מעמד ליום שני Ma'amud for Monday
תורה (בראשית א) Torah (Bereshit 1:6-8)
(ו) וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים יְהִ֥י רָקִ֖יעַ בְּת֣וֹךְ הַמָּ֑יִם וִיהִ֣י מַבְדִּ֔יל בֵּ֥ין מַ֖יִם לָמָֽיִם: (ז) וַיַּ֣עַשׂ אֱלֹהִים֮ אֶת-הָרָקִיעַ֒ וַיַּבְדֵּ֗ל בֵּ֤ין הַמַּ֙יִם֙ אֲשֶׁר֙ מִתַּ֣חַת לָרָקִ֔יעַ וּבֵ֣ין הַמַּ֔יִם אֲשֶׁ֖ר מֵעַ֣ל לָרָקִ֑יעַ וַֽיְהִי-כֵֽן: (ח) וַיִּקְרָ֧א אֱלֹהִ֛ים לָֽרָקִ֖יעַ שָׁמָ֑יִם וַֽיְהִי-עֶ֥רֶב וַֽיְהִי-בֹ֖קֶר י֥וֹם שֵׁנִֽי: פ
נביאים (ישעיה מב) Prophets (Isaiah 42:10-16)
(י) שִׁ֤ירוּ לַֽיהוָה֙ שִׁ֣יר חָדָ֔שׁ תְּהִלָּת֖וֹ מִקְצֵ֣ה הָאָ֑רֶץ יוֹרְדֵ֤י הַיָּם֙ וּמְלֹא֔וֹ אִיִּ֖ים וְיֹשְׁבֵיהֶֽם: (יא) יִשְׂא֤וּ מִדְבָּר֙ וְעָרָ֔יו חֲצֵרִ֖ים תֵּשֵׁ֣ב קֵדָ֑ר יָרֹ֙נּוּ֙ יֹ֣שְׁבֵי סֶ֔לַע מֵרֹ֥אשׁ הָרִ֖ים יִצְוָֽחוּ: (יב) יָשִׂ֥ימוּ לַֽיהוָ֖ה כָּב֑וֹד וּתְהִלָּת֖וֹ בָּאִיִּ֥ים יַגִּֽידוּ: (יג) יְהוָה֙ כַּגִּבּ֣וֹר יֵצֵ֔א כְּאִ֥ישׁ מִלְחָמ֖וֹת יָעִ֣יר קִנְאָ֑ה יָרִ֙יעַ֙ אַף-יַצְרִ֔יחַ עַל-אֹיְבָ֖יו יִתְגַּבָּֽר: (יד) הֶחֱשֵׁ֙יתִי֙ מֵֽעוֹלָ֔ם אַחֲרִ֖ישׁ אֶתְאַפָּ֑ק כַּיּוֹלֵדָ֣ה אֶפְעֶ֔ה אֶשֹּׁ֥ם וְאֶשְׁאַ֖ף יָֽחַד: (טו) אַחֲרִ֤יב הָרִים֙ וּגְבָע֔וֹת וְכָל-עֶשְׂבָּ֖ם אוֹבִ֑ישׁ וְשַׂמְתִּ֤י נְהָרוֹת֙ לָֽאִיִּ֔ים וַאֲגַמִּ֖ים אוֹבִֽישׁ: (טז) וְהוֹלַכְתִּ֣י עִוְרִ֗ים בְּדֶ֙רֶךְ֙ לֹ֣א יָדָ֔עוּ בִּנְתִיב֥וֹת לֹֽא-יָדְע֖וּ אַדְרִיכֵ֑ם אָשִׂים֩ מַחְשָׁ֨ךְ לִפְנֵיהֶ֜ם לָא֗וֹר וּמַֽעֲקַשִּׁים֙ לְמִישׁ֔וֹר אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים עֲשִׂיתִ֖ם וְלֹ֥א עֲזַבְתִּֽים:
מח (א) שִׁ֥יר מִ֝זְמוֹר לִבְנֵי-קֹֽרַח: (ב) גָּ֘ד֤וֹל יְהוָ֣ה וּמְהֻלָּ֣ל מְאֹ֑ד בְּעִ֥יר אֱ֝לֹהֵ֗ינוּ הַר-קָדְשֽׁוֹ: (ג) יְפֵ֥ה נוֹף֮ מְשׂ֪וֹשׂ כָּל-הָ֫אָ֥רֶץ הַר-צִ֭יּוֹן יַרְכְּתֵ֣י צָפ֑וֹן קִ֝רְיַ֗ת מֶ֣לֶךְ רָֽב: (ד) אֱלֹהִ֥ים בְּאַרְמְנוֹתֶ֗יהָ נוֹדַ֥ע לְמִשְׂגָּֽב: (ה) כִּֽי-הִנֵּ֣ה הַ֭מְּלָכִים נֽוֹעֲד֑וּ עָבְר֥וּ יַחְדָּֽו: (ו) הֵ֣מָּה רָ֭אוּ כֵּ֣ן תָּמָ֑הוּ נִבְהֲל֥וּ נֶחְפָּֽזוּ: (ז) רְ֭עָדָה אֲחָזָ֣תַם שָׁ֑ם חִ֝֗יל כַּיּוֹלֵֽדָה: (ח) בְּר֥וּחַ קָדִ֑ים תְּ֝שַׁבֵּ֗ר אֳנִיּ֥וֹת תַּרְשִֽׁישׁ: (ט) כַּאֲשֶׁ֤ר שָׁמַ֨עְנוּ | כֵּ֤ן רָאִ֗ינוּ בְּעִיר-יְהוָ֣ה צְ֭בָאוֹת בְּעִ֣יר אֱלֹהֵ֑ינוּ אֱלֹ֘הִ֤ים יְכוֹנְנֶ֖הָ עַד-עוֹלָ֣ם סֶֽלָה: (י) דִּמִּ֣ינוּ אֱלֹהִ֣ים חַסְדֶּ֑ךָ בְּ֝קֶ֗רֶב הֵיכָלֶֽךָ: (יא) כְּשִׁמְךָ֤ אֱלֹהִ֗ים כֵּ֣ן תְּ֭הִלָּתְךָ עַל-קַצְוֵי-אֶ֑רֶץ צֶ֝֗דֶק מָלְאָ֥ה יְמִינֶֽךָ: (יב) יִשְׂמַ֤ח | הַר-צִיּ֗וֹן תָּ֭גֵלְנָה בְּנ֣וֹת יְהוּדָ֑ה לְ֝מַ֗עַן מִשְׁפָּטֶֽיךָ: (יג) סֹ֣בּוּ צִ֭יּוֹן וְהַקִּיפ֑וּהָ סִ֝פְר֗וּ מִגְדָּלֶֽיהָ: (יד) שִׁ֤יתוּ לִבְּכֶ֨ם | לְֽחֵילָ֗ה פַּסְּג֥וּ אַרְמְנוֹתֶ֑יהָ לְמַ֥עַן תְּ֝סַפְּר֗וּ לְד֣וֹר אַחֲרֽוֹן: (טו) כִּ֤י זֶ֨ה | אֱלֹהִ֣ים אֱ֭לֹהֵינוּ עוֹלָ֣ם וָעֶ֑ד ה֖וּא יְנַהֲגֵ֣נוּ עַל-מֽוּת:
תורה (דברים לב) Torah (Deuteronomy 32:7-12)
(ז) זְכֹר֙ יְמ֣וֹת עוֹלָ֔ם בִּ֖ינוּ שְׁנ֣וֹת דּוֹר-וָד֑וֹר שְׁאַ֤ל אָבִ֙יךָ֙ וְיַגֵּ֔דְךָ זְקֵנֶ֖יךָ וְיֹ֥אמְרוּ לָֽךְ: (ח) בְּהַנְחֵ֤ל עֶלְיוֹן֙ גּוֹיִ֔ם בְּהַפְרִיד֖וֹ בְּנֵ֣י אָדָ֑ם יַצֵּב֙ גְּבֻלֹ֣ת עַמִּ֔ים לְמִסְפַּ֖ר בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל: (ט) כִּ֛י חֵ֥לֶק יְהוָֹ֖ה עַמּ֑וֹ יַעֲקֹ֖ב חֶ֥בֶל נַחֲלָתֽוֹ: (י) יִמְצָאֵ֙הוּ֙ בְּאֶ֣רֶץ מִדְבָּ֔ר וּבְתֹ֖הוּ יְלֵ֣ל יְשִׁמֹ֑ן יְסֹֽבְבֶ֙נְהוּ֙ יְב֣וֹנְנֵ֔הוּ יִצְּרֶ֖נְהוּ כְּאִישׁ֥וֹן עֵינֽוֹ: (יא) כְּנֶ֙שֶׁר֙ יָעִ֣יר קִנּ֔וֹ עַל-גּוֹזָלָ֖יו יְרַחֵ֑ף יִפְרֹ֤שׂ כְּנָפָיו֙ יִקָּחֵ֔הוּ יִשָּׂאֵ֖הוּ עַל-אֶבְרָתֽוֹ: (יב) יְהוָ֖ה בָּדָ֣ד יַנְחֶ֑נּוּ וְאֵ֥ין עִמּ֖וֹ אֵ֥ל נֵכָֽר:
משנה (תמיד פ''ב) Mishnah (Tamid)
(א) רָאוּהוּ אֶחָיו שֶׁיָּרַד וְהֵם רָצִים וּבָאִים. מִהֲרוּ וְקִדְּשׁוּ יְדֵיהֶם וְרַגְלֵיהֶם מִן הַכִּיּוֹר. נָטְלוּ אֶת הַמַּגְרֵפוֹת וְאֶת הַצִנּוֹרוֹת. וְעָלוּ לְרֹאשׁ הַמִּזְבֵּחַ. הָאֵבָרִים וְהַפְּדָרִים שֶׁלֹּא נִתְאַכְּלוּ מִבָּעֶרֶב סוֹנְקִין אוֹתָם לִצְדָדֵי הַמִּזְבֵּחַ. וְאִם אֵין הַצְדָדִין מַחֲזִיקִים אוֹתָם סוֹדְרִין אוֹתָם בַּסּוֹבֵב עַל הַכֶּבֶשׁ: (ב) הֵחֵלּוּ מַעֲלִין בָּאֵפֶר עַל גַּבֵּי הַתַּפּוּחַ וְתַפּוּחַ הָיָה בְּאֶמְצַע הַמִּזְבֵּחַ. פְּעָמִים שֶׁהָיוּ עָלָיו כִּשְׁלשׁ מֵאוֹת כּוֹר וּבִרְגָלִים לֹא הָיוּ מְדַשְּׁנִין אוֹתוֹ מִפְּנֵי שֶׁהוּא נוֹי לַמִּזְבֵּחַ. מִיָּמָיו לֹא נִתְעַצֵל הַכֹּהֵן מִלְּהוֹצִיא אֶת הַדָּשֶׁן: (ג) הֵחֵלּוּ מַעֲלִין בִּגְזָרִין לְסַדֵּר אֶת הַמַּעֲרָכָה. וְכִי כָל הָעֵצִים כְּשֵׁרִים לְמַעֲרָכָה. הֵן. כָּל הָעֵצִים כְּשֵׁרִים לְמַעֲרָכָה. חוּץ מִשֶּׁל גֶּפֶן וְשֶׁל זַיִת. אֲבָל בָּאֵלּוּ הָיוּ רְגִילִין. בְּמֻרְבִּיּוֹת שֶׁל תְּאֵנָה וְשֶׁל אֱגוֹז וְשֶׁל עֵץ שָׁמֶן: (ד) סִדֵּר אֶת הַמַּעֲרָכָה