ואחרים בין העמים הקדמונים היו מואסים ושונאים כל גוים זולתם מפני שלא הגיעו למעלתם בחכמות ובאמונות, והיו קוראים להם Barbari והיו נחשבים בעיניהם כבהמה, אבל בני ישראל ואבותם לא שנאו ולא מאסו שאר העמים. אברהם היה בעל ברית לענר אשכל וממרא האמוריים, והוא ויצחק בנו כרתו ברית עם אבימלך מלך פלשתים, ויעקב קלל אפם ועברתם של שני בניו על שהרגו אנשי שכם אשר ענו אחותם, ויהודה עשה שותפות עם חירה העדולמי, ויוסף אמר ואיך אעשה הרעה הגדולה הזאת וחטאתי לאלהים, אע"פ שאדוניו הי' מצרי, ויהושע והנשיאים קיימו שבועתם אשר נשבעו לגבעונים, אע"פ שהיו כנענים, ואע"פ שהיתה השבועה בטעות. ויחזקאל (י"ז ט"ו) אומר כי צדקיה יפל ביד מלך בכל בעון אשר מרד בו אחר אשר כרת עמו ברית ונשבע לו להיות נאמן עמו, ואף על פי שהי' נבוכדנאצר עובד אלילים ומלך עריץ, אין הנביא מצדיק מרידת צדקיה, אבל הוא צווה במאמר סתמי, ואומר שלא יתכן שיצליח וימלט איש המפר בריתו. היצלח הימלט העושה אלה? והפר ברית ונמלט? – Others among the early peoples despised and hated all nations besides them for not having attained to their level in wisdom and art, and they called them "barbarians" and regarded them as beasts. But the children of Israel and their fathers never hated or despised other peoples. Abraham was covenanted with Aner, Eshkol, and Mamre, the Amorites, and he and his son Isaac entered a covenant with Avimelech, king of the Philistines. Jacob cursed the ferocity of the wrath of his two sons for killing the men of Shechem who had violated their sister. Judah entered into partnership with Chira the Adulamite. Joseph said (Bereshith 39:9) "How can I do this great evil (adultery) and sin against G-d," even though his master was an Egyptian. And Joshua and the chiefs (of the tribes) kept their oath to the Giveonites even though they were Canaanites and even though their oath was taken in error. And Ezekiel says that Tzidkiyahu will fall by the hand of the king of Bavel (Nevuchadnezzar) for having rebelled against him after having made a covenant with him and having sworn allegiance to him. And even though Nevuchadnezzar was an idolator and a tyrant, the prophet does not justify Tzidkiyahu's rebellion, but cries out (without naming names) that one who breaks his covenant will not succeed or escape, viz. (Ezekiel 17:15) "Shall the doer of these succeed or escape? Shall the breaker of a covenant escape!"