והנה רבוי המצות והחקים אשר בתורת משה מועיל לשמירת הריליגיאן, כי ע"י כן היו ישראל מובדלים מן האומות עובדי אלילים. והוא מועיל ג"כ לתקון המדות, וזה משני צדדים. האחד הוא כי המצות האלהיות שאדם שומר הרי הן מזכירות אותו בכל שעה את האל אשר צוה המצות ההן, וזכרון האל וזכרון השגחתו וזכרון השכר והענש, כל זה מתג ורסן העוצר ומונע התאוות מהתגבר על האדם וקובע בלבו יראת האלהים לבל יחטא. והצד השני הוא כי אין תחבולה לאדם להתגבר על יצרו ולמשול ברוחו אלא בהרגילו את עצמו לפרוש מן ההנאות ולסבול הצער והדוחק, וכטעם טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו, והפילוסוף Epictetus אמר. אם ישים אדם על לבו שתי מלות אלה, בטוח הוא שלא יחטא ויהיו כל ימיו בשלום. ואלו הן – סבול ופרש (Sustine et abstine), כלומר סבול הצער, ופרוש מן התענוג. והנה רבוי המצות והחקים מרגיל האדם למשול ברוחו ולסבול ולפרוש. Now the increase of mitzvoth and statutes in the Torah of Moses are of avail for observance of the faith, for thereby the Israelites were separated from the idolatrous nations, and it was also of avail for improvement of character, this, in two respects: the first, the mitzvoth of G-d that one observes remind him at all times of the G-d who commanded them. And the remembrance of G-d and of His providence and of reward and punishment act as a rein upon the lusts' strengthening themselves in a man and implant in his heart the fear of G-d that he not sin. And second, there is no stratagem for a man's overcoming his evil inclination and ruling over his spirit other than that of training himself to separate himself from pleasures and to bear distress and stress, as epitomized in (Eichah 3:27) "It is good for a man to bear the yoke in his youth." And the philosopher Epictetus said: "If a man takes to heart these two words, he is certain not to sin and he will live in peace all of his days — 'Sustain' and 'Abstain.'" That is, sustain stress and abstain from pleasure. The increase of mitzvoth and statutes trains a man to rule over his spirit and to sustain and abstain.