ויבן נח, באותו מקום שיצאו בו. או אפשר שיצא בהרי אררט מקום שנחה התבה, ואפשר שנשתרבבה התבה מעל הרי אררט אל מקום שתחת ההרים והלכה על פני המים למקום אחר, או אפי' יצא שם נח, ביבוש הארץ הלך לו למקום אחר לשבת שם ובנה שם מזבח. ובדרש (ב"ר ל"ד) כי על מזבח הגדול שבירושלים אמר ושם הקריב אדם הראשון קרבנו שנאמר "ותיטב לה' משור פר מקרין מפריס" (תהלים ס"ט). ויבן נח, at the very site where he had come out of the ark. It is possible that he left the ark on Mount Ararat, where the ark had been reported as coming to rest (7,2), or that the ark had moved away from there after having come to rest there temporarily. Or, Noach, after exiting from the ark walked a distance before he found a suitable site or cave to establish a temporary residence. As soon as he found a place to start farming, he built an altar to thank G’d for his and his family’s deliverance. According to Bereshit Rabbah 34,9 this was the great altar in Jerusalem where Adam had brought his offering, and this is what Psalms 69,32 refers to when David speaks of ותיטיב לה' משור פר מקרין מפריס, “which will please the Lord more than oxen, bulls with horns, and hooves.”
ויקח מכל הבהמה הטהורה, וחיה טהורה בכלל, כי מכל הטהורים הקריב, וזה בטעם הודאה לאל שהצילם שלא מתו במבול, אבל הטמאה אינה ראויה לקרבן כי אף למאכל אדם אינה ראויה אלא מתוך הדחק כמו שפרשנו כל שכן לקרבן האל. ויקח מכל הבהמה הטהורה, the free roaming beasts which chewed the cud and had split hooves were included in the expression מכל הבהמה הטהורה as an expression of gratitude for his survival. He did not take any of the ritually impure beasts as they were not fit for him to eat from except if there would not be any other meat available. (compare our comments on 7,2) If they were not fit for human consumption, how could one offer them for consumption by G’d on His altar?
ויעל עלת במזבח, ויש מחלוקת בדרז"ל (זבחים ט"ז) אם הקריב עולות לבד או גם שלמים עם העולות: ויעל עולות במזבח, there is a disagreement among our sages if Noach only offered burnt-offerings or if he also offered peace-offerings, i.e. offerings part of which may be eaten by the owners. (Zevachim 116)