וקרוב לענין המצורע ענין הנדה והזב והזבה והיולדת, כי כל אלה כנזופים למקום, כי יציאת הדם או הזרע (שלא ברצן) היא התחלת מיתה, והוא רמז שהאיש או האשה ההיא בני מות הם, ולפיכך נצטוינו להבדל מהם ולהזהר ממגעם, ולפיכך כשהן נטהרים מביאים קרבן, וכפר עליהם הכהן כמו על המצורע. ואמנם הנדה לא נתחייבה בקרבן, כי חסה התורה על בנות ישראל ולא הטריחה אותן לנסוע ממקומן ולבא אל בית ד' בכל חדש. ואין לומר כי לכך לא נתחייבה בקרבן, מפני שלא יתכן שתבקש מהאל שלא תשוב עוד נדה, כי אמנם יתכן שתבקש שבשובה לנדתה לא תמשך טומאתה יותר מהראוי ותהיה זבה. וכן היולדת היתה צריכה כפרה, לא כדי לבקש שלא תלד עוד, אלא כדי לבקש שלא תמות בשעת לדתה, כי הדם היוצא מן היולדת סימן מיתה הוא, וכל יולדת בסכנה עומדת. Bordering upon the instance of the leper are those of the menstruant, the man or woman with a flux and a woman after childbirth, all of these being (in a sense) anathematized by the L-rd. For the (unwilling) emission of blood or seed is the "beginning" of death, intimating that that man or woman are subject to death. And for this reason we have been commanded to separate from them and to take care not to touch them. And for this reason, too, when they are clean (of their condition) they bring an offering and the Cohein atones for them as he does for a leper. The niddah (a menstruant), however, was not obligated to bring an offering, the Torah being solicitous of the daughters of Israel and not requiring them to exert themselves to travel from their place and come to the house of the L-rd every month. And it is not to be contended that her not being required to bring an offering is due to the improbability of her imploring the L-rd that she not revert to her niddah state, for there is a probability of her imploring that, when she does revert to it, her tumah not extend so long as to render her a zavah (a woman with a "flux" [viz. Vayikra 15:25]). Along the same lines, a woman after childbirth required an offering, not in order to implore that she not beget again, but to implore that in her (next) birth she not die. For blood issuing from a woman in childbirth is a sign of death, of which all women in childbirth are in danger.