גְדוֹלָה מִזְרָחָה. וַחֲזִיתָהּ מִזְרָחָה וְרָאשֵׁי הַגְּזָרִין הַפְּנִימִים הָיוּ נוֹגְעִים בַּתַּפּוּחַ. וְרֶוַח הָיָה בֵּין הַגְּזָרִין שֶׁהָיוּ מַצִיתִין אֶת הָאֲלִיתָא מִשָּׁם: (ה) בֵּרְרוּ מִשָּׁם עֲצֵי תְאֵנָה יָפִים לְסַדֵּר אֶת הַמַּעֲרָכָה הַשְּׁנִיָּה לִקְטֹרֶת מִכְּנֶגֶד קֶרֶן מַעֲרָבִית דְּרוֹמִית. מָשׁוּךְ מִן הַקֶּרֶן כְּלַפֵּי צָפוֹן אַרְבַּע אַמּוֹת. בָּעֹמֶד חֲמֵשׁ סְאִין גֶּחָלִים. וּבַשַּׁבָּת בָּעֹמֶד שְׁמוֹנַת סְאִין גֶּחָלִים שֶׁשָּׁם הָיוּ נוֹתְנִין שְׁנֵי בָזִיכֵי לְבוֹנָה שֶׁל לֶחֶם הַפָּנִים. הָאֵבָרִים וְהַפְּדָרִים שֶׁלֹּא נִתְאַכְּלוּ מִבָּעֶרֶב מַחֲזִירִין אוֹתָן לְמַעֲרָכָה. וְהִצִיתוּ שְׁתֵּי הַמַּעֲרָכוֹת בָּאֵשׁ וְיָרְדוּ וּבָאוּ לָהֶם לְלִשְׁכַּת הַגָּזִית:
זרעים. משנה (ברכות נ''ד) Mishnah Zeraim (Brachot)
חַיָּב אָדָם לְבָרֵךְ עַל הָרָעָה כְּשֵׁם שֶׁמְּבָרֵךְ עַל הַטּוֹבָה שֶׁנֶּאֱמַר וְאָהַבְתָּ אֵת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ. בְּכָל לְבָבְךָ בִּשְׁנֵי יְצָרֶיךָ בְּיֵצֶר טוֹב וּבְיֵצֶר הָרָע. וּבְכָל נַפְשְׁךָ אֲפִילוּ הוּא נוֹטֵל אֶת נַפְשֶׁךָ. וּבְכָל מְאֹדֶךָ בְּכָל מָמוֹנֶךָ. דָּבָר אַחֵר וּבְכָל מְאֹדֶךָ בְּכָל מִדָּה וּמִדָּה שֶׁהוּא מוֹדֵד לָךְ הֱוֵי מוֹדֶה לוֹ:
גמרא (שם ס''א) Gemara (Brachot)
תָּנוּ רַבָּנָן פַּעַם אַחַת גָּזְרָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה שֶׁלֹּא יַעַסְקוּ יִשְׂרָאֵל בַּתּוֹרָה. בָּא פָּפוֹס בֶּן יְהוּדָה וּמְצָאוֹ לְרַבִּי עֲקִיבָא שֶׁהָיָה מַקְהִיל קְהִלּוֹת בָּרַבִּים וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה. אָמַר לוֹ. עֲקִיבָא אִי אַתָּה מִתְיָרֵא מִפְּנֵי אֻמָּה זוֹ. אָמַר לוֹ אֶמְשׁוֹל לְךָ מָשָׁל לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה לְשׁוּעָל שֶׁהָיָה מְהַלֵּךְ עַל שְׂפַת הַנָּהָר וְרָאָה דָגִים שֶׁהָיוּ רָצִים לְכַאן וּלְכַאן. אָמַר לָהֶם מִפְּנֵי מַה אַתֶּם רָצִים. אָמְרוּ לוֹ. מִפְּנֵי הָרְשָׁתוֹת שֶׁמְּבִיאִים עָלֵינוּ בְּנֵי אָדָם. אָמַר לָהֶם רְצוֹנְכֶם שֶׁתַּעֲלוּ לַיַּבָּשָׁה וְנָדוּר אֲנִי וְאַתֶּם כְּשֵׁם שֶׁדָּרוּ אֲבוֹתַי עִם אֲבוֹתֵיכֶם. אָמְרוּ לוֹ אַתָּה הוּא שֶׁאוֹמְרִים עָלֶיךָ פִּקֵחַ שֶׁבְּחַיּוֹת לֹא פִקִּחַ אַתָּה אֶלָּא טִפֵּשׁ אַתָּה. וּמַה בִּמְקוֹם חַיּוּתֵנוּ אָנוּ מִתְיָרְאִין. בִּמְקוֹם מִיתָתֵנוּ עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה. אַף אָנוּ בִּזְמַן שֶׁאָנוּ עוֹסְקִין בַּתּוֹרָה דִּכְתִיב בָּהּ כִּי הוּא חָיְיִךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ כַּךְ אָנוּ מִתְיָרְאִין. כְּשֶׁאָנוּ פוֹסְקִין מִדִּבְרֵי תוֹרָה. עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה. לֹא הָיוּ יָמִים מוּעָטִים עַד שֶׁתָּפְשׂוּ לְרַבִּי עֲקִיבָא וְחָבְשׁוּהוּ בְּבֵית הָאֲסוּרִים וְתָפְשׂוּ לְפָפוֹס בֶּן יְהוּדָה וְחָבְשׁוּהוּ אֶצְלוֹ. אָמַר לוֹ. פָּפוֹס מִי הֶבִיאֲךָ לְכַאן. אָמַר לוֹ אַשְׁרֶיךָ רַבִּי עֲקִיבָא שֶׁנִּתְפַּשְׂתָּ עַל דִּבְרֵי תוֹרָה וְאוֹי לוֹ לְפָפוֹס שֶׁנִּתְפַּשׂ עַל דְּבָרִים בְּטֵלִים. אָמְרוּ. בְּשָׁעָה שֶׁהוֹצִיאוּ לְרַבִּי עֲקִיבָא לַהֲרִיגָה זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע הָיָה. וְהָיוּ סוֹרְקִין אֶת בְּשָׂרוֹ בְּמַסְרְקוֹת שֶׁל בַּרְזֶל וְהָיָה מְקַבֵּל עָלָיו עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם בְּאַהֲבָה. אָמְרוּ לוֹ תַלְמִידָיו. רַבֵּינוּ עַד כַּאן. אָמַר לָהֶם כָּל יָמַי הָיִיתִי מִצְטָעֵר עַל פָּסוּק זֶה וּבְכָל נַפְשְׁךָ אֲפִילוּ הוּא נוֹטֵל אֶת נַפְשְׁךָ. אָמַרְתִּי מָתַי יָבֹא לְיָדִי וַאֲקַיְּמֶנּוּ. וְעַכְשָׁו שֶׁבָּא לְיָדִי לֹא אֲקַיְּמֶנּוּ. הָיָה מַאֲרִיךְ בְּאֶחָד עַד שֶׁיָּצְתָה נִשְׁמָתוֹ בְּאֶחָד. יָצְתָה בַּת קוֹל מִן הַשָּׁמַיִם וְאָמְרָה. אַשְׁרֶיךָ רַבִּי עֲקִיבָא שֶׁיָצְתָה נִשְׁמָתְךָ בְּאֶחָד. אָמְרוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם זוֹ תוֹרָה וְזוֹ שְׂכָרָהּ. מִמְתִים יָדְךָ יְהֹוָה מִמְתִים מֵחֶלֶד. אָמַר לָהֶם חֶלְקָם בַּחַיִּים. יָצְתָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה אַשְׁרֶיךָ רַבִּי עֲקִיבָא שָׁאַתָּה מְזֻמָּן לְחַיִּיִ הָעוֹלָם הַבָּא:
מועד. משנה (יומא מ''א) Mishnah Moed (Yoma)
בָּא לוֹ אֵצֶל פָּרוֹ שְׁנִיָּה וְסוֹמֵךְ שְׁתֵּי יָדָיו עָלָיו וּמִתְוַדֶּה. וְכַךְ הָיָה אוֹמֵר. אָנָּא הַשֵּׁם. חָטָאתִי עָוִיתִי פָּשַׁעְתִּי לְפָנֶיךָ אֲנִי וּבֵיתִי וּבְנֵי אַהֲרֹן עַם קְדוֹשֶׁךָ. אָנָּא בַשֵּׁם כַּפֶּר נָא לַחֲטָאִים וְלַעֲוֹנוֹת וְלַפְּשָׁעִים שֶׁחָטָאתִי וְשֶׁעָוִיתִי וְשֶׁפָּשַׁעְתִּי לְפָנֶיךָ אֲנִי וּבֵיתִי וּבְנֵי אַהֲרֹן עַם קְדוֹשֶׁךָ כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת משֶׁה עַבְדֶּךָ כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי יְהֹוָה תִּטְהָרוּ: וְהֵם עוֹנִים אַחֲרָיו בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:
