התורה לא צותה על האמונה, כי כבר היו ישראל מאמינים מימי אברהם והלאה, ואם לא היו מאמינים לא היה הצווי על האמונה מועיל להם. אבל נותן התורה יתברך הוסיף אומץ לאמונת ההשגחה ע"י מה שהראה להם במצרים, שהכה את נוגשיהם מכות גדולות, ואת ישראל הנאנחים והנאנקים תחת ידם הציל, והוציא אותם לחירות עולם ומשה בכל דבריו אל עמו תוקע תמיד יתדו על השגחת השם לתת לאיש כדרכיו וכפי מעלליו, והוא מצוה להזכיר לזרענו את כל אשר עשה ה' לפרעה ולעמו, והעמיד חג המצות וקדוש הבכורות זכר ליציאת מצרים. והנה השכר והעונש המיועדים בתורה הם בין על מצות שבין אדם לחברו ובין על מצות שבין אדם למקום ולפיכך היסוד הזה הוא אמצעי מועיל לתקון המדות ולשמירת הריליגיאן יחדו. The Torah does not command belief (in G-d). For Israel were already believers from the days of Abraham onwards. And if they were not believers, commanding them to believe would not help. But the Giver of the Torah added strength to belief in Providence through what He showed them in Egypt, smiting their oppressors with great plagues and rescuing sighing and groaning Israel from their hands and taking them out to eternal freedom. And Moses in all of his words to his people always bases his foundation on the providence of the L-rd to pay a man in accordance with his ways and the fruits of his deeds, this being the essence of the mitzvah of reminding our children of all that the L-rd wrought unto Pharaoh and his people. And He established the festival of matzoth and the sanctification of the first-born as a remembrance of the exodus from Egypt. And the reward and punishment in the Torah are designated both for the mitzvoth between a man and his neighbor and those between a man and the L-rd, wherefore this foundation is an effective means towards character improvement and observance of the faith as one.