עליה דרב חסדא - לפני רב חסדא לפי שרב חסדא יושב והדרשן עומד קאמר עליה דדומה כמו שהעומד למעלה מן היושב:
אוריאן תליתאי - תורה נביאים וכתובים:
לעם תליתאי - כהנים לוים וישראלים:
על יד תליתאי - משה תליתאי לבטן מרים אהרן ומשה:
ביום תליתאי - לפרישה:
עליה דרב חסדא - לפני רב חסדא לפי שרב חסדא יושב והדרשן עומד קאמר עליה דדומה כמו שהעומד למעלה מן היושב:
אוריאן תליתאי - תורה נביאים וכתובים:
לעם תליתאי - כהנים לוים וישראלים:
על יד תליתאי - משה תליתאי לבטן מרים אהרן ומשה:
ביום תליתאי - לפרישה:
תחתית ההר - תחת ההר ממש: At the lowermost (tachatit) part of the mount: Literally under (tachat) the mount.
גיגית - קובא שמטילין בה שכר: Tub: A vat in which we put ale.
מודעא רבה - שאם יזמינם לדין למה לא קיימתם מה שקבלתם עליכם יש להם תשובה שקבלוה באונס: A substantial caveat: As if they are called to judgment [as to] why you (the Jews) did not fulfil what you have accepted upon yourselves, they have an answer: They accepted it under duress.
בימי אחשורוש - מאהבת הנס שנעשה להם: In the time of Ahasuerus: From love of the miracle that was done for them.
דין - תורה: Sentence: Torah.
בתחילה - קודם שאמרו ישראל נעשה ונשמע: At first: Before Israel said (Exodus 24:7), "we will do and we will hear."
יראה - שמא לא יקבלוה ויחזור העולם לתהו ובהו כדר"ל: Feared: Lest they would not accept it and the world will return to chaos and disorder, and like Resh Lakish.
ולבסוף - כשקבלוה: And in the end: When they accepted it.
יום הששי - מאי שנא דכתיב ה' ביום גמר מעשה בראשית: The sixth day: What is different, that it is written, "the," with the day of finishing the creation story?
מלמד שהתנה כו' - הששי משמע הששי המיוחד במקום אחר כדאמרינן בעלמא (חולין דף צא.) הירך המיומנת אף כאן ויהי ערב ויהי בקר של גמר בראשית תלוי ביום הששי והוא ו' בסיון שנתנה בו תורה מריבוי דה' דריש ביה נמי הא: It teaches that He established a condition, etc.: The sixth implies the sixth specified in another place. It is like we say in general, "the thigh" (Genesis 32:33) is [referring to] the most important thigh. Here too, "And there was evening and there was morning" (Genesis 1:31) of the end of creation, was dependent on the sixth day; and that is the sixth of Sivan upon which the Torah was given. This is also expounded from the inclusion of the [letter,] hey (the definite article, the).