גמרא (סוכה מ''ט) Gemara (Sukkot)
תָּנוּ רַבָּנָן בִּשְׁלשָׁה דְבָרִים גְּדוֹלָה גְמִילוּת חֲסָדִים יוֹתֵר מִן הַצְדָקָה. צְדָקָה בְּמָמוֹנוֹ. וּגְמִילוּת חֲסָדִים בֵּין בְּגוּפוֹ בֵּין בְּמָמוֹנוֹ. צְדָקָה לָעֲנִיִּים. גְּמִילוּת חֲסָדִים בֵּין לָעֲנִיִּים בֵּין לָעֲשִׁירִים. צְדָקָה לְחַיִּים. גְּמִילוּת חֲסָדִים בֵּין לְחַיִּים בֵּין לְמֵתִים:
נשים. משנה (קדושין ספ''א) Mishnah Nashim (Kiddushin)
כָּל הָעוֹשֶׂה מִצְוָה אַחַת מְטִיבִין לוֹ וּמַאֲרִיכִין לוֹ יָמָיו וְנוֹחֵל אֶת הָאָרֶץ. וְכָל שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה מִצְוָה אַחַת אֵין מְטִיבִין לוֹ וְאֵין מַאֲרִיכִין לוֹ יָמָיו וְאֵינוֹ נוֹחֵל אֶת הָאָרֶץ: כָּל שֶׁיֶּשְׁנוֹ בְּמִקְרָא וּבְמִשְׁנָה וּבְדֶרֶךְ אֶרֶץ. לֹא בִמְהֵרָה הוּא חוֹטֵא שֶׁנֶּאֱמַר וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק. וְכָל שֶׁאֵינוֹ לֹא בְמִקְרָא וְלֹא בְמִשְׁנָה וְלֹא בְדֶרֶךְ אֶרֶץ אֵינוֹ מִן הַיִּשּׁוּב:
גמרא (כתובות ה') Gemara (Ketubot)
תָּנָא דְבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל מִפְּנֵי מַה אֹזֶן כֻּלָּהּ קָשָׁה וְאַלְיָה שֶׁלָּהּ רַכָּה. מִפְּנֵי שֶׁאִם יִשְׁמַע אָדָם דָּבָר שֶׁאֵינוּ הָגוּן יָכוֹף אַלְיָה לְתוֹכָהּ: תָּנוּ רַבָּנָן אַל יַשְׁמִיעַ אָדָם לְאָזְנָיו דְּבָרִים בְּטֵלִים מִפְּנֵי שֶׁהָאֹזֶן נִכְוֵית תְּחִלָּה לָאֵבָרִים:
נזיקין. משנה (סוף מסכת מכות) Mishnah Nezikin (end of Makkot)
רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר רַבִּי אוֹמֵר הֲרֵי הוּא אוֹמֵר רַק חֲזַק לְבִלְתִּי אֲכֹל הַדָּם כִּי הַדָּם הוּא הַנָּפֶשׁ. וְאוֹמֵר לֹא תֹּאכְלֶנּוּ לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ כִּי תַעֲשֶׂה הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהֹוָה. וּמַה אִם הַדָּם שֶׁנַּפְשׁוֹ שֶׁל אָדָם קָצָה מִמֶּנּוּ. הַפּוֹרֵשׁ מִמֶּנּוּ מְקַבֵּל שָׂכָר. גָּזֵל וַעֲרָיוֹת שֶׁנַּפְשׁוֹ שֶׁל אָדָם מִתְאַוָּה לָהֶם וּמְחַמְּדָתָן. הַפּוֹרֵשׁ מֵהֶם עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁיְּזַכֶּה לוֹ וּלְדוֹרוֹתָיו וּלְדוֹרוֹת דּוֹרוֹתָיו עַד סוֹף כָּל הַדּוֹרוֹת:
גמרא (בבא בתרא י') Gemara (Baba Batra)
