מצות שלש רגלים גם היא על הכוונה הזאת, אלא שהתועלת הזאת היא במועדים יותר כללית ממה שהיא בשבתות, כי ביום השבת לא יהי' הקבוץ וההתקרבות אלא בין אנשי עיר אחת, וברגלים יתקבצו ויתקרבו זה אל זה כל אנשי האומה וזו סבה גדולה להתאחדות האומה, להיות כלם כאיש אחד חברים, ולשמירת הריליגיאן ביניהם, כמפורש למעלה (מח) בטעם מצות בית המקדש שלא יהי' אלא חד. ואמנם הזמנים אשר נבחרו לחגים האלה הם זמן הקציר (חג השבועות), וזמן האסוף (חג הסכות), שבעלי קרקעות שמחים בהם, ובשמחה ובטוב לבב יחוגו את חג ד' ויודו לו על רוב חסדיו ואמנם חג המצות הוא זכר ליציאת מצרים. ואמנם יום תרועה נראה שהוא לפרסם בעם תחלת השנה, ולכך תוקעים בו כמו שתוקעים בשנת היובל לפרסם הדרור. והיתה תקיעת היובל בעשור לחדש, כדי להבדיל בין שנת היובל לשאר שנים, ונתיחד יום העשור להיות החג הראשון שאחר ראש השנה. ומצות יוה"כ היא לחזק האמונה בטובת האל וחסדו, ולחזק ע"י זה אהבתנו אותו ובטחוננו בו. ואמנם הוסיף בחג הפסח מצות המצה, זכר לחפזון אשר גרשם מלך מצרים, תחת אשר קודם לכן הי' מעכבים בעל כרחם. והחפזון ההוא אות גדול לאצבע אלהים אשר הכניעה הלב הקשה. ובחג האסיף הוסיף מצות הסכה, למען יזכרו כי הארץ הטובה אשר הם אוכלים, איננה להם רק בחסד ד', כי אמנם אבותם בסכות ישבו, ולא הי' להם בית, אף כי שדה, ואמנם ארבעת המינים הם סימן למעלת הארץ שהיא מגדלת אילנות, גדולים וטובים למראה, ולטעם ולריח, ושאיננה חסרה מים (זה נרמז בערבי נחל). ובלקיחת המינים ההמה היו העם שמחים במעלת אדמתם, ונותנים תודה לאל אשר נתנה להם. The mitzvah of the three festivals is also along these lines. It is just that the aforementioned benefit is more generalized on the festivals than on the Sabbaths. For on the Sabbath the gathering and the closeness (of the people) is only between those of one city whereas on the festivals all the men of the nation are involved. This is a great force for the unification of the people, that all of them be friends as one man, and for the perpetuation of the faith among them, as explained above (#48) in reference to the Temple that there be only one (place of sacrifice). The times chosen for these festivals are the harvest time (Shavuoth) and the time of the ingathering (of the harvest, Succoth), when the land owners rejoice and with happiness and gladness of heart they celebrate the festival of the L-rd and thank Him for His abundant lovingkindness. The festival of matzoth (Pesach) is in remembrance of the exodus from Egypt. The (intent of) the day of teruah (the blowing of the shofar, Rosh Hashanah) would seem to be to publicize the beginning of the year, for which reason the shofar is blown on it as it is blown on the Jubilee year (Yovel) to publicize freedom, that blowing being on the tenth of the month in order to distinguish between the Jubilee year and the other years, and the tenth day was singled out to be the first festival after Rosh Hashanah. The mitzvah of Yom Kippur is to strengthen the belief in the goodness of the L-rd and His lovingkindness and to strengthen thereby our love for Him and our trust in Him. The mitzvah of matzah was added on Pesach as a reminder of the haste in which the king of Egypt drove them from his land, when until that time he had held them against their will, that haste being a great sign of "the finger of G-d" which humbled the hard heart (of Pharaoh). And on the festival of the ingathering, the mitzvah of succah was added so that they remember that this good land whereof they eat came to them only in the lovingkindness of the L-rd, our ancestors dwelling in succoth, having no homes (how much less so, fields). The four species (of Succoth) are a sign of the eminence of the land, which grows big trees, (with fruit) good to the sight, the taste, and the smell, and which does not lack water (a reference to the brook-willows). In taking those species the people rejoiced in the eminence of their land and thanked G-d for giving it to them.