד אדוני אבי זקני הרב החסיד הגאון הקדוש מורנו ורבינו מרדכי יוסף זללה"ה זכותו יגן עלינו ועל כל ישראל אמן. הוא היה אחד המיוחד שבחדרו, חדר צאן קדשים של רבו, אשר עשה כרשב"י ועלתה בידו, עזב כל עניני עוה"ז ומכר ביתו נחלת אבותיו בית מחית פרנסה וכל כלי תשמישו הנשארים לו מאביו, הרב הגדול המקובל מוהר"ר יעקב זללה"ה, וכתת רגליו ללמוד תורה, וכלכל עצמו בלחם צר ופת במלח ומים במשורה, ולא מנע עצמו בבית מדרשו של רבו תשע שנים רצופים, רק על שבועות אחדים בשנה נסע לביתו, לפעמים על חג הפסח. ואף כי היה גבר חלש תש הכח וידוע חולי מחלת החזה ר"ל, לא הביט כלום לטובת גופו וסבל צער קור וחום מחוסר בגדי החורף, ואף כי ממולדתו היה ענוג מאד בן לאביו ורך לפני אמו, גזע משפחתינו מיוחסה עד רש"י ז"ל ור' יוחנן הסנדלר ומזרעא דדוד קא אתינא: The greatest of the Rabbi Simcha Bunem’s disciples was my grandfather, the holy Rav Mordechai Yosef, may his merit protect us and all of Israel, amen. He was the shining star among the fellowship of Rabbi Simha Bunem, a fellowship of holy sacrificial lambs dedicating every fiber of their being to the holy Torah. His fellowship of students was on the level of the fellowship of Rabbi Shimon Bar Yohai. Rabbi Mordechai Yosef abandoned all worldly affairs, selling his house and family inheritance, even all property his holy father the great Rav Yaakov left him, in order to dedicate himself to the Torah.158See BT Berachot, 35b, which brings opposing views among the sages towards working for a living. He lived on meager bread, fulfilling the advice of the Mishnah (Avot, 6:4), “eat bread with salt, drink water, and sleep on the floor, for this is the way of the Torah.” He spent nine years living in the study house of Rabbi Simha Bunem of Prshisha, only going back home for a few weeks a year, such as the week Passover. Though he was a weak physically, often ill, suffering from bronchitis, he never took care of his physical well-being. He suffered from cold winters due to a lack of proper clothing, even though he had been pampered as the child of a well-to-do family. His family traced their lineage to Rashi, who connects him with the line of King David, the Messiah of Israel.
ושמעתי מפיו הקדוש, שטרם נסע פעם הראשונה לרבו הקדוש מורנו רבי שמחה בונם זללה"ה, הכין לבבו ונפשו, כי יהיה ראוי ומוכן ומוכשר לקבל תורת אמת, ולמד כל ספרי הקבלה אשר היו בבית המדרש בעירו עד שהיו כולם שגורים בפיו. והיה מלא תורת ה' במקרא במשנה וגמרא והלכה ומדרשים וזהר הקדוש, והיתה משנתו סדורה מאד. והרב רבינו שמחה בונם זללה"ה, בבואו אליו פעם ראשונה, אמר לו בא ונמדוד עצמנו מי משנינו גדול, ומדד עצמו עמו וסמך ידיו עליו ואמר לו בזה הלשון, לעת עתה אני גדול ממך, אך עתה עודך צעיר ועול ימים עוד תוכל לגדול. ובפירוש לא כוון על גידול הקומה, כי רבינו שמחה בונם זללה"ה היה ארוך בדורו הן בקומה הן בתורה, ואאזמו"ר זללה"ה עם שהיה ארוך בתורה, אכן היה קצר הקומה. וכן שמעתי מפיו הקדוש וגם סיפר, שאמר עליו שהוא כמי השלוח ההולכים לאט וחופר בעומק מעמקים אשר גלל זה נקרא ספרו הקדוש מי השלוח: I heard from Rabbi Mordechai Yosef’s own mouth that when he decided to travel to study with Rabbi Simha Bunem, he prepared his heart and soul in order to be truly worthy of receiving the true secrets of the Torah. To do this, he immersed himself with all the books of Kabbalah in his local house of study, until he was thoroughly versed in their teachings. He was imbibed with God’s Torah, full with the Bible, Mishnah, Gemara, Halacha, Midrash, and the holy Zohar. He knew the entire Mishnah by heart. When he first met Rabbi Simha Bunem, he said to Rabbi Mordechai Yosef jokingly, “come let us stand back to back and see who is taller.”. Then Rabbi Simha Bunem laid his hands upon him and said, “at present, I am bigger than you. Yet you are still young, and with the yoke of years, you will grow.” And of course, he was not talking about physical size. It is known that Rabbi Simha Bunem was a great strapping man, both in size and in Torah knowledge, and Rabbi Mordechai Yosef, though great in Torah, was of a small, slight physique. I heard this story from his holy mouth. My grandfather also told how Rabbi Simha Bunem compared him to the Mei HaShiloach, the spring of Shiloah which flows from under the Temple Mount in Jerusalem down into the City of David. “Flowing slowly,” (Yeshayahu, 8:6) yet reaching down to the greatest depths. This is why his Torah commentary is called the, “Mei HaShiloach.”
רבינו מרדכי יוסף הסיר המבוכות והתיר הספיקות, ולימד דעת שיוכלו להבין דברי רשב"י ואר"י ז"ל כפשוטי הלכות. והוא הסמיכני לכתוב את תורתו ונכתב טיפה מן הים בקיצור מופלג בספר מי השלוח.
