צריך להאמין ולקבוע בליבנו, שכל דעתנו והשגתנו הוא נברא, והש"י מנהיגו, ורצון השי"ת הוא שיעבדו אותו בכח בחירה. Knowledge as a Created Entity
The author reiterates the idea that the human intellect is a created entity, and thus, completely contingent upon the Divine will. Were God to so desire it, he could restructure the intellect to function in a radically different way than it does today, such as with the ability to grasp logical impossibilities. However, God maintains the structure of the mind in order that to provide human beings with the free will to serve Him – even though free will is itself a contingent creation, with the potential to be annulled.
ולכן צריך האדם להאמין באמונה שלימה ולקבוע בלבו ובנפשו אמונה קבועה, שכל דעתו היא דעה נבראת ושכלו הוא שכל נברא והשגתו הוא השגה נבראת, והש"י מנהיג העולם בכל רגע ורגע, ומשגיח בהשגחה פרטית בכל רגע ורגע להחיות ולקיים כל העולמות וכל כחות הנאצלים והנבראים והנוצרים והנעשים. וגם להחיות ולקיים גם בעולם הזה את דעתנו ואת השגתנו הזאת, שע"י דעה זאת ושכל הזה, כדי שע"י דעה זאת והשגה זו נוכל לעבוד את הש"י בכח בחירה, ויתחייב ממנו כח בחירה. וכדאיתא בתיקוני הזהר (תקון ע' דף קלז.) נעשה אדם בעינא אדם דיעביד פקודי אורייתא וישתדל באורייתא לעבדה ולשמרה ויהא ליה אגרא טבא ושולטנו עלייכו ודא איהו נצר מטעי מעשה ידי להתפאר, דהא מלאכי עלאי אע"ג דאינון גבורי כח עושי דברו לא עבדי גבורה בפולחנא דקוב"ה דאינון פלחין בהכרח ולית לון ערובא דבשרא ויצרא בישא ובגין דא נעשה וישלוט בכו וכו' והענין שהשגה הזאת והשכל הזה מהם יוצא כח הבחירה באדם, שזה הוא רצון השי"ת שיעבדו אותו בכח בחירה: Therefore, a person must believe with perfect faith, and fix in his heart and soul the unalterable belief that all of his knowledge is a created consciousness: his intellect is a created intellect, his apprehension is a created understanding, and God runs the world at every moment, managing His creation with individual Divine providence every second of creation’s existence. It is God who gives life and existence to all of the worlds and to all of forces that are emanated, created, formed and made.246He uses four terms for creation, paralleling the kabbalistic concept of the four worlds, Atzilut, Beriyah, Yetsirah, Asiyah. This is a way of saying that God runs all of the worlds, from the most sublime spiritual realm down to the lowly physical world. Not only this, but so too does He gives life and existence in this world to man’s mind, including this very understanding. God’s desire is that we take our knowledge and power of understanding and then go on to serve Him with our free will, which we are required to exercise. This is as it is written in the Tikkunei Zohar (Tikkun 70, page 137a): “Let us make a man” (Bereshit, 1:26). Man is required to perform the mitzvot of the Torah. He must devote his efforts to the Torah in order to work at it and guard it.247Based upon Bereshit 1:15. In this way he will have a good reward, and dominance over you (the angels).248According to the Sages, when God said in the plural, “Let us make a man,” He was consulting with His angels. The Zohar adds to this rest of the verse: “and they shall rule over the fish of the sea and over the fowl of the heaven,” which includes the angels themselves. Although they aided in man’s creation, his free will ultimately enables him to rule over them as well. This is why Israel is called (Yeshayahu, 60:21), “the branch of My planting, the work of My hands in which I will be glorified.” For even though the supernal angels are great in strength and always fulfill God’s word, still, their service is not ranked as truly mighty since they are programmed to serve and obey Him. They have no evil inclination that they may conquer, and do not have a body to contend with in order to serve God. For this reason, “let us make a man,” and he will rule over you. From this understanding and from this power of the intellect comes man’s power of choice, for it is God’s desire that man serve Him with his free will.
צריך עוד להאמין שהשי"ת יכול לשנות השגת האדם, להבין היפך מה שמבין עתה, ואפילו דבר הנמנע, כגון שנוכל להבין ולידע בבירור שמספר אחד הוא יותר משנים.
אכן צריך האדם להאמין באמונה שלימה, שהשי"ת יכול לשנות באדם זאת ההשגה והשכל, להשגה אחרת ושכל אחר, בין בכוללות ההשגה לשנות כל סדר המערכה במעשה, שישנה שיתבטל כח הבחירה מהאדם, ובין שישנה רק ההשגה והשכל, וכח הבחירה לא יתבטל, ויכול ליתן באדם שכל אחר והשגה אחרת, שיבין וישכיל בכל דבר היפוך ממה שמבין עתה. וזה דאיתא במס' (תמיד כח.) איזוהי הדרך שיבור לו האדם וכו' יחזיק באמונה יתירה שנאמר (תהלים קא) עיני בנאמני ארץ לשבת עמדי, והוא שיאמין באמונה שלימה שאין שום דבר נמנע מהבורא, וגם דעת האדם הוא תמיד ביד הש"י. שכמו שאנו מבינים בשכל הזה ובידיעתנו ובהשגתנו הזאת, שאי אפשר לשני הפכים להיות בנושא אחד, כן יכול לחדש לנו דיעה ושכל אחר והשגה אחרת, שנשכיל ונבין ונדע בידיעה גמורה שאפשר להיות שני הפכים בנושא אחד. וכדאיתא בזה"ק פ' בא (דף מב:) הנ"ל דאנא יכיל למחאה ההיא צורה ולמעבד לה כמה זמנין ולית אלוה אחרא דיכיל לממחי וכו'. וכמ"ש לעיל, שמאחר שהשגתנו ושכלנו וידיעתנו הם נבראים ונסדרים ונערכים, ע"פ רצון הש"י מה שחלק לנו וסדר לנו, ויכול לשנות ולהפך מהפך אל היפך. וכמו שנבין ונדע עתה בירור גמור ששנים הם יותר מאחד, כן יכול השם יתברך להפוך שכלנו ודעתנו שנבין בבירור גמור, שאחד הוא יותר משנים: Indeed, a human being is enjoined to believe with perfect faith that God can change his understanding and power of intellect to a completely different one, including one’s overall intellect, that is, the entire order and structure of his mind. This could mean that man’s power of free choice could become completely nullified, or it could mean that only his understanding and power of intellect is changed, yet his free choice remains intact. It could be that God gives man a completely new way of understanding totally different from that which he now knows. This is as it is said in the Gemara (Tamid, 28a), “Which is the right way that man should choose? Let him have abundant faithfulness, as it is written (Tehillim, 101:6), ‘My eyes are upon the faithful of the land that they may dwell with Me.’” This means to believe with perfect faith that nothing is impossible for the Creator, and similarly, man’s mind is in God’s hands. For example, just as it we now understand with clarity of intellect that it is impossible that two opposites could be true on any one subject, it is in God’s power to grant us a perfectly clear understanding that two opposites could be true in one situation. This is as it is written in the Zohar (Bo, 42b), quoted above: I can erase its form and re-create it as many times as I want, and there is no god above Me that can erase My “form.” As was mentioned previously, since human knowledge and understanding is a created entity, ordered, arranged, and granted to us according to God’s will and desire, it could be God’s will and desire to change it to its very opposite. Just as we know now with perfect clarity that two is more than one, so too is it possible that God can have us believe with complete clarity that one is more than two.