ואפילו בקרבנות אסרה תורה מעשי אכזריות, ואמרה. שור או כשב או עז כי יולד והיה שבעת ימים תחת אמו ומיום השמיני והלאה ירצה לקרבן אשה לד'. וכן לא תבשל גדי בחלב אמו הוא (כדעת רשב"ם וראב"ע) מפני שאכזריות לב היא לבשל הבן בחלב האם. ואע"פ שאחר ששחיטת הגדי מותרת, מה איכפת לו ולאמו באיזו משקה יבושל? מ"מ המעשה הזה מקנה תכונה רעה בנפש האדם העושה והרואה. הגע בעצמך שיהיה אדם עושה עצמות אביו תרודות, וגלגלתו קערה, ויאכל בהם אע"פ שאין זה מזיק לאביו המת, אעפ"כ מדת אכזריות היא, והמעשה הזה מפסיד מדת החמלה והחנינה בו וברואיו. And the Torah forbade acts of cruelty even vis-à-vis sacrifices, viz. (Vayikra 22:27) "An ox or a sheep or a goat, when it is born — seven days shall it be under its mother, and from the eighth day on, it shall be acceptable as an offering, a burnt-offering to the L-rd." Similarly, (Devarim 14:21) "You shall not cook a kid in its mother's milk," (according to Rashbam and Ibn Ezra) because doing so smacks of cruelty. And even though, since it is permitted to slaughter the goat, what difference does it make to it and its mother in which liquid they are cooked? In any event, this act engenders an evil streak in the soul of the doer and the seer. Imagine one's making of his father's bones, spoons; and of his skull, a dish, and eating from them. Though this causes no harm to his father, still, it bespeaks cruelty, and such an act diminishes compassion in him and in its beholders.