תַּנְיָא רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר גְּדוֹלָה צְדָקָה שֶׁמְּקָרֶבֶת אֶת הַגְּאֻלָּה. שֶׁנֶּאֱמַר כֹּה אָמַר יְהֹוָה שִׁמְרוּ מִשְׁפָּט וַעֲשׂוּ צְדָקָה כִּי קְרוֹבָה יְשׁוּעָתִי לָבוֹא וְצִדְקָתִי לְהִגָּלוֹת: הוּא הָיָה אוֹמֵר עֲשָׂרָה דְּבָרִים קָשִׁים נִבְרְאוּ בָּעוֹלָם. הַר קָשֶׁה בַּרְזֶל מְחַתְּכוֹ. בַּרְזֶל קָשֶׁה אֵשׁ מְפַעְפְּעוֹ. אֵשׁ קָשֶׁה מַיִם מְכַבִּים אוֹתוֹ. מַיִם קָשִׁים עָבִים סוֹבְלִין אוֹתָן. עָבִים קָשִׁים רוּחַ מְפַזְּרָתָן. רוּחַ קָשֶׁה גּוּף סוֹבְלוֹ. גּוּף קָשֶׁה פַּחַד שׁוֹבְרוֹ. פַּחַד קָשֶׁה יַיִן מְפִיגוֹ. יַיִן קָשֶׁה שֵׁנָה מְפַכְּחָתוֹ. וּמִיתָה קָשָׁה מִכֻּלָּם. וּצְדָקָה מַצֶלֶת מִן הַמִּיתָה שֶׁנֱאֱמַר וּצְדָקָה תַּצִיל מִמָּוֶת:
קדשים. משנה (מנחות ק''י) Mishnah Kodshim (Menachot)
נֶאֱמַר בְּעוֹלַת בְּהֵמָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחוֹחַ וּבְעוֹלַת הָעוֹף אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ. וּבְמִנְחָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לוֹמַר לָךְ אֶחָד הַמַּרְבֶּה וְאֶחָד הַמַּמְעִיט וּבִלְבָד שֶׁיְּכַוֵּן לִבּוֹ לַשָּׁמָיִם:
גמרא (שם) Gemara (Kodashim Menachot)
תַּנְיָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן עַזַּאי בּוֹא וּרְאֵה מַה כְּתִיב בְּפָרָשַׁת קָרְבָּנוֹת. שֶׁלֹּא נֶאֱמַר בָּהֵן לֹא אֵל וְלֹא אֱלֹהִים אֶלָּא לַיהֹוָה שֶׁלֹּא לִתֵּן פִּתְחוֹן פֶּה לְבַעַל הַדִּין לַחֲלוֹק: (שם) אָמַר רַבִּי יִצְחָק מַאי דִּכְתִיב זֹאת תּוֹרַת הַחַטָּאת וְזֹאת תּוֹרַת הָאָשָׁם. כָּל הָעוֹסֵק בְּתוֹרַת חַטָּאת כְּאִלּוּ הִקְרִיב חַטָּאת. וְכָל הָעוֹסֵק בְּתוֹרַת אָשָׁם כְּאִלּוּ הִקְרִיב אָשָׁם:
טהרות. משנה (אהלות סוף פ''א) Mishnah Taharot (end of Ohalot)
הָאֵבָרִים אֵין לָהֶם שִׁיעוּר. אֲפִילוּ פָּחוֹת מִכַּזַּיִת מִן הַמֵּת. וּפָחוֹת מִכַּזַּיִת מִן הַנְּבֵלָה. וּפָחוֹת מִכַּעֲדָשָׁה מִן הַשֶּׁרֶץ מְטַמְּאִין טֻמְאָתָן: מָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה אֵבָרִים בָּאָדָם. שְׁלשִׁים בְּפִסַּת הָרֶגֶל. שִׁשָּׁה בְּכָל אֶצְבַּע. עֲשָׂרָה בְּקַרְסוֹל. שְׁנַיִם בְּשׁוֹק. חֲמִשָּׁה בְּאַרְכֻּבָה. אֶחָד בְּיָרֵךְ. וּשְׁלשָׁה בְּקֵטְלִית. וְאַחַד עָשָׂר צְלָעוֹת. שְׁלשִׁים בְּפִסַּת הַיָּד. שִׁשָּׁה בְּכָל אֶצְבַּע. שְׁנַיִם בְּקָנֶה וּשְׁנַיִם בְּמַרְפֵּק. אֶחָד בִּזְרוֹעַ. וְאַרְבָּעָה בְּכָתֵף. מֵאָה וְאֶחָד מִזֶּה. וּמֵאָה וְאֶחָד מִזֶּה. וּשְׁמוֹנָה עָשָׂר חוּלְיוֹת שֶׁבַּשֶּׁדְרָה. תִּשְׁעָה בְּרֹאשׁ. וּשְׁמוֹנָה בְּצַוָּאר. שִׁשָּׁה בְּמַפְתֵּחַ שֶׁל לֵב. וַחֲמִשָּׁה בִּנְקָבָיו. כָּל אֶחָד וְאֶחָד מְטַמֵּא בְּמַגָּע וּבְמַשָּׂא וּבְאֹהֶל. אֵימָתַי בִּזְמַן שֶׁיֵּשׁ עֲלֵיהֶם בָּשָׂר כָּרָאוּי. וְאִם אֵין עֲלֵיהֶם בָּשָׂר כָּרָאוּי מְטַמְּאִין בְּמַגָּע וּבְמַשָּׂא וְאֵינָם מְטַמְּאִין בָּאֹהֶל:
גמרא (נדה מ''ה) Gemara (Niddah)
רֵישׁ לָקִישׁ מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן מְנַסְיָא אוֹמֵר כְּתִיב וַיִּבֶן יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הַצֵלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם לְאִשָּׁה וַיְבִיאֶהָ אֶל הָאָדָם מְלַמֵּד שֶׁקִּלְּעָהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְחַוָּה וְהֵבִיאָהּ אֵצֶל אָדָם הָרִאשׁוֹן שֶׁכֵּן בִּכְרַכֵּי הַיָּם קוֹרִין לְקִלְעָתָא בִּנְיָתָא:
ואח''כ אומרים עשרת הדברות ופרשת העקידה וכו' כמ''ש ביום ראשון עד הבקשה: After this recite the Aseret Dibburim, the Binding of Yitzchak, etc, then the supplication for Monday
בקשה ליום שני Supplication for Monday
וכשאין אומרים תחנון אין לאמרה: And when there is not tachnun, this supplication is likewise not recited
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי שֶׁתְּכַפֶּר לִי עַל כָּל פְּשָׁעַי וְתִמְחָל לִי עַל כָּל עֲוֹנוֹתַי. כִּי רַבּוּ מְשׁוּבוֹתַי. לְךָ חָטָאתִי עָוִיתִי וּפָשַׁעְתִּי צָרַרְתִּי קִשִּׁיתִי עֹרֶף. סַרְתִּי מִמִּצְוֹתֶיךָ וּמִמִּשְׁפָּטֶיךָ הַטּוֹבִים וְלֹא שָׁוָה לִי. אָנָּא יְהֹוָה אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי קַבְּלֵנִי בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ וַעֲשֵׂה לְמַעַנְךָ אִם לֹא לְמַעֲנִי. וּרְצֵה תְשׁוּבָתִי וְנַקִּנִי מִשְּׁגִיאוֹת וּמִנִּסְתָּרוֹת וְאֶהְיֶה מִן הַשָּׁבִים אֵלֶיךָ בְּכָל לֵב אֲשֶׁר לְחַטָּאתָם לֹא תִזְכֹּר עוֹד: וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי שֶׁתַּצִילֵנִי מִיֵּצֶר הָרָע וּמִכָּל צָרָה וְצוּקָה: וּתְכוֹנֵן מַעֲשֵׂה יָדַי וּתְרַפֵּא אֶת מַכּוֹתַי וְאֶת מַכְאוֹבַי וְלֹא יִשָּׁמַע בְּכִי וּזְעָקָה בְּבֵיתִי וְלֹא שׁוֹד וָשֶׁבֶר בִּגְבוּלִי. וְאֶהְיֶה מִן יְרֵאֶיךָ וּמֵעוֹשֵׂי