והוא החל לגלות טעמי תורה בלשון תורה, ולפרש דברי תורה בסדר מסודר ונכון להפיץ מעינותיו הקדושים והטהורים, מיוסדים על יסודי האמת והאמונה, ולימד דעת לתלמידיו המקשיבים לקולו, והסיר מהם על מבוכות והתיר להם כל הספיקות הצריכים ביאור. ולקט סלת נקיה, לבאר דברי חכמינו ז"ל האמורים במעטפות ולבושים המסתירים אורם, וכל דברי יסודתם בהררי קודש, והרביץ תורה לרבים עד שלמד והבין ולימד דעת את תלמידיו, שיבינו בדברי רבינו רבי שמעון בן יוחאי ובדברי האר"י ז"ל, כמו שמבינים פשוטי דברי הלכה. ואף כי לא נכתבו דבריו בחייו, ולא היו נכתבים בחייו לא שפקו עורות אילי נביות וקדר לכתוב כולם. אכן קבע כל כך דברי תורתו בלב מבקשיהם, עד שמה שנאסף אחר פטירתו מעט מן המעט מדבריו, מאשר זכרו דורשי תורתו, נאסף ספר מי השלוח שהוא כולל הרבה טעמי מצות וביאורי תורה שבכתב ושבעל פה הנגלות והנסתרות, וסדר זמנים ולימוד נועם מדות ישרות ודרכי תורה ויראה ואהבה. אכן יען שנכתבו בקיצור מופלג, ורק שורש הדברים נכתבו מבלי מראה מקום ואריכות ביאור. אך רוב דברי תורתו נזכרים ונכתבים בספר הזה, שנאמרו ונשנו מפי כבוד אאמו"ר זללה"ה שהוא דורש דברים כהווייתן ממצוא מקור החיים, ופה נתפרשו והוכנו וגם חקרו ודעת שפתיו הקדושים ברור מללו. יען אנכי בעת לקטי דבריו מפי שומעיהם, בעוד ראשי נמלא טל ילדות קוצותי רסיסי בחרות שחרות, ורשמתי הדברים כפי אשר שמעתים. ומעט אשר שמעתי אז מפי אאמו"ר הגאון הקדוש זללה"ה נכתבו ברורים, ורבת אשר שמעתי ממי שלא השלים למודו וזכר רק שורשי הדברים, ולכן לא נכתבו בשלימות, והרבה דברים אינם מובנים לאנשים שלא הורגלו בדבריו הקדושים. והנה אצלי בכתובים הרבה דברי תורה מאאזמו"ר זללה"ה, ואי"ה אוציאם לאור, בצירוף פירוש על ענינים הסתומים שבספר מי השלוח, משם יראו ויבינו עומק דבריו הקדושים והם ענינים ברורים ורמים, יזכני ה' להוציאם לאור בזכות אבותי הקדושים יקוים אמרם, שאאזמו"ר זללה"ה אמר לי ושנה הרבה פעמים שאלמוד מלאכת הכתב, שרק אני אוכל לכתוב חידושי תורתו וגם אאמו"ר צוה עלי לכתוב חידושי תורתו: He began to reveal the meaning of the Torah using the language of the Torah, and to explain the Torah in an accurate and organized fashion. In this way his holy and pure wellsprings rushed forth, established on foundations of truth and faith, teaching this knowledge to the students who listened to his voice. He removed their confusion and clarified their uncertainties which required explanation. His teachings were like finely sifted flour, explaining the words of our sages which were dressed in garments that concealed their light. He taught all the fundamentals in the thought of the sages, in the mountains of sanctity, spreading the knowledge of Torah to the many, until they were capable of understanding the teachings of the Rash”bi and the Ariza”l as one understands simple laws. Notwithstanding, his teachings were never written down in his lifetime, and had we attempted this in his lifetime, there would not have been enough ink and paper to contain all his teachings. And still, his teachings were instilled so deeply in the hearts of his students so much that the little that could be collected after his passing was contained in the book, the Mei HaShiloach. It includes ta’amei haMitzvot, biblical exegesis, explanations of the Talmud, both of the revealed and secret aspects, explanations of the festivals, and the path of ethical Torah behavior signified by love and fear of the Creator. And yet, since it is written in a highly concise manner, presenting the main ideas without references and lengthy explanations, the book manages to present most of his teachings. These are a distillation of the actual discourses that he delivered. His actual discourses brought the knowledge from the Source of Life in its original pristine form. That is to say, he gave functional explanations of all of his ideas. However, when I collected these teachings, my hair still dripped with the dew of youth, and I only felt confident to write down the teachings exactly as they were transmitted from those who had heard them. A minority of the teachings are those which I had actually heard from the Rebbe, and those are adequately explained. However, the majority of the teachings in the Mei HaShilaoch were transmitted from several of his students who had not completed their studies, and remembered only the outline of the teachings. Therefore they are not written in a complete way, and many passages are not clear to one who was not accustomed to his way of speaking. I have in my possession many manuscripts of teachings transmitted by the Rebbe, and will publish them, God willing, along with a more detailed explanation of the more obscure passages in the Mei HaShilaoch. From there you will see and understand the depth of his holy words, matters that are clear and lofty. May God allow me to publish them in the merit of my holy forefathers. Rabbeynu Mordechai Yosef himself told me many times to learn how to write, because only I could write down his innovative Torah concepts. He also instructed me to develop my own innovations on his teachings.