וכמשפט שאלת הכלים מהמצרים הוא ג"כ משפט מה שנצטוו ישראל להכרית את אנשי כנען, ואף על פי שלא יבצר מהאל לתת לעמו נחלת שדה וכרם, בלי שיצוה אותם לעשות חמס ואכזריות כזה להכרית עמים אשר לא הרעו להם, רצה יתברך שהם יכריתו את הגוים ההם, למען יקחו מוסר, ויראו איך ה' מעניש עושי הרעה, וכמו שאמר להם משה. כי את כל התועבות האל עשו אנשי הארץ אשר לפניכם והקיא הארץ את יושביה, ושמרתם אתם את חקותי ואת משפטי ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה כאשר קאה את הגוי אשר לפניכם. ולפיכך ג"כ הקדימה התורה והגידה מאמר ה' לאברהם ודור רביעי ישובו הנה כי לא שלם עון האמורי עד הנה. להודיע כי הגוים ההם לא יכרתו אלא מפני רשעתם, וקודם שתתמלא סאתם לא יוכלו בני ישראל לקחת את ארצם מידם. וגם ממה שאמר להם משה. אל תאמר בלבבך בהדוף ה' אלהיך אותם מלפניך לאמר בצדקתי הביאני ה' לרשת את הארץ הזאת, נראה בבירור כי כן היתה דעתם נוטה לחשוב כי הצלחת כל עם היא בגזרת האל ובהשגחתו, לא במקרה, כמחשבת האחרונים. ונמשך מזה כי בשעה שהיו מכריתים את הכנענים לא נרשם בנפשם כלל שום רושם רע המתנגד לתקון המדות, רק נחקק בלבם חקוי חזק כי העמים ההם מפני תועבותיהם נתחייבו כלייה, ושהם בהכריתם אותם לא היו אלא שלוחיו של מקום. ונתחזקה האמונה הזאת בלבבם בראותם האותות והמופתים שעשה ה' להם בבואם לכבוש את הארץ, שהעבירם בירדן בחרבה. ובהלחמם באנשי כנען שהשליך עליהם אבנים גדולות מן השמים, והעמיד השמש בחצי השמים. ואמנם אם יקומו המתחכמים (המלאים חמלה ורחמים על הרחוקים ועל המתים - ) ויאמרו: איך יתכן שיצוה ה' הריגת הגוי כלו איש ואשה נער וזקן ועוללים ויונקי שדים שלא חטאו? אף אתה הקהה את שניהם ואמור להם. וכאשר תרעש הארץ ותחול, ונפלו הבתים על שוכניהם. או דבר כי יהיה בארץ, וחצי יושביה יכרתו ויגועו. ה' לא צוה? – לא לי להליץ בעד האל, ודי לי אם הוכחתי בבירורו כי מה שצוה ה' לישראל בין בענין שאלת הכלים מן המצרים, בין בהשמדת יושבי כנען, לא עשה בלבם שום רושם המתנגד לתקון המדות, אבל בהפך הועיל להם לחזק את לבם באמונתם בהשגחה ושכר ועונש. And as with the borrowing of the vessels from the Egyptians, so is it with Israel's being commanded to cut off the men of Canaan. Even though it is not withheld from the Almighty to give His people an inheritance of field and vineyard without such violence and cruelty as cutting off nations which did them no harm, the Blessed One desired that they cut off those nations so that they take mussar ("chastisement") and see how the L-rd punishes doers of evil. As Moses said to them (Vayikra 18:27) "for all of these abominations were done by the people of the land which were before you", (Ibid. 25) "and the land vomited out its inhabitants", (Ibid. 26) "And you shall keep My statutes and My judgments, etc.", (Ibid. 28) "so that the land not vomit you out by your making it unclean, as it vomited out the nation that was before you." And it is for this reason that the Torah foretold in the L-rd's words to Abraham (Bereshith 15:16) "And the fourth generation (of the Egyptian exile) shall return here (to Canaan), for the sin of the Emori would not have been consummated, (justifying their being driven out of the land) until then." All this, to apprise us that those nations were cut off only because of their wickedness, Israel being powerless to take the land from their hands until their "measure" (of wickedness) had been consummated. And, likewise, from Moses' telling them (Devarim 9:9) "Do not say in your heart, when the L-rd your G-d thrusts them from before you: In my righteousness did the L-rd bring me to inherit this land, etc.", it is seen clearly that this was the inclination of their hearts, that the success of every nation was a result of the Blessed One's decree and providence, and not of chance as those who came after them assumed. And it follows from this that when they cut off the Canaanites, no negative impress was made on their souls which would run counter to improvement of character, but, rather, it was deeply impressed upon them that those nations were liable to destruction because of their abominations, and that they were only acting as the emissaries of the L-rd. And this belief was strengthened in their hearts by witnessing the signs and wonders wrought for them by the L-rd when they came to conquer the land, by crossing them over the Jordan on the dry land, by their warring against the men of Canaan as He pelted them with great stones from the heavens, and by His causing the sun to stand still in the midst of the heavens. And if the "wise ones" (those filled with compassion and kindness to the distant and the dead) would arise and say: "How could the L-rd command the destruction of an entire nation — men and women, young and old, sucklings and nurslings who did not sin?" you, in kind, "dull their teeth" and say to them: "And when the earth quakes and trembles, and houses fall on their dwellers, or if it come to pass in a land that half its inhabitants are cut off and perish, did the L-rd not command it?" It is not for me to defend the Almighty. It suffices for me if I have demonstrated clearly that what the L-rd commanded to Israel, both as regards the borrowing of the vessels from the Egyptians and the annihilating of the dwellers of Canaan did not leave in their hearts a negative impress which vitiated their character, but, to the contrary, strengthened their belief in providence and in reward and punishment.