והנה כל המצות נחלקות לשתי מחלקות גדולות, מצות שבין אדם למקום, ומצות שבין אדם לחברו. ואלה שבין אדם לחברו הטעם בכלן מבואר, והוא שהן להצלחת הצבור והיחיד, ע"י תיקון המדות, וע"י שיהיה כל אחד נוהג עם חברו בצדק ובמשפט ובחסד וברחמים, והחוטא עונו ישא, וכל עם ישמעו וייראו. ואמנם המצות שבין אדם למקום רובן לשמירת הריליגיאן כלומר כדי שיזכרו את האלהים, ותהי' יראתו על פניהם, ולא ישכחוהו (אשר זה הוא המכוון הכללי לכל ריליגיאן שבעולם) ונוסף על זה כדי שיהיה כל העם במדרגת הכהנים אצל שאר אומות, מופרשים ומקדשים בחקים פרטיים, ומתוך כך יגבה לבם ותתרומם נפשם באמונת היותם עם סגלה ממלכת כהנים וגוי קדוש, ולא יתערבו בשאר העמים ע"א, ולא ילמדו ממעשיהם, אבל ידבקו כל ימיהם באלהיהם ובדרכיו הישרים והקדושים. ומלבד זה יש במצות האלה תועלת גדולה לתקון המדות, אם דרך כלל משני הצדדים שהזכרתי למעלה (סי' ל"ז), ואם דרך פרט כמו שיתבאר. Now all of the mitzvoth are divided into two broad categories — mitzvoth between man and the L-rd and mitzvoth between man and his neighbor. The reason for all of the latter, as explained, is to promote national and individual welfare through improvement of character and through each conducting himself with his fellow with righteousness, justice, lovingkindness, and mercy and the sinner's bearing his punishment and all the people's hearing and fearing. As to the mitzvoth between man and the L-rd — most of them are geared to perpetuation of the faith, so that they remember G-d, and His fear be upon their faces and they not forget Him, (this being the general intent of every religion in the world), and, in addition to this, so that the entire nation be in the status of priests relative to the other peoples, separated and sanctified by unique statutes so that their hearts are exalted and their souls uplifted in their faith in being a chosen people, a kingdom of priests and a holy nation, and that they not intermingle with other, idolatrous people and not emulate their deeds but cleave all of their days to their G-d and His just and holy ways. And, aside from this, these mitzvoth are of great avail towards improvement of character, whether in general — in the two respects mentioned above (#37) — or in particular, as will be explained.