העקר התשיעי. בהוראת בִּנְיַן פִּעֵל הַדָּגוּשׁ:
דע, כי הבנין השלישי הזה גם הוא אָב ונקרא פִּעֵל הַדָּגוּשׁ כי כן תמיד דגוש בו עי"ן הפעל והוא של ארבע מינים:
א. המין האחד הם הפעלים המיוחדים לו לבד ולא יכנסו בבנין הקל והוראתם בהוראת בנין הקל היוצא באחר כמו; דִבֵּר, מִהֵר, צִוָּה, ודומיהם:
ב. המין השני הם הפעלים הנמצאים בשני הבנינים אבל הם בבנין הקל עומדים כמו; שָׁכַן, הָלַךְ, ודומיהם.
ג. המין השלישי הם הפעלים הנמצאים גם כן בשני הבנינים והם בשניהם יוצאים ואין הפרש ביניהם רק שבפעל הם מורים על חוזק הפעולה והתמדתה יותר מבנין הקל כמו; שָׁלַח, וְשִׁלַּח, שָׁבַר, וְשִׁבַּר, ודומיהם:
ד. המין הרביעי הם הפעלים הנמצאים גם כן בשניהם והם בהם עומדים, וגם הם מורים בפעל על חוזק הפעולה יותר מבקל, כמו; וּשְׂעָרֵיךְ צִמֵּחַ (יחזקאל א), פִּתַּח הַסְּמָדַר (שיר השירים ז יג), שהם כמו פָּתַח, צָמַח, וחשובי המדקדקים אינם מודים שנמצאים עומדים בבנין פִּעֵל הדגוש כי לא הוסד זה הבנין רק לפעלים היוצאים לאומרים כִּי צִמֵּחַ וּפִתַּח הם מבנין פעל והחירק מקום קבוץ והוא כמו צִמֵּחַ, וּפִתַּח, כמו וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם, כמו וַיֻשַׂם.
ה. ודע כי לא יבא זה רק בפעלים הנגזרים מן השמות כאלו שזכרתי וכאשר אבאר עוד בפרק המינים ואף אין לך רשות לעשות כן בכל פעל הנגזר מהשם רק מה שנמצא מהם בפסוק והנח זה הבנין גם הוא הוליד ונקרא שמו בנין פֻּעַל: