העקר האחד עשר. בביאור הוראת בנין הִפְעִיל:
הבנין החמשי גם הוא אב ונקרא הִפְעִיל וגם הוא של ארבע מינים:
א. המין האחד הם הפעלים אשר הם עומדים בבנין הקל וזה הבנין יוציאם לְשֵׁנִי כמו; קם, והקים, ירד, והוריד, ולזאת הסבה הוסד זה הבנין ולכן הוא בא לרוב בגזרת נחי העין אשר שם משכן הפעלים העומדים לרוב כמו שכתבתי בעקר ששי ויבא גם מעטים בפעלים השלמים כגון; מן שָׁכַב, רָכַב, תאמר הִשְׁכִּיב, הִרְכִּיב כלם יוצאים לשני:
ב. המין השני כשבנין הקל הוא יוצא לשני אז הבנין הזה יוצאים לשלישי כמו מן שרש אָכַל שהוא יוצא לשני נאמר הֶאֱכִיל שהוא יוצא לשלישי, והמשל הַמַּאֲכִילְךָ מָן, הרי כאן שלשה גופים הקב"ה מַאֲכִיל, וישראל אוֹכֵל, והמן אָכוּל:
ג. המין השלישי הם הפעלים אשר לא נמצאו בבנין הקל כמו; הִשְׁכִּים, הִשְׁלִיךְ, ודומיהם, והוראתם כהוראתו כמו שיתבאר בסוף עקר י"ג:
ד. המין הרביעי הם הפעלים שהם עומדים בבנין הקל וגם בזה הבנין כמו וּפַרְעֹה הִקְרִיב (שמות י״ד:י׳), וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם (בראשית י״ב:ח׳), שהם כמו; קָרַב, וְעָתַק, ואמר רא"ע שחסר מהם הפעול וּפַרְעֹה הִקְרִיב, חסר מַחֲנֵיהוּ, וכן מן וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם, חסר אָהֳלוֹ וכן בשאר מקומות, ונמצאים פעלים בזה הבנין שהם במקום אחר יוצאים כמו; הֶחֱפִּיר לְבָנוֹן קָמַל (ישעיהו ל״ג:ט׳), עומד. יַבְאִישׁ וְיַחְפִּיר (משלי י׳:כ״ב׳:כ״ב״ג:ה׳), יוצא. וְכֵן אֶת הָעִיר לֹא הִרְחִיקוּ (בראשית מ״ד:ד׳), עומד. הִרְחִיק מִמֶּנּוּ אֶת פְּשָׁעֵינוּ (תהלים קט), יוצא. וכן כִּי יַעֲשִׁיר אִישׁ (תהילים מ״ט:י״ז), עומד. בִּרְכַּת יְיָ הִיא תַּעֲשִׁיר (משלי י) יוצא. והנה גם זה הבנין הוליד בן ונקרא שמו בנין הפעיל: