שֶׁלֹּא לִתֵּן שֶׁמֶן זַיִת בְּמִנְחַת חוֹטֵא – שֶׁלֹּא יָשִׂים הַכֹּהֵן שֶׁמֶן בְּמִנְחַת חוֹטֵא עָנִי, שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא ה יא) לֹא יָשִׂים עָלֶיהָ שֶׁמֶן. וְאַף עַל פִּי שֶׁבִּשְׁאָר מְנָחוֹת הָיוּ נוֹתְנִין שֶׁמֶן. וּמִפְּנֵי כֵן אָמַרְתִּי חוֹטֵא עָנִי, כִּי חוֹטֵא עָשִׁיר אֵינוֹ מֵבִיא מִנְחַת קֶמַח לְעוֹלָם, כִּי אִם קָרְבַּן בְּהֵמָה, כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בַּתּוֹרָה. To not place olive oil in the meal-offering of a sinner: That a priest not place oil in the meal-offering of a poor sinner, as it is stated (Leviticus 5:11), “he shall not place oil on it” — and even though they would put oil on other meal-offerings. And I said, “the meal-offering of a poor sinner,” because of [the following]: since a rich sinner never brings a meal-offering of flour, but rather a sacrifice of a beast, as is explicit in the Torah.
מִשָּׁרְשֵׁי הַמִּצְוָה. לְפִי שֶׁהַשֶּׁמֶן רֶמֶז לְמַעְלָה וְלִגְדֻלָּה, שֶׁאִם אַתָּה מְעָרְבוֹ בְּכָל מַשְׁקִים הוּא צָף עַל כֻּלָּן, וְהוּא דָּבָר חָשׁוּב מְאֹד, וְיָדוּעַ הוּא חֲשִׁיבוּת שֶׁמֶן הַטּוֹב, וְלָכֵן יִמְשְׁחוּ בּוֹ הַמִּתְחַנְּכִים לְמַעֲלַת מַלְכוּת אוֹ כְּהֻנָּה, עַל כֵּן אֵין רָאוּי לָתֵת מִמֶּנּוּ בְּמִנְחַת הַחוֹטֵא הַצָּרִיךְ לְהַרְאוֹת בְּעַצְמוֹ דְּאָגָה וְשִׁפְלוּת עַל שֶׁבָּא דְּבַר עֲבֵרָה בְּיָדוֹ. וְעוֹד נֹאמַר שֶׁהוּא לְחֶמְלַת הֶעָנִי שֶׁלֹּא לְהַטְרִיחוֹ יוֹתֵר מִדַּי לְהָבִיא שֶׁמֶן כִּי הַשֵּׁם בָּרוּךְ הוּא לֹא יַטְרִיחַ בְּרִיָּה. וּמִפְּנֵי זֶה גַּם כֵּן לֹא חִיְּבוּ רַק בִּמְעַט קֶמַח, שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְשׁוּם אָדָם אֲפִלּוּ בְּדַלֵּי דַּלּוּת בְּלֹא מְעַט קֶמַח. וְזֶה יַסְפִּיק לָנוּ גַּם עַל הַלְּבוֹנָה. It is from the roots of the commandment [that it is] because oil is a hint for stature and greatness — since if you mix it with any liquid, it floats above them all; and it is a very significant thing. And the significance of good oil is well-known — and therefore they would anoint those inaugurated to the stature of monarchy or priesthood with it. Hence it is not fit to place [some] of it in the meal-offering of the sinner who needs to show concern and lowliness about himself, that the matter of a sin came to his hand. And we can further say [it is] from compassion for the poor person, that he need not burden himself more than necessary to bring oil — as God, blessed be He, does not burden a creature. And because of this, it also obligated him only a little flour — as it is impossible for any person, even the most destitute of the destitute, [not to have] a little flour. And this will suffice for us also about the frankincense.
מִדִּינֵי הַמִּצְוָה. מֶה שֶׁפֵּרְשׁוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (מנחות עו ב) שֶׁמִּנְחַת חוֹטֵא הָיְתָה עִשָּׂרוֹן אֶחָד לֹא פָּחוֹת וְלֹא יוֹתֵר. וְכָל הַמְּנָחוֹת (שם נט א) הַקְּרֵבוֹת לְגַבֵּי מִזְבֵּחַ טְעוּנוֹת שֶׁמֶן וּלְבוֹנָה וְלֹג שֶׁמֶן לְכָל עִשָּׂרוֹן וְקֹמֶץ לְבוֹנָה לְכָל מִנְחָה, בֵּין שֶׁהָיְתָה עִשָּׂרוֹן אֶחָד אוֹ אֲפִלּוּ שִׁשִּׁים עִשָּׂרוֹן, אֲבָל יוֹתֵר מִשִּׁשִּׁים אֵין מְבִיאִין מִנְחָה אַחַת, חוּץ מִמִּנְחַת קְנָאוֹת וּמִנְחַת חוֹטֵא, שֶׁאֵין בָּהֶן שֶׁמֶן וּלְבוֹנָה, שֶׁנֶּאֱמַר לֹא יָשִׂים עָלֶיהָ שֶׁמֶן וְלֹא יִתֵּן עָלֶיהָ לְבֹנָה. וְיֶתֶר פְּרָטֶיהָ מְבֹאָרִים בִּמְנָחוֹת. From the laws of the commandment is that which they, may their memory be blessed, explained (Menachot 76b) that the meal-offering of a sinner was one issaron — not less and not more. And all of the meal-offerings (Menachot 59a) offered on top of the altar require oil and frankincense. And [it is] one log of oil for one issaron of flour, and one handful of frankincense for any meal-offering — whether it was one issaron or sixty issaron, but we do not bring one meal-offering from more than sixty issaron — except for the meal-offering of jealousy and the meal-offering of the sinner, in which there is no oil or frankincense; as it is stated, “he shall not place oil on it, nor shall he put frankincense on it.” And the rest of its details are elucidated in Menachot.
וְנוֹהֶגֶת בִּזְמַן הַבַּיִת בְּזִכְרֵי כְּהֻנָּה, כִּי לָהֶם הָעֲבוֹדָה. וְכֹהֵן הָעוֹבֵר עָלֶיהָ וְנָתַן שֶׁמֶן בְּמִנְחָה זוֹ שֶׁל חוֹטֵא עָנִי לוֹקֶה. And [it] is practiced at the time of the [Temple] by the males of the priesthood, as the service is theirs. And a priest that transgresses it and puts oil on this meal-offering of the poor sinner is lashed.