ויש עוד מין אחר של הפרשה, והוא מה שהיתה אכילתו לבעלים. אך שיאכלוהו בירושלים, כמו שהוא הענין בנטע רבעי ובמעשר שני. והנה האכילה במקום אשר יבחר ה' לשכן שמו שם, טובות רבות יוצאות ממנה. כי הנה ישיבת עיר הקודש ומקום העבודה ירשום בלבבות רוממות האל ויראתו, וזה טעם למען תלמד ליראה את ה' אלהיך כל הימים (דברים י"ד כ"ג). גם אסיפת העם בעיר אחת לאכול ולשמוח, היא חזוק גדול לאחדות האומה, וסבה גדולה להיות היהודים מכירים ואוהבים זה את זה, ואוהבים את אומתם. ואמנם נטע רבעי היה קדש הלולים לה', להודות לה' על פרי האילן החדש, ולפי שרצתה התורה שיהיה ראשית פריו קדש הלולים לה', לכך היה (כדברי רלב"ג) מה שצותה להמתין עד השנה הרביעית למען יהיה משובח ושלם, ועד השנה ההיא היה הפרי ערלים ואסור, ע"ד איסור לחם וקלי וכרמל עד הבאת העומר. And there is yet another kind of separation (involving) what was eaten by the owners, but only in Jerusalem, as was the case with fruits of the fourth year and second-tithe. Eating in the place where the L-rd had chosen to repose His name resulted in many benefits: Residing in the holy city and in the place of the Divine service impresses one with G-d's exaltedness and His fear, this being the intent of (Devarim 14:23) "… so that you learn to fear the L-rd your G-d all of the days." Also, the gathering of the people in one city to eat and rejoice was a great force for national unity and a great incentive for individuals to recognize and love one another and to love their people. The fruits of the fourth year were "holy for praise to the L-rd" (Vayikra 9:24). This was the rationale for their being commanded to wait for the fourth year (to eat them), so that they be choice and ripe. Until that year the fruit was arlah ("rejected") and forbidden, analogous to the ban on bread, kali, and karmel before the bringing of the omer (viz. Vayikra 23:14).