ולא על האדם לבדו צותה תורה החמלה וחנינה, כי גם על הבהמה והעוף, וזה מצד אחד לטובת בעלי החיים עצמם, כי רחמיו על כל מעשיו. ומצד אחר הוא לתועלת האדם עצמו, כדי שיתרגל במדת החמלה, ולא ילמד מדת האכזריות. מן המין הזה היא מצות לא תחסום שור בדישו, וכן לא תחרוש בשור ובחמור יחדו, כי (כדברי ראב"ע) אין כח החמור ככח השור, וכן ושור או שה אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד, וכן מצות מנוחת הבהמות ביום השבת. וצותה התורה לכבד את המרחם ולחמול עליו, אפילו הוא בהמה ועוף, וזה במצות שלוח הקן. כי הנה האם הרובצת על האפרוחים או על הביצים, יכולה היתה לעוף ולהמלט על נפשה, בשמעה או בראותה האדם הקרב אליה. ולמה לא תעוף ותנצל? מחמלתה על בניה, ואם יהיה אדם רשאי לקחתה, יתרשם בלבו כי החמלה ענין גרוע ומנהג שטות, הגורם רעה לבעליו. ובהפך בהיות לקיחתה אסורה לו, יקר תפארת מדת החמלה יוחק בלבו חקוי עמוק. And not towards man alone did the Torah command compassion and kindness, but also towards beast and bird — on the one hand, for the sake of the animals themselves, "for His mercies are on all living things" (Tehillim 145:9), and on the other, for the benefit of man himself, so that he habituate himself to the trait of compassion and not adopt that of cruelty. Of this type are (Devarim 25:4) "Do not muzzle an ox in its threshing" and (Ibid. 22:10) "Do not plow with an ox and an ass together." For (as Ibn Ezra says) the strength of the ass is not equal to that of the ox. Similarly, (Vayikra 22:28) "And an ox or a lamb, it and its son you shall not slaughter on the same day." Similarly, the commandment that one's beasts rest on the Sabbath. And the Torah commanded us to respect the merciful one and to be compassionate to him — even to a beast or a bird. As we find in the mitzvah of sending away the mother bird (viz. Devarim 22:6-7). For the mother bird lying on its fledglings or eggs could easily have flown away and rescued itself upon seeing or hearing a man approaching. Why did it not do so? Out of compassion for its young. If a man were permitted to take her, it would be impressed upon him that compassion is rash and foolish, causing harm to those actuated by it. And, to the contrary, by its taking being forbidden to him, the glory of compassion will be deeply etched in his heart.