רְצוֹנֶךָ. וְתַשְׂכִּילֵנִי שֵׂכֶל טוֹב מִלְּפָנֶיךָ לְמַעַן אַשְׂכִּיל בְּכֹל אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה וּבְכֹל אֲשֶׁר אֶפְנֶה שָׁם עַד הַיּוֹם אֲשֶׁר תַּאַסְפֵנִי אֵלֶיךָ וְתוֹצִיאֵנִי מִשָּׁלוֹם אֶל שָׁלוֹם. וְאֶמְצָא חֵן וָחֶסֶד בְּעֵינֶיךָ וּבְעֵינֵי כָל רוֹאָי: אֲדֹנָי שְׁמָעָה אֲדֹנָי סְלָחָה אֲדֹנָי הַקְשִׁיבָה וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר לְמַעַנְךָ אֱלֹהַי כִּי שִׁמְךָ נִקְרָא עַל עִירְךָ וְעַל עַמֶּךָ: אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיְיִנָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי: וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת כָּל פֶּה: בָּרוּךְ אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה:
בקשה אחרת מעין יצירת היום על דרך הקבלה: Supplication dealing with the creations of this day from the path of Kabbalah
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי אֲדוֹן הַכֹּל וְשַׁלִּיט בְּעוֹלָמֶךָ. וְהִבְדַּלְתָּ לְכִסְאֲךָ הַמַּיִם הָעֶלְיוֹנִים בְּיוֹם זֶה. כֵּן בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים תַּבְדִּילֵנוּ וְאֶת כָּל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל מִכָּל חֵטְא וְעָוֹן וְאַשְׁמָה וּלְכָל חֶבְרָתֵנוּ. וְתַבְדִּילֵנוּ מִן הַתּוֹעִים וְתִתֶּן לָנוּ מַהְלְכִים בֵּין הָעוֹמְדִים לְפָנֶיךָ וְתַצִילֵנוּ מִדִּינָהּ שֶׁל גֵּיהִנֹּם. וּבְרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים תַּצִילֵנוּ וְאֶת כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל מִשְּׁטִיפַת מַיִם. וְהוֹלְכֵי יַמִּים וְעוֹבְרֵי נְהָרוֹת תַּצִילֵם מִנַּחְשׁוֹל שֶׁל יָם וּמִשִּׁבֹּלֶת מַיִם. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב כִּי תַעֲבֹר בַּמַּיִם אִתְּךָ אָנִי וּבַנְּהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּךָ כִּי תֵלֵךְ בְּמוֹ אֵשׁ לֹא תִכָּוֶה וְלֶהָבָה לֹא תִבְעַר בָּךְ: וְתַצִילֵנוּ וְאֶת כָּל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל מִסַּעַר הַיָּם וּמִנֵּזֶק הַיַּבָּשָׁה וַאֲנַחְנוּ וְכָל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בִּכְלַל הָרַחֲמִים. כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת כָּל פֶּה. בָּרוּךְ אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה: