האמונה הזאת היות ד' בקרבנו, התחכמה התורה לחקוק אותה גם בלב אנשי המלחמה היוצאים למחנה חוץ לארצם, וזה על ידי מה שצותה (דברים כ"ג י'-ט"ו) כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע, כי יהי' בך איש אשר לא יהיה טהור וכו' וכו' ויד תהיה לך וכו' וכו', כי ד' אלהיך מתהלך בקרב מחניך וכו' והיה מחניך קדוש וגו', כל זה (כדברי הרמב"ם במורה ח"ג פרק מ"א) לחזק בלב אנשי החיל האמונה שהשכינה שורה ביניהם, לבלתי יהיו משולחים ומשליכים אחרי גום תורה ומוסר, כאשר היו רוב אנשי הצבא בימי קדם. This belief, that the L-rd is in our midst, the Torah was prescient to etch even into the hearts of soldiers going to war outside their land, viz. (Devarim 23:10-15) "When you go out as an encampment against your enemies, then you shall guard yourself against every evil thing … For the L-rd your G-d walks in the midst of your camp, etc." All this (viz. Maimonides, Moreh 3:41) to strengthen in the hearts of the soldiers the belief that the Shechinah reposes among them, so that they not give themselves free rein and cast aside Torah and mussar (and act) in the manner of most soldiers in those days.