ואמנם הרגשת החמלה היא נמצאת באמת אם מעט ואם הרבה בטבע כל אדם. וראיה ברורה לזה כי אנחנו רואים כי אבירי לב הרחוקים מצדקה, המבלים ימיהם בשמחה ובמשתה, הם מרחיקים מעליהם העניים והאביונים, וכל נגוע מוכה אלהים ומעונה. ולמה זה? מפני שראיית פניהם ושמיעת נאקתם של האמללים עוכרת שמחתם ומביאה בלבם (שלא ברצונם ועל אפם ועל חמתם) עצבון ויגון אם מעט ואם הרבה. ואיך זה? לולא שהחמלה טבעית בכל אדם ומצויה ומורגשת גם לאבירי לב אין להכחיש כי הרבה סבות מקריות תוכלנה להחליש באדם כח החמלה והרחמים, ולשומו אכזרי וקשה לב. אך כל זה במקרה לא בטבע. אם ראינו ושמענו אנשים אשר התאכזרו על רעיהם בלא חמלה, לא היה זה אלא מפני השנאה, והחמה והנקמה, המקלקלות את השורה, ומעבירות את האדם מדעתו, או עשו מה שעשו לצורך השעה להשיג מבוקשה. ואין ספק כי גם האנשים הנראים אכזרים ביותר הם גם כן לפעמים חומלים ומרחמים. However, the feeling of compassion is found in truth, to a greater or lesser extent, in all men. Clear proof of this: We find that the "hard of heart," who are far from charity and who spend their days in reveling and tippling keep at a distance from themselves the poor and the indigent and all who are "smitten by G-d" and afflicted. Why is this so? Because the sight and the sighs of these unfortunate ones dampens their joy and brings to their hearts (against their will) sadness and sorrow, whether more or less. Why is this so if not for the fact that compassion is natural to all men and felt even by the hard of heart! It cannot be denied that many chance factors can weaken this compassion and mercy in a man and render him cruel and hard-hearted, but all this is chance and not nature. If we have seen or heard of men becoming mercilessly cruel to their friends, this was only because of hatred, wrath, and vengefulness, which may unbalance a man and drive him out of his mind or because of some sudden impulse to attain their desire. But it is not to be denied that even those who seem the most hard-hearted of men are sometimes compassionate and merciful.