רבי שמעון בר יוחאי היה המיחד בכל סודות התורה, שזכה למדרגת משה רבינו. וכל העולים במדרגת סודות התורה, הכל הוא על ידו. The Transmission of the Mystery through Rabbi Shimon Bar Yochai
In the following two chapters, R. Gershon Henokh discusses the origins of Kabbalah, as we know it, and the change that occurred in the transmission of the Torah’s secrets. According to the Zohar, R. Shimon perception of God was akin to Moshe Rabbenu; that is, he perceived the Divine through a clear lens. Thus, the Zohar (traditionally ascribed to R. Shimon) has the status of the Torah itself, and not the later books of the prophets, which were written metaphorically. To prove this point, the author discusses the use of the word shamayim – “heaven” – as a valid appellate for God. Whereas certain Talmudic sages allowed its use, R. Shimon forbid it. To one on the level of Moshe, who perceives through a clear lens, there is no place for metaphors in describing the Divine – only Divine Names, which themselves were revealed in the Torah.
ורבי שמעון בן יוחאי ז"ל היה המיוחד בכל סודות התורה, שזכה להתגלות אליהו ז"ל בהמערה, כדאיתא בזהר חדש (תבא סה.) ובהקדמת תקוני הזהר. ובזה"ק (אחרי סא.) שזכה למדרגת משה רבינו ע"ה, עליה כתיב פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בחידות, וכל העולים במעלת סודות התורה הוא רק על ידי רבי שמעון בן יוחאי, בסודות שנתגלו על ידו. וכדאיתא בזה"ק (שם) ורבי שמעון בן יוחאי שליט בחכמתא על כל בני עלמא כל אינון דסלקין בדרגוי לא סלקין אלא לאשלמא עמיה. וכדמסיים הזה"ק (שם סא:) ורבי שמעון בן יוחאי מן יומא דברא עלמא הוה אזדמן קמי קב"ה ואשתכח עמיה וקוב"ה קרי ליה בשמיה. שהתגלות דברי תורה שנתגלו לרבי שמעון, היא התגלות התשב"כ, שאין דבר בעולם שיהיה חוץ מן התורה, שהכל הוא מן התורה. וכדאיתא בזה"ק (האזינו רפז.) רבי יהודה אמר קב"ה שמים אקרי ובגין דאקרי שמים כל אינון רקיעין דאתכלילן בשמא דא כד מתחברין כחדא אקרו שמים ואקרו שמא דקב"ה, מאן אינון רקיעין שבעה אינון כמה דתנינן וילון רקיע שחקים וכו' ובאגדתא דבי רב המנונא סבא הכי תנינן, רבי יצחק אמר הני ברייתי דבי רב המנונא סבא הכי וסגיאין אינון בכל הני גווני כמה דתנינן, אמר רבי שמעון תנינן באינון ברייתי דלגבי דכל הני שבעין כתרין דמלכא לקבליהון שוין ז' רקיעין וז' כוכביא דרהטין ואזלין וקרי לון שמהן בשמהן, ואע"ג דשוין כלהו כסאי דרקיעין דשבעה ככביא שבתאי צדק מאדים חמה נוגה כוכב לבנה ושוין אלין לקבל אלין בכסויא דמלין לגבי אינון (ישעיהו מ״ז:י״ג) יעמדו נא ויושיעוך הוברי שמים החוזים בכוכבים, כלהו מלין מתכסיין, ואע"ג דלאו אורחי דאורייתא ואנן בתר אורחי דאורייתא קא אזלינן כמה דכתיב (בראשית כ״ו:י״ח) ויקרא להן שמות כשמות אשר קרא להן אביו כמה דמליל קב"ה אזלינן ובהדיה אזלינן, כמה דכתיב (דברים כח) והלכת בדרכיו. והענין שרבי יהודה אמר דהקב"ה שמים אקרי, שהתכללות כל הרקיעים נקראו שמים, וזה הוא שם הש"י. וע"ז אמר רבי יצחק שנמצא בברייתות שנזכר בהם כל מערכת צבאי מעלה שבעים כתרים ושבעה רקיעים ומזלות ומשמשיהם ומשרתיהם: Rabbi Shimon Bar Yochai was the unique figure who attained the knowledge of all the mysteries of the Torah. He was on such a level that Eliyahu HaNavi visited him during his years of hiding in the cave, and revealed to him the secret knowledge. This is recorded in the Zohar Hadash (Ki Tavo, 65a) and the introduction to the Tikkunei Zohar. The Zohar (Ahari Mot, 61a) says that he merited the level of Moshe Rabeynu, of whom it is written, “I will speak to him mouth to mouth, I appear to him in clear prophecy and not in puzzling visions.” Anyone who ascends to the level of knowing the secrets of the Torah does so only through the secrets revealed by Rabbi Shimon Bar Yohai. As it is written in the Zohar (ibid.): Rabbi Shimon Bar Yohai governs in the realm of wisdom over all mankind. Anyone who goes up to his level does so only to reconcile with his knowledge. This passage in the Zohar concludes (Ahari Mot, 61a): From the day the world was created, Rabbi Shimon was standing ready before the Holy One, Blessed be He. God would call him by name. The nature of the revelation of Torah that was revealed to Rabbi Shimon was on the level of Torah SheBichtav (The Written Torah). And there is nothing in the world that exists outside of the Torah, for all comes from the Torah. This is as it is said in the Zohar (Ha’azinu, 187a): Rabbi Yehuda said, the Holy One, Blessed be He, is called, “Shamayim” (Heaven). Since He is called “Shamayim,” when all of the firmaments that are included in this name join together as one, they are called “Shamayim” and are called the name of God. What are these firmaments that we speak of? We are taught that there are seven kinds, such as vilon (veil), rakiya (firmament), Shehakim (skies), etc.72The names of the seven firmaments are וילון, רקיע, שחקים, זבול, מעון, מכון, וערבות. We learned this in the aggatada of Rabbi Hamnuna Saba. The teachings of Rabbi Hamnuna are numerous in this manner.73The Baal HaSulam notes that they speak of physical things as allusions to higher realities, such as the seven firmaments, which allude to the seven divine spheres of Zeir Anpin and Malkhut. Rabbi Shimon said that these teachings of Rabbi Hamnuna contain the following. Over against the seventy crowns (Sefirot) of the king, we find the seven firmaments and the seven planets that run and go forth.74Or, that orbit. Even though they are all hidden in the firmament, still they are called by the name of the physical planets.75That is, the names of the physical planets teach about the spiritual planes. The seven planets are Saturn, Jupiter, Mars, the Sun, Venus, Mercury, and the Moon. These (seven Sefirot) are used to receive the names of these seven planets, and this is in order to cover the matter (of the spiritual planes). This is as it is written (Yeshayahu, 47:13), “let them stand up and save you, O astrologers and star diviners.” These names are only an external covering. We use these names even though they are not in the way of Torah. Yet the path we take is the path of the Torah. This is as it is written (Bereshit, 26), “He called them in the names that his father had called them.” We proceed according to the way God speaks. We go with Him, as it is written (Devarim, 28:9), “You shall go in His ways.” Rabbi Yehuda called God, Shamayim, or Heavens, because the entirety of the firmaments is called Shamayim. This is a name of God, may He be blessed. Then Rabbi Yitzhak mentioned the teachings of Rabbi Hamnuna which say that entire expanse of the cosmos, the hosts of galaxies and the like, all contain seventy crowns (Sefirot), seven firmaments, the constellations, and all their servants.