מִצְוַת אֲכִילַת מַצָּה – לֶאֱכֹל לֶחֶם מַצָּה בְּלֵיל חֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּנִיסָן הֶעָשׂוּי מִמִּין דָּגָן, (פסחים לה, א) שֶׁנֶּאֱמַר (שמות יב יח) בָּעֶרֶב תֹּאכְלוּ מַצּוֹת. וּפֵרוּשׁוֹ לֵיל חֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּנִיסָן בֵּין בִּזְמַן שֶׁיִּהְיֶה שָׁם פֶּסַח, אוֹ בִּזְמַן שֶׁלֹּא יִהְיֶה שָׁם. The commandment of eating matsah: To eat on the night of the fifteenth of Nissan matsah-bread that is made from a species of grain (Pesachim 35a), as it is stated (Exodus 12:18), “in the evening, you shall eat matsot.” And the understanding [of “evening”] is the night of the fifteenth of Nissan — whether it be at a time when the Pesach sacrifice is present or whether it be at a time that it is not present.
מִשָּׁרְשֵׁי מִצְוָה זוֹ, מָה שֶׁכָּתוּב בְּקָרְבַּן הַפֶּסַח. That which is written about the Pesach sacrifice (Sefer HaChinukh 5) is from the roots of this commandment.
דִּינֵי הַמִּצְוָה, כְּגוֹן שִׁמּוּר הַצָּרִיךְ לַמַּצּוֹת, (שם מ, א) וְעִנְיַן לִישָׁתָן, (שם מב, א) וּבְאֵיזֶה מַיִם נִלּוֹשׁוֹת, וְשִׁעוּר אֲכִילָתָן לְכָל הַפָּחוֹת, וְיֶתֶר פְּרָטֶיהָ, מְבֹאָרִים בְּפֶסַח רִאשׁוֹן (אורח חיים תנ"ג עד תס"ו) The laws of the commandment — for example, the guarding needed for the matsah (Pesachim 40a); the matter of their kneading (Pesachim 42a); with which water they are kneaded; the minimal amount of time for their eating; and the rest of its details — are elucidated in [the] first [section of] Pesach[im]. (See Tur, Orach Chaim 453-466.)
וְנוֹהֶגֶת בְּכָל מָקוֹם וּבְכָל זְמַן בִּזְכָרִים וּנְקֵבוֹת, וְהָעוֹבֵר עָלֶיהָ, בִּטֵּל עֲשֵׂה. וּכְבָר אָמַרְנוּ, שֶׁבֵּית דִּין כּוֹפִין עַל בִּטּוּל עֲשֵׂה. And it is practiced in every place and at all times by males and females. And one who transgresses it violates a positive commandment. And we have already said that the court enforces [observance, in the case of the] negation of a positive commandment.