כרמל וְכַרְמֶל בְּצִקְלֹנוֹ (מלכים ב' ד, מב), וְלֶחֶם וְקָלִי וְכַרְמֶל (ויקרא כג, יד), נקראת כן השבולת כשהיא רכה והיא לחה עדיין. ובספרא (ויקרא פרק יד, פרשתא ו) כרמיל רַךְ מָל כלומר רך ומלא. דבי רבי ישמעאל תנא כרמל כַּר מָלֵא כלומר שמלאה השבולת ככר שהוא מלא נוצה. ואדוני אבי ז"ל כתבו מורכב כר מל, כַּר מלשון רבותינו ז"ל (כילאים פרק ט, משנה ב) כרים וכסתות, ומל גם כן מלשון רבותינו ז"ל מילתא אלבישיה יקירא (שבת י, ע"ב), שהיא בגד משי. רֹאשֵׁךְ עָלַיִךְ כַּכַּרְמֶל (שיר השירים ז, ו), הוא עין צבע ואומרים שהוא עין שָׁנִי. וכן ביו"ד וְכַרְמִיל וּתְכֵלֶת (דברי הימים ב' ב, ו). אֶל־הַר הַכַּרְמֶל (מלכים א' יח, יט), כִּי כְּתָבֹור בֶּֽהָרִים וּכְכַרְמֶל (ירמיה מו, יח), וְנֶאֱסַף שִׂמְחָה וָגִיל מִן־הַכַּרְמֶל (ישעיה טז, י), וְשָׁב לְבָנוֹן לַכַּרְמֶל וְהַכַּרְמֶל לַיַּעַר יֵחָשֵֽׁב (ישעיה כט, יז), וּכְבוֹד יַעְרוֹ וְכַרְמִלּוֹ (שם). הַר הַכַּרְמֶל י, יח), הר ידוע בארץ ישראל ששמו כך, ונקרא כן לפי שהיה מקום שדות ואילנות, כי כן הוא כַּרְמֶל שם למקום אילנות פירות ושדות תבואה בכל מקום. ופירוש ושב לבנון לכרמל דרך משל, כלומר אותם שהם רמים עתה כמו ארזי לבנון הרמים והנשאים יהיו כמו עצי הכרמל שהם שפלים. והכרמל ליער יחשב, פירוש ואותם שהם שפלים עתה כמו עצי הכרמל יהיו רמים כמו עצי יער הלבנון. וזאת הנבואה על מלכות חזקיהו. וכן בנבואה אחרת שאמר וְהָיָה מִדְבָּר לַכַּרְמֶל וֲֽכַּרְמֶל [וְהַכַּרְמֶל] לַיַּעַר יֵחָשֵֽׁב (ישעיה לב, טו), פירוש הערים שהם כמו המדבר שאין בו אילנות ולא עצים יהיו כמו הכרמל שיש בו אילנות פירות ושדות זרע, והכרמל ליער שיש בו ארזים ואילנות גבוהים, רצונו לומר שיעלו ישראל מדרגה למדרגה.