עניני הטומאות נחלקים לשני מינים. טומאות שיש בטהרתן הבאת קרבן, וטומאות שאין בטהרתן הבאת קרבן. ונתחיל מטומאת הצרעת שהיא היותר חמורה בטומאות המן הראשון. והנה כבר חשבו רבים כי הרחקת המצורע היא מפני שהחולי ההוא מתדבק במגע. והנה מלבד שאין התדבקות הצרעת דבר מוסכם בין הרופאים, נ"ל שאם חששה התורה להתדבקות החולי, כמה חליים אחרים יש המתדבקים ולא התקינה התורה בהם שום תקנה. ואיך לא צותה דבר על דבר הדבר? ונ"ל כי שנוי מראה העור הי' לפי מחשבת הקדמונים סימן גערת האל, והצרוע היה לדעתם נגוע מוכה אלהים לעונש איזה עון חמור שיש בו, ולפיכך היו בדלים ממנו כמו מאדם הנזוף למקום. וכן שנוי המראה בבגד ובבית היה אצלם סימן גערת האל, וכאילו הבגד והבית המנוגעים הם שנואים למקום לסבת איזה חטא גדול שנעשה בהם. ולהיות כל זה מסייע לאמונת ההשגחה והשכר והעונש מאת האלהים, קיימה התורה האמונה הזאת, וצותה הרחקת המצורע ושרפת הבגד ונתיצת הבית אשר בהם הנגע, וההזאה וחטוי הבית. וצותה שיהיה הנרפא מן הצרעת מביא קרבן, כדי שמיד שתסור ממנו גערת האל ונזיפתו שהיתה מרחקת אותו מהתראות לפניו, יבא לבית ד' ויכנע לפניו, ויודה לו על שחזר וקירב אותו, גם יבקש ממנו שלא ישוב עוד לגעור בו ולהרחיקו מעליו, וזה טעם וכפר הכהן על המטהר לפני ד', שע"י הקרבן האל מתפייס לו וימשוך עליו חסדו. ואמנם ענין שתי הצפורים ועץ הארז והאזוב ושני התולעת והזיות, נראה שהכל סימן ורמז לכפרת העון, להודיע שאין המצורע נזוף עוד למקום. והנה תולעת השני הוא רמז לעון כי היו מציירים העונות באדמימות, ככתוב אם יהיו חטאיכם כשנים, על שם שפיכות דמים שהוא עון שאין למעלה ממנו, והארז והאזוב הם רמז לגדול ולקטן, על דרך מן הארז אשר בלבנון עד האזוב אשר יוצא בקיר. והנה עץ ארז ואזוב ושני תולעת רומזים לעון גדול וקטן. ואמנם דם הצפור השחוטה הוא רמז לנקוי גדול, כלומר לנקוי מחטא גדול, כי אדם הוא בנפש יכפר. והמים החיים הם סימן לנקוי קטן, כלומר לנקוי מחטא קל. והנה שתי הצפורים הן כפרת המצורע וחליפתו, ואת מהן נשחטת, ודמה בנפש יכפר, והאחרת חיה ומחברין אותה עם העונות (עץ ארז ואזוב ושני תולעת) ומטבילין אותה בדם ובמים ומזין בה על המצורע, וזה רמז שכבר נתכפרו עונותיו וחזר לטהרתו. ואח"כ משלחין את הצפור החיה על פני השדה, וזה סימן שהמצורע איננו עוד מוסגר חוץ למחנה אבל הוא יוצר מהסגרו, ונכנס בכל מקום שירצה. Tumah (ritual uncleanliness) is divided into two types: tumah whose cleansing involves the bringing of an offering and tumah whose cleansing does not involve the bringing of an offering. We shall begin with the tumah of leprosy (tzara'ath), the most severe of the tumoth of the first type. Many have conjectured that the distancing of the leper is due to his being contagious. Now aside from the fact that this is not agreed upon by the doctors, it seems to me that if the Torah was concerned about contagion, there are other contagious diseases for which the Torah prescribed no remedy. Why, (for example) did the Torah not legislate for pestilence? It would seem to me (in seeking the rationale for the Torah's enactment regarding leprosy) that change in appearance of the skin was regarded by the ancients as a sign of G-d's rebuke and that the leper in their minds was being afflicted by G-d as punishment for a severe sin that he was guilty of, wherefore they separated from him as from a man anathematized by G-d. Similarly, a change in the appearance of a garment or a house was to them a sign of G-d's rebuke, as if the afflicted garment or house were hated by G-d by reason of some severe sin that had been done in them. And since all this abetted the belief in providence and reward and punishment by G-d, the Torah sustained this belief and commanded the distancing of the leper, the burning of the garment, and the razing of the house where the plague-spot was found, and the sprinkling and the cleansing of the house. And it likewise commanded that one healed of leprosy bring a sacrifice, so that as soon as there departed from him G-d's rebuke and anathematization which distanced him from appearing before Him, he come to the house of the L-rd and humble himself before Him and thank Him for having again drawn him close to Him and beseech Him not to rebuke him again and distance him from Him. This is the rationale of (Vayikra 14:18) "And the Cohein shall atone (for the one to be cleansed) before the L-rd." For through the offering G-d is reconciled with him and reposes His lovingkindness upon him. And it would seem that the two birds, the cedar wood, the hyssop, the crimson, and the sprinklings are all a sign and intimation of atonement of the sin, to make it known that the leper is no longer anathematized by the L-rd. The crimson intimates transgression, transgressions being symbolized by redness, as in (Isaiah 1:18) "If your sins be as crimson, etc.", symbolizing the spilling of blood, the worst of the transgressions. Cedar and hyssop intimate great and small, respectively, as in (I Kings 5:13) "from the cedar that is in Levanon until the hyssop that emerges from the wall" — so that cedar and hyssop and crimson intimate grave and lesser transgressions respectively. The blood of the slaughtered bird signifies great cleansing, i.e., cleansing from a great sin, for man atones by (the blood of) life. And the living waters signify lesser cleansing, i.e., cleansing from a lesser sin. The two birds are the atonement for the leper and his "exchange." One is slaughtered and its blood atones for his life. The other lives and is connected with his transgressions (cedar wood, hyssop, and crimson) and it is dipped in blood and in water, which is sprinkled upon the leper, intimating that his transgressions have been atoned and he has returned to his state of cleanliness. Afterwards, the living bird is sent over the face of the field, this signifying that the leper is no longer quarantined outside the camp, but has emerged from his sequestration and may go wherever he wills.