מִצְוַת אֲכִילַת בְּשַׂר הַפֶּסַח – לֶאֱכֹל בְּשַׂר הַפֶּסַח בְּלֵיל חֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּנִיסָן עַל פִּי תְּנָאִים שֶׁבַּכָּתוּב, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות יב ח) וְאָכְלוּ אֶת הַבָּשָׂר בַּלַּיְלָה הַזֶּה. The commandment of eating the meat of the Pesach sacrifice: To eat the meat of the Pesach sacrifice on the fifteenth night of Nissan, according to the specifications of the verse, as it is stated (Exodus 12:8), “And they shall eat the meat on this night.”
מִשָּׁרְשֵׁי מִצְוָה זוֹ, מָה שֶׁכָּתַבְנוּ בִּשְׁחִיטָתוֹ (מצוה ה) כְּדֵי לִזְכֹּר הַנִּסִּים הַגְּדוֹלִים שֶׁעָשָׂה לָנוּ הָאֵל שֶׁהוֹצִיאָנוּ מֵעַבְדוּת. That which we wrote about its slaughtering (Sefer HaChinukh 5) is from the roots of this commandment — so as to remember the great miracles which God did for us when He took us out of slavery.
דִּינֵי הַמִּצְוָה, כַּמָּה חַיָּב כָּל אֶחָד לֶאֱכֹל מִמֶּנּוּ לְכָל הַפָּחוֹת, (פסחים סט, א) וְהַנִּמְנִין עָלָיו אֵיךְ יִתְנַהֲגוּ עַד שֶׁיֹּאכְלוּהוּ, שֶׁלֹּא לָצֵאת מִן הַחֲבוּרָה (שם סו, א במשנה) וְשֶׁלֹּא יִשְׁנוּ (שם קכ, א) וְיֶתֶר פְּרָטֶיהָ, מְבֹאָרִים בִּפְסָחִים (הלכות קרבן פסח פרק א'). The laws of this commandment — what is the minimum amount required to be eaten by each person (Pesachim 69a); how he should act before he eats it; that he should not leave his assemblage (Pesachim 66b in the Mishnah); that he should not sleep (Pesachim 120a); and the rest of its details — are [all] explained in Pesachim. (See Mishneh Torah, Laws of Paschal Offering 1.)
וְנוֹהֶגֶת בִּזְכָרִים וּבִנְקֵבוֹת, וְהָעוֹבֵר עָלֶיהָ בִּטֵּל עֲשֵׂה. וּכְלָל גָּדוֹל בְּכָל הַתּוֹרָה לְכָל שֶׁאוֹמֵר שֶׁיְּבַטֵּל מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁכּוֹפִין אוֹתוֹ בֵּית דִּין, אִם יֵשׁ כֹּחַ בְּיָדָם, עַד שֶׁיְּקַיְּמֶנָּה. (כתובות פו, א חולין קלב, ב) And [it] is practiced by males and females. One who transgresses it has negated a positive commandment. An important principle in the entire Torah about anyone who says that he will negate a positive commandment is that he is coerced by the court (a beit din) — if they have the power in their hands — until he fulfills it (Ketuvot 86a, Chullin 132b).