והנה התורה הזאת אשר שם משה לפני בני ישראל היא מדריכה אותנו בדרך החמלה והחנינה, על ידי מה שצותה להניח לקט שכחה ופאה לעני ולגר ליתום ולאלמנה. ועל ידי מה שאסרה לקחת מן העני נשך ותרבית, ומה שאסרה לבוא אל ביתו לעבוט עבוטו, ומה שצותה לבלתי חבול רחים ורכב ולבלתי חבול בגד אלמנה. ומה שצותה אם חבול תחבול שלמת רעך עד בא השמש תשיבנו לו. והתבונן במה שכתוב אחר הצווי הזה. כי היא כסותו לבדה היא שמלתו לעורו במה ישכב? – הנה הנושה אשר הלוה לחברו מעותיו ורואה שהעביר המועד ואינו משלם, בדין הוא ממשכנו, ואם אינו נותן לו דבר אחר לערבון, בדין הוא חובל שלמתו, ואם בכל ערב ישיבנה לו אין ספק כי לעולם לא ישלם לו את חובו – אם שאל ממני במתנה אולי הייתי נותן לו. אבל הוא שאל על מנת להחזיר, ועכשו שאיננו מחזיר הרי הוא איש מרמה המבקש לגזול ולעשוק את רעהו, ועכשו שחבלתי שמלתו למה אשיב אותה אליו? ואיך אוציא מתחת ידו מה שהלויתיו? ומה לי לדעת במה ישכב? כן יאמר הנושה, וכל הפילוסופים וכל עובדי הכבוד יאמרו שהדין עמו. אבל התורה מלמדת החמלה והחנינה, ואמרת אל הנושה, במה ישכב? – וכן אחר שצותה תורה להשמיט הלואות בשנה השביעית, אין ספק כי יש לכל בעל שכל להזהר בסוף הנה הששית לבלתי הלוות כספו, כי יודע הוא שהלוה בזמן ההוא כבר חשב בלבו שלא להחזיר. ומי הפילוסוף, ומי מעובדי הכבוד יגנה האיש הנמנע מהלוות בעת ההיא? ואמנם התורה מה אמרה? "השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה שנת השבע שנת השמטה ורעה עינך באחיך האביון ולא תתן לו – נתון תתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו". Now this Torah, which Moses set before the children of Israel, guides us in the path of compassion and graciousness: by its commanding us to leave leket (gleanings, viz. Vayikra 19:9), shikchah (the forgotten sheaf, viz. Devarim 24:19), and peah (the corner of the field, viz. Shemoth 22:27) to the poor and to the proselyte, to the orphan and to the widow, by forbidding us to take interest or increase from the indigent or to enter his house to take his pledge (for our loan to him), by forbidding us to take in pledge mill or upper millstone or the garment of a widow, and by commanding us (Shemoth 22:25) "If you take as a pledge your neighbor's garment, return it to him before the sun sets." Reflect upon what follows (Ibid. 26) "for it is his only clothing, his covering for his skin. In what shall he sleep?" Now if a creditor has lent his neighbor money and sees that the time (for repayment) has passed, and he has not been paid, it is his right to take a pledge. And if the debtor gives him nothing else as security, he may take his garment. And if every evening he must return it to him, there is no question that he will not be repaid. (The creditor thinks to himself:) "If he asked me for it as a gift, perhaps I might have given it to him. But he borrowed on condition to repay, and now that he does not repay, he is a deceiver, who seeks to rob and defraud his friend. And now that I have taken his garment as a pledge, why should I return it? How shall I otherwise get back from him what I have lent him? What concern is it of mine in what he shall sleep?" Thus will the creditor think. And all the philosophers and proponents of honor will agree with him. But the Torah teaches compassion and kindness and says to the creditor "In what shall he sleep?" Similarly, since the Torah has commanded the remission of debts in the seventh year (shemitah), there is no question that every man with common sense should take care not to lend his money at the end of the sixth year, knowing full well that one who borrows at that time has already resolved not to repay it. And who is the philosopher or proponent of honor who would condemn a man for not lending at that time? Yet what does the Torah say? (Devarim 15:9-10) "Take care lest there be in your heart a base thought, saying: 'The seventh year is approaching, the year of remission,' and your eye be evil against your needy brother and you not give him… Give shall you give him, and let your heart not be narrow